Oj, vilket snyggt par! Ormvasen ser riktigt levande ut. Känns som att ormarna är på väg att ringla upp för vasen. Högblankt är ju förövrigt favorit här hemma, när det gäller keramik.
Där omtalas CV Kjaer (som jag fortfarande inte vet det fullständiga namnet på och mer i övrigt värt att veta om denne).
Här följs trollsländevasen upp med ormvas i samma teknik och kulör.
Båda är försedda med röda sigillstämplar.
CV Kjaer finns också som enkelradigt instämplat på andra föremål, men dessa vet jag inte om de är tillkomna före eller samarbetet med Michael Andersen.
Jag såg vasen på Tradera Gideon och jag måste säga att den verkligen gick till RÄTT PERSON, STORT GRATTIS.
PS : Visste Du om att den var sigillstämplad under eller blev det en trevlig bonus.....
Visste Du om att den var sigillstämplad under eller blev det en trevlig bonus.....
Nej, men jag förutsatte det, eftersom den är "likadan" som trollsländevasen.
Ändå - det var en skön känsla att packa upp vasen och se sigillet undertill. Så bonus - jodå!
CV Kjaer är svår att greppa som person, och svaren finns möjligen i ett häfte som getts ut av Bornholms Historiske Samfund. Hittad tack vare Andres länk, som gjorde att andra tankebanor användes i utvidgad sökning.
Får se om den går att få fatt i. Tack!
En snigelvas, storlek mindre av två (har även den större, men på är det bara en och en halv snigel...) och högblank glasyr.
Daniel Andersen i högform igen.
Dopfunten från Åkirke, var och är, liksom Krølle-Bølle och hans familj, riktiga dragplåster i souvenirförsäljningen på ön.
Originalet ser Du här: http://www.kulturarv.dk/1001fortaell...irke-aakirkeby
L. Hjorth var "först" med den och jag har haft en i svartbränd terracotta från början av förra seklet. Johgus har också gjort sina kopior och det var ju ingen ensamrätt på att tillverka dopfuntarna.
Har köpt en vacker tekanna på loppis förra helgen. Jag undrar om det kan vara en MA&S med "de tre sillarna" och numret 5991? Jag kan inte bifoga bilder, men gärna skicka via mail om någon är intresserad av att hjälpa mig. Hoppas på svar, och tack för ett jätteintressant forum!
Har köpt en vacker tekanna på loppis förra helgen. Jag undrar om det kan vara en MA&S med "de tre sillarna" och numret 5991? Jag kan inte bifoga bilder, men gärna skicka via mail om någon är intresserad av att hjälpa mig. Hoppas på svar, och tack för ett jätteintressant forum!
Ok, fattade nu hur man bifogade bilder. Är nyfiken på vilket årtal den kommer ifrån och vem som är keramiker? Kan det vara värt att nämna att den är oanvänd?
Ljusstakar, skålar, vaser i olika form och storlekar, ja det finns säkert ett femtiotal varianter med de här relieferna - bör alla vara formgivna av en och samma person, någon gång i början av 1950-talet.
Det är bara det att det tunna häftet om MA&S från Bornholms museum, egentligen inte säger mycket om formgivarna och allt det andra de skapat i efterkrigstidens produktion, och den säger (som exempel) torrt och koncist: "Framhaeves må ligeledes bildhuggerne Jacob Bregnö og Harald Isenstein, kunsthåndverkeren Vibeke Hansen samt Peter Hald., som alle ha fremstillet fine figurer. Malererne Svend Nielsen og Carlo Rosberg har isaer dekoreret vaser og skåle. Listen over tilknyttede kunstnere er meget lang."
Förhoppningsvis kommer förre museichefen Ann Vibeke Knudsen att infria sitt löfte om ett större bokverk om företaget, så att nästan allt får ett förklaringens ljus.
Dock så är ljusstaken och allt det andra, serieframställt under hela 50talet och det finns ganska gott om dem på marknaden.
Trevlig hursomhelst!
Välkommen till forumet, sannasnigel!
Som nämnts ovan, är upplysningarna knapphändiga, men i detta fall är det möjligt (inte säkert) med Marianne Starck, vilken kom till MA&S 1955, som formgivare. Rinnglasyren var väl bekant för verlstadens folk, men i övrigt kan det vara så. Den är mycket vacker här.
Numret, även om det inte finns något register tillgängligt idag, pekar på slutet av 1950-talet, men också handtaget med lindad bambu säger det.
Självklart är det bara en fördel med att säga att kannan är helt perfekt och oanvänd.
En härlig tråd som jag faktiskt missat.
Har dessa från MA&S, dock utan den signaturen. Bör alltså vara tillverkade efter 1950?
Någon som kan ge mig mer info. Kan det vara ett par? Närliggande produktionssiffror iallafall.
Gummans signatur 3 fiskar och 5311
Gubbens signatur 3 fiskar och 5314 samt ett N alt Z.
Ja, fiskarparet är ursprungligen från 1930-talet, som troligen Ernst Weber formgav, liksom, den för Bornholmsturister omtyckta, "Bornholmerpigen i Nationaldragt" som Weber framställt. De kan hittas i olika glasyrfärger, både som hel- och halvblankt.
De har tillverkats i långa tider, alltsedan 1930, då MA&S bytte logotyp till Rönnes stadsvapen med tre fiskar däri.
Sifferserien anger tiden till 1950-talets mitt ungefär.
För ett par dagar sedan damp en låda ner från söffe, som tydligen tog kattens lystnad på allvar och ville stilla dess hunger med mössen på rad, liksom villiga i kö.
Bisarrt.
Men ett återgäldande byte har sänts, och vi får se om hon blir nöjd. Annars kanske söffe skickar en kattsugen hund istället?
För att friska upp minnet:
Mössen är, i likhet med fjärils- och ormvasen tidigare i tråden, från 1900-talets första år, med C.V. Kjaer som formgivare och Michael Andersen som tillverkare.
Den sista bilden är ett utsnitt av baksidan på MA&S-häftet från Bornholms museum, och om samlingen skriver boken:
"Bemaerk bogens farveomslag med samlingen af intarsia-, relief-, og agatvarer udfört i årene efter 1900 efter C.V. Kjaers forlaeg og skaenket Bornholms Museum af Jens Michael Andersen i 1910."
Den lilla burken med katter i mitten, skulle bli ett utmärkt komplement!
"Raketvasen" ur Daniaserien, tyvärr saknar den all märkning. Höjden är knappt 22 cm.
Kaptenens raketvas passar i helhetsbild bra ihop med den som varit ensam, blev ett par (inlägg 11,17 och 65) och nu blivit en trio, efter dagens utflykt Solnahallen, där Antikvärlden höll sin dag.
Serien Dania presenterades i produktkatalogen 1924 och tillverkades under hela det decenniet. Formgivaren var Michael Ejner Andersen, som senare blev kommersiell ledare av företaget, tillsammans med Daniel Andersen.
Nyligen såldes två vackra, gamla MA&S-pjäser samtidigt på Tradera, av samme säljare, och denne har gett sitt samtycke till att auktionsbilderna läggs upp här.
Den gula vasen i tjock rinning på glasyren, har visats tidigare i tråden och nu kan vi se en annan variant i blodrött och något av fascinerande bensinhinna på glasyren.
Comment