Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
To keramikkvaser, danske?
Collapse
X
-
För mig står det inte HK på den första vasen, utan LK. Jag har inga belägg för det, men drar till med Lindelse Keramik i Danmark, som startade 1930.
Den blå vasen ser absolut som en Saxbo, och den typiska cirkelstämpeln (Ying och Yang) kan vara misslyckad här. Andrasortering, eller så är det något helt annat.
Form och glasyr återfinns också hos Palshus.
Var är vaserna köpta?
Comment
-
LK kan være en mulighet, ja, uten at jeg blir noe klokere av den grunn...Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggFör mig står det inte HK på den första vasen, utan LK. Jag har inga belägg för det, men drar till med Lindelse Keramik i Danmark, som startade 1930.
Den blå vasen ser absolut som en Saxbo, och den typiska cirkelstämpeln (Ying och Yang) kan vara misslyckad här. Andrasortering, eller så är det något helt annat.
Form och glasyr återfinns också hos Palshus.
Var är vaserna köpta?
Stempelet ser ut som et litt mislykket Ying-Yang-stempel fra Saxbo, men får det ikke helt til å stemme med kvadratet rundt. Palshus har vel
bare håndrisset signatur og ingen stempler, så det har jeg egentlig utelukket.
Begge vasene er kjøpt på et loppemarked i Norge i helgen for en tier hver, tok de med fordi magefølelsen tilsa at det var arbeider med en viss kvalitet.
Banden
Comment
-
Det kan mycket väl vara Lindelse keramik och LK.
Här är lite om Lindelse.
Comment
Comment