Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

kinaskål

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• kinaskål

Jag hittar inte stämpel på http://www.gotheborg.com/marks/index-china-marks.htm. Vad kan det vara för tillverkningsår på skålen?

Mvh Bonnie
    Bifogade filer

Du har hittat en troligen 100+- år gammal lockskål utan lock.

Jag tror att det är stämpel 754. Mark: Tongzhi Nian Zhi - "Tongzhi Period Make" och att den är tillverkad under Guangxu eller strax därefter.

Jag köpte en liknade lockskål på Tradera för några år sedan och kan konstatera att stämplarna verkar vara desamma. Dock är min tunnare i godset, som i sin tur har fler orenheter. Målningen är också mer noggrant utförd. Jag sparade säljarens bilder av den och kompletterar med en stämpelbild imorgon.
    Bifogade filer

Comment

Ja, nu ser jag att stämplarna stämmer till 100%. Det var lite suddig bild på stämpel 754, det är därför jag missade den. Ska försöka översätta texten nu, det kan ju stå årtal inskrivet där. Nu är det värd mödan så att säga ;-)

Ska åka tillbaka imorgon efter tentan dit där jag hittade skålen i 10 kronors lådan. Locket ligger kanske kvar, om jag har tur...

Tusen tack för hjälpen!!!!!!

Comment

Lycka till med tentan och jag hoppas att du finner locket!

Jag har på känn att min är daterad, men jag är så värdelös på den kinesiska dateringscykeln och hoppas att exemplen som ges här snart blir komplett.

Comment

Förut i Kina använde man räknestavar. Man hade Hengstavar och Tsungstavar. Fram till nummer fem så är Heng och Tsung rätt lika förutom att Heng är stående stavar och tsung är liggande. Även sex till nio är rätt lika förutom det att man har vänt på dem. Heng representerade ental, hundratal, tiotusental etc. medan Tsung representerade tiotal, tusental, hundratusental etc. så m man skriver ett årtal ex. 1482 så skrivs 4 och 2 i Heng och 1 samt 8 skrivs i Tsung. enligt wikipedia

Om du tittar på bilden http://www.gotheborg.com/marks/index-china-marks.htm http://www.gotheborg.com/marks/bild/754_caligraphy.jpg
          så ser du att det är också daterat i Heng och Tsung, om jag inte är ute och cyklar. Har vi lite tur får vi din skål daterat bara alla sträck är kvar!
          Bifogade filer
          Last edited by bonnie; 2010-10-25, 19:57.

Comment

Tyvärr räknade man inte år efter Kristi födelse i Kina förr utan använde en månkalender med 60-årscykler. Rörigt värre, så det räcker tyvärr inte att kunna läsa siffror.
            Nej, det är inget loppspel.

Comment

vi kan kolla upp hur många "pinnar" är i år 2010, Sen kan vi lista ut resten! ;-)

Comment

Lägger ut texten och ser om någon lyckas att finna någon datering!
                Bifogade filer

Comment

Stämpel
                  Bifogade filer

Comment

Jag tror att det är en variation av ren chen (nr 29)(de två sista tecken måste det vara, jag har nu gått genom alla...) på din skål, Kaptenen. Dvs 1832 eller 1892. Så troligen är skålen daterad 1892 Hur kineser skriver med skrivstil är svårt att begripa!

Comment

Stort tack för din genomgång!

Har jag fattat det rätt att det är dessa två tecken?
                      Bifogade filer

Comment

Ja, du kan ju jämföra själv. Allting verkar stämma förutom små detaljer och skrivstilen. Men det är olika hur olika människor skriver.

Comment

Ja, du kan ha rätt Drakens år 1892! Själv var jag så övertygad att jag och du skulle finna "svaret" i den blå rutan.

Jämför glasyrfärgerna på 1019. en fyrkantig vas som är daterad 1892 och din skål!
                          Bifogade filer

Comment

Då är vi överens om året! Få se om vi får till en översättning av det som står. Jag har inte lyckats än...

Comment

här kommer fullständig information om årsmärkning

När det handlar om den sorten av porslin från Kina ska man observera att man brukade skriva en vers eller ordspråk på skålen. Årtalet brukade skrivas på slutet, som i detta fall.
                              Bifogade filer
                              Last edited by bonnie; 2010-10-29, 13:59.

Comment

Working...
                              X