Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

To keramikkvaser, danske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• To keramikkvaser, danske?

Hej

Tenkte Kähler og saxbo når jeg kjøpte de, men går ikke signatur og stempel helt til å stemme?

mvh
    Banden
    Click image for larger version

Name:	DSC_0386.jpg
Views:	1
Size:	90,5 KB
ID:	651949Click image for larger version

Name:	DSC_0385.jpg
Size:	60,2 KB
ID:	651948Click image for larger version

Name:	DSC_0387.JPG
Size:	142,5 KB
ID:	651950Click image for larger version

Name:	DSC_0388.jpg
Size:	64,5 KB
ID:	651951

Det är inte helt lätt att identifiera din första vas. HK skulle kunna vara Humlebæk keramik, men mig veterligt kan jag inte komma ihåg att jag har sett en ristad signatur. Flera exempel på stämplar finns.

Comment

De trenger ikke nødvendigvis være danske, bare første tanken som slo meg når jeg fant de..

Banden

Comment

För mig står det inte HK på den första vasen, utan LK. Jag har inga belägg för det, men drar till med Lindelse Keramik i Danmark, som startade 1930.

Den blå vasen ser absolut som en Saxbo, och den typiska cirkelstämpeln (Ying och Yang) kan vara misslyckad här. Andrasortering, eller så är det något helt annat.
        Form och glasyr återfinns också hos Palshus.

Var är vaserna köpta?

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          För mig står det inte HK på den första vasen, utan LK. Jag har inga belägg för det, men drar till med Lindelse Keramik i Danmark, som startade 1930.

Den blå vasen ser absolut som en Saxbo, och den typiska cirkelstämpeln (Ying och Yang) kan vara misslyckad här. Andrasortering, eller så är det något helt annat.
          Form och glasyr återfinns också hos Palshus.

Var är vaserna köpta?
          LK kan være en mulighet, ja, uten at jeg blir noe klokere av den grunn...

Stempelet ser ut som et litt mislykket Ying-Yang-stempel fra Saxbo, men får det ikke helt til å stemme med kvadratet rundt. Palshus har vel
          bare håndrisset signatur og ingen stempler, så det har jeg egentlig utelukket.

Begge vasene er kjøpt på et loppemarked i Norge i helgen for en tier hver, tok de med fordi magefølelsen tilsa at det var arbeider med en viss kvalitet.

Banden

Comment

Det kan mycket väl vara Lindelse keramik och LK.

Här är lite om Lindelse.

Comment

Working...
            X