Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Royal Copenhagen, mat- och kaffeservis

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Royal Copenhagen, mat- och kaffeservis

Jag vet ingenting om poslin men har ärvt dels en kaffeservis och dels en matservis från Royal Copenhagen.

Kaffeservisen är från 1970-talet. Hur vet jag om det är första eller andrasortering?

Matservisen är äldre. Om jag förstått det där med stämplarna rätt så är den från före 1922 (stämpeln ser ut som dagens stämplar, men det står inte Denmark under). Glasyren på delarna till matservisen är inte lika jämn och slät som på den modernare kaffeservisen. På matservisen förekommer små ojämnheter och bubblor. Är det alltid så på äldre porslin från Royal Copenhagen eller är det något problem/fel som man skall ta hänsyn till om man t ex skall sälja servisen?

Matservisen är i superfint skick i övrigt, trots sin ålder. Betingar då denna servis ett högre eller lägre värde än en motsvarande modern servis skulle göra vid försäljning/auktion?

Hej!

Välkommen till PES, det behövs bilder på servien för att du ska kunna få svar.
    I’m a real mean bitch!

Comment

Royal Copenhagen har under lång tid dragit ett ristat streck tvärs över vågorna i stämpeln på andrasorteringen. Det borde kunna hjälpa till med den frågan. Annars är det, som Maria skriver, ganska svårt att ge generella svar på detta utan bild. Fabriken har varit i produktion sedan slutet av 1700-talet och har tillverkat massor av serviser i olika kvaliteter. Efterfrågan på dessa ser också väldigt olika ut.

Comment

Här kommer lite bilder på stämplarna jag undrade över. Både kaffeservisen och matservisen är Blå Blomst.

Först kommer två bilder från den yngre kaffeservisen. Är detta första eller andrasortering? Ett streck under bokstaven G, betyder det tillverkningsår 1969-1974? Men på den undre bilden finns inget streck som anger tillverkningsår. Varför?
        Click image for larger version

Name:	ny kopp.jpg
Views:	1
Size:	40,6 KB
ID:	544005Click image for larger version

Name:	nytt fat.jpg
Size:	29,2 KB
ID:	544006

Sedan kommer bilder från stämplar på den äldre matservisen. När är dessa fat gjorda? Om jag förstått det rätt så började man med strecken över/under bokstäverna först 1935. Kan man på något sätt datera tallrikar äldre än så? Hade man första och andrasortering även "förr i tiden" eller är det ett nyare påhitt?
        Click image for larger version

Name:	gammal1.jpg
Size:	25,7 KB
ID:	544007Click image for larger version

Name:	gammal2.jpg
Size:	25,7 KB
ID:	544008

Till sist har jag försökt att fotografera ojämnheterna i glasyren. Alla delar av den äldre matservisen verkar ha dessa ojämnheter. Det ser mest ut som att det är små bubblor i glasyren, en del bubblor har spruckit och en del är fortfarande hela. Jag skulle nog gissa på att det är något som härstammar från tillverkningen, inte något som har tillkommit senare. Är detta vanligt på äldre porslin eller ät det en defekt som inte bör vara där?Click image for larger version

Name:	IMG_0600.jpg
Size:	22,9 KB
ID:	544009Click image for larger version

Name:	IMG_0603.jpg
Size:	26,9 KB
ID:	544010Click image for larger version

Name:	IMG_0605.jpg
Size:	31,7 KB
ID:	544011

Det blev många frågor. Men om man inte frågar lär man sig inget... Det är jättesnällt om någon tar sig tid att svara.

Comment

Det verkar som om DENMARK i stämpeln kom 1923 så vissa delar verkar vara äldre än det.

Om någon stämpel saknar streck som skulle haft det kan det bero på att det missats. I ditt exempel ser dert ut som om den delen av stämpeln inte tagit så bra. DENMARK har också en miss i K:et.

De äldre delarna har ofta små glasyrmissar utan att det har blivit rispor i stämpeln, men jag vet inte om man lät dem gå igenom som förstasortering eller om man märkte upp dem på något annat sätt.
          De har iallafall funnits med ända sedan de kom ut ur tillverkningsugnarna.

Frågan om huruvida äldre eller yngre delar är mer efterfrågade är svårt att svara på. De som har nyare delar vill gärna komplettera med nyare och de som har äldre vill gärna komplettera med äldre. Fler har nyare delar vilket skapar större sug efter dessa vilket kan driva upp priserna, medan färre har äldre delar och gärna betalar lite mer när dessa väl dyker upp.

Comment

der er en rids gennem stempel = 2. sortering. Så ved vi at der er fejl - mon ikke bobler i glasur = 2. sortering.

Comment

Tack så väldigt mycket för att ni svarar.

Men nu känner jag mig lite dum. Jag ser inte "ritsen" genom vågorna som anger att det är andrasortering. Det enda jag kan se är att vågorna på bild två ser lite mer osymmetriska ut än på de andra bilderna.

Kan någon förklara så att (till och med) jag förstår. Eller kanske någon har en bild på en bra andrasorteringsstämpel att lägga in?

Comment

Här kommer en adress du kan läsa lite om andrasortering kongl. dansk. Jag håller med dig, kan inte se något streck över vågorna på ditt porslin..

Comment

Working...
                X