Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

En västtysk klassiker - Form 271 av Heinz Siery för Scheurich

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Glasyren på den första visar sig vara ganska ovanlig och det var inte helt lätt att finna modell 10/14, men det är en Dümler & Breiden.

[img][/img]who made this and when?? Hi Henrik - welcome to the forum and congrats on making your first post. In order to post a photo to your post please click

Här är en högre längst till vänster...

Comment

Har missat att du svarat Kaptenen. Jättetack. Fantastiskt att du kunde hitta den.
      Googlade på en hel drös Tysk keramik och formgivare/företag. Dümler & Breiden, la jag ner ganska snabbt då jag inte tyckte att färgerna stämde överrens med "övrigt" vanligt från dem. Tycker ofta att färgerna är lite mörkare och matta, så det var kul att se.

Tack igen.
      Pes är mitt google.

Comment

Refererande till första inlägget i tråden, så lägger jag in en bild på min vas från Scheurich, som jag tycker påminner i glasyren.
        Är det samma formgivare som till nr 271? Jag har även sett bilder på min modell, nr 529 18, i rödmelerat, samt i diverse olika glasyrer.

Click image for larger version

Name:	DSC_0687.JPG
Views:	1
Size:	145,4 KB
ID:	531199

Name:	DSC_0689.JPG
Size:	80,7 KB
ID:	531200

Comment

Kanske drog jag på för stora växlar när jag sa att denna troligen var Tysk?
          Men jag tycker siffrorna undertill skvallrar om detta även om jag inte sett denna typ av färg på över/undersidan innan.

Vasen mäter 19cm höjd så numret under kan inte härledas till detta.
          2:an, torde vara ev storlek på modell kanske?
          Den är även tyngre än normalt "standard" gods från Tyskland.

Tycker kvalitén är riktigt bra och mönstret är tilltalande.
          Vad tror ni?
          Bifogade filer
          Pes är mitt google.

Comment

Härlig vas, den väcker habegär hos mej!
            I’m a real mean bitch!

Comment

Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
              Härlig vas, den väcker habegär hos mej!
              Tack Maria, jag tycker stilen är lite tidslös på den och sånt gillas ju =)
              Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                Tack Maria, jag tycker stilen är lite tidslös på den och sånt gillas ju =)
                Skulle kalla stilen popkonst, riktigt läcker.

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                  Skulle kalla stilen popkonst, riktigt läcker.
                  Tack , problemet är att man nu vill hitta de andra storleksmodellerna, om det finns några.
                  Pes är mitt google.

Comment

Keramik från Tyska BAY är inte svår att finna. Däremot tycker jag att djur därifrån är ngt man inte alltför ofta ser. Tyckte därför denna kunde vara värd att dokumentera här.
                    Anledningen till att jag vet att den är från BAY, vilket inte undersidan skvallarar om, är att det satt en etikett på vilken lossnade och som jag tyvärr glömde fota. Så ni får helt enkelt lita på mig

Name:	BAY keramik gris.jpg
Size:	50,4 KB
ID:	538099Click image for larger version

Name:	BAY keramik gris1.jpg
Size:	54,6 KB
ID:	538100Click image for larger version

Name:	BAY keramik gris2.jpg
Size:	48,3 KB
ID:	538101
                    Pes är mitt google.

Comment

Om du och andra trådläsare vill ha ett tips, så titta på y:et i Germany som har en böj. Det brukar vara Bay om böjen finns.

Comment

Hade jag inte en aning om, kanon tips. Tack!
                        Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                          Kanske drog jag på för stora växlar när jag sa att denna troligen var Tysk?
                          Men jag tycker siffrorna undertill skvallrar om detta även om jag inte sett denna typ av färg på över/undersidan innan.

Vasen mäter 19cm höjd så numret under kan inte härledas till detta.
                          2:an, torde vara ev storlek på modell kanske?
                          Den är även tyngre än normalt "standard" gods från Tyskland.

Tycker kvalitén är riktigt bra och mönstret är tilltalande.
                          Vad tror ni?
                          Hmm svaret fanns på PES redan , hittade idag en liknande vas fast mindre och märkt Rörstrand Remi. Googlade senare och hittade givetvis ett liknande föremål här :

(länkar cach, då man annars kommer till den där förba...... klocksidan)
                          Pes är mitt google.

Comment

Working...
                          X