Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Møller & Bøgely och Roskilde lervarefabrik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Det finns två tydliga glasyrskillnader i botten, mellan M&B- och Roskildeemplaren.
    Hittills har jag sett ristade och stämplade MB, i varje fall det varit aktuellt, tillsammans med drejar- eller konstnärssignaturer.
    De postulerade från Roskilde har enbart ristade artikelnummer, med tunt överdragen glasyr, synbarligen knottrig och mycket mörk.
    Bifogade filer

Comment

En bättre bild på insidan av vasen i inlägg 45, markerad av stämpelbild på densamma, som får ingå i framtida Wiki-PES i dokumentation.
      Bifogade filer

Comment

Jag får gratulera till en vacker M&B, Gideon!

Du skriver...

"Hittills har jag sett ristade och stämplade MB, i varje fall det varit aktuellt, tillsammans med drejar- eller konstnärssignaturer."

Det var min erfarenhet också att M&B:s föremål var ristade eller stämplade och hade drejar- eller konstnärssignaturer. Av mina inlägg från igår framgår det att jag inte trodde att de hade använt siffror, men jag har nu sett prov på att vaser också kan vara försedda med modellnummer.

Färgställningen på den vänstra vasen, stämmer bra med den av Simco visade.

Jag fann en mycket snarlik vas i en stor lot och jag har mejlat auktionsfirman och bett om bild på bottnen och frågat om de känner till tillverkaren.

Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Jo, vi säger det. Möller&Bögely, Urne nr 5 med extra allt bl.a barder.
          Verifieras endast på detta sätt :
          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Nej, så är det inte.
          Vi har Roskilde och M&B som två olika fabrikanter, som utfört liknande dekorskärningar.
          Roskildes är bara mörkare i glasyr och lyster. Svar har fortfarande inte inkommit från museerna i Danmark.
          Här finns flera andra M&B att jämföra med:
          http://www.sandercollection.dk/Keramik/Moeller-Boegely/
          Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg

Här är de, som vi har diskuterat tidigare Pepitas, Simcos och Bengt H:s.

På nästa bild Tingelings och och två möjliga Roskildevaser.
          Det finns två tydliga glasyrskillnader i botten, mellan M&B- och Roskildeemplaren.
          Hittills har jag sett ristade och stämplade MB, i varje fall det varit aktuellt, tillsammans med drejar- eller konstnärssignaturer.
          De postulerade från Roskilde har enbart ristade artikelnummer, med tunt överdragen glasyr, synbarligen knottrig och mycket mörk.
          Det här är riktigt spännande!

Det jag direkt ser när jag kikar på Kaptenens läckra kollage, är att Pepitas och min vas ser ut att vara direkt besläktade, både till mönster och glasyr. Överst har vi de ringlade dekoren avgränsat av en "vågad" bård. Därunder finns, öhhm, barderna (fnörp!). På Pepitas vas anas de precis under den vågade kanten, medan de syns tydligt på min.
          Så har vi undersidorna, här blir det lite knepigare. Precis som Gideon påpekar, så är de andra vaserna tämligen tunt glaserade i botten, medan min är dränkt i tjock glasyr. Min fundering blir om detta är ett misstag? eftersom märkningen sitter under den tjocka glasyren och täcks av oljefläcken, är det svår att avgöra om den varit ristad och ifylld eller enbart målad.
          Eller är det den berömda företeelsen med krukmakare som vandrat och tagit med sig receptet till annan verkstad eller fabrik.
          Den blå/brun/cremevita glasyren känns också som att den stämmer överens med, Pepitas, Bengt H.s och min vas.

Det skulle ha varit intressant att jämföra dessa vaser "live", men vi är ju tämligen utspridda över en ganska stor area.
          Bifogade filer

Comment

Jag får gratulera till en vacker M&B, Gideon!

Du skriver...

"Hittills har jag sett ristade och stämplade MB, i varje fall det varit aktuellt, tillsammans med drejar- eller konstnärssignaturer."

Det var min erfarenhet också att M&B:s föremål var ristade eller stämplade och hade drejar- eller konstnärssignaturer. Av mina inlägg från igår framgår det att jag inte trodde att de hade använt siffror, men jag har nu sett prov på att vaser också kan vara försedda med modellnummer.

Färgställningen på den vänstra vasen, stämmer bra med den av Simco visade.

Jag fann en mycket snarlik vas i en stor lot och jag har mejlat auktionsfirman och bett om bild på bottnen och frågat om de känner till tillverkaren.

http://www.bruun-rasmussen.dk/search...93&mode=detail
            Men herregud vilket auktionsutrop!

Jag blir helt tokig av habegär. Synd att Danmark ligger så långt från Norrland.

Helt fantastiskt att du lyckats leta reda på en likadan vas som min, Kaptenen!
            Stort tack för att du mailat och bett om bild på undersidan.
            Jag väntar med spänning, och hoppas att de svarar.
            Tack för allt engagemang!

Comment

Tacka Gideon för att han opponerade sig!

Jag har lärt mig något nytt om M&B signaturer med formnummer och det hade jag förmodligen inte gjort utan att han sporrade till mer sökning på nätet.

Jag väntar med spänning på svar från Bruun Rasmussen.

Comment

Kristine Toftgaard Tanderup hade vänligheten att skicka ett foto på bottnen och här är hennes svar...

Hej,

Tak for din mail. Vi tør ikke sige, hvem der har lavet krukken, men
                du får et fotografi af bunden. Der er mindre reparationer af
                glasurafslag, men det er pænt lavet og kan faktisk kun ses under UV
                lys.

Med venlig hilsen/Best regards

Kristine Toftgaard Tanderup
                Bruun Rasmussen Kunstauktioner
                Søren Frichs Vej 34D
                DK-8230 Åbyhøj, Århus
                Bifogade filer

Comment

http://www.bruun-rasmussen.dk/search...93&mode=detail
                  Tacka Gideon för att han opponerade sig!

Jag har lärt mig något nytt om M&B signaturer med formnummer och det hade jag förmodligen inte gjort utan att han sporrade till mer sökning på nätet.

Jag väntar med spänning på svar från Bruun Rasmussen.
                  Jag tackar Gideon för hans alltid kunskapsfyllda, intressanta inlägg och observationer, och Kaptenen, med sin kunskapsbank, som ambitiöst och noggrant utför research och hittar nålar i höstackar!

Det var mycket intressant att få se Möller & Bögley-vaserna i inlägg #53. Lärorikt att få se numreringen, och även den chokladsåsiga undersidan på den ena MB-vasen, mycket likt de förmodade Roskilde-vaserna.

Stort tack Kaptenen för att vi fick se undersidan på "val-vasen" och ta del av mailet från Bruun Rasmussen! Även på denna vas ser glasyren ut att vara mycket tjock i kanterna, men undersidan är nästan helt ren och numrerad med ett lite annorlunda "typsnitt" än på övriga vaser. En teknisk fråga; är det möjligt att man skrapar "ren" undersidan från glasyr efter bränning, eller låter man alltid glasyren vara kvar? Min fråga grundar sig i de mycket olika utseendena på de så lika vasernas undersidor. Vandrande keramiker eller variation vid tillverkningen? Jag är mycket spänd på hur originalbotten ser ut på min vas. Skulle vara kul att ha en röntgenapparat!
                  Jag skulle ju aldrig få för mig att försöka få bort den tjocka blanka glasyren, eftersom det är precis det jag gillar. Känns nästan som att den är specialgjord för mig.

Stort tack till alla som för diskussionen framåt, hoppas att det dyker upp fler valbesläktade vaser! I natt kommer jag drömma om det underbara utropet i auktionen. Hur mycket kostar det att skicka 35 vaser från Danmark?

Comment

Kristine Toftgaard Tanderup hade vänligheten att skicka ett foto på bottnen och här är hennes svar...
                    Osedvanligt "torr" botten, för att vara en M&B.
                    Det kan vara ett misstag att haka upp sig enbart på hur glasyrerna ser ut, och istället se till helheten, både enskilt som i grupp.
                    När i verksamhetsperioden föremålet är tillverkat, vem drejade, vem som glaserade, vem som brände, samt inte minst var och inte minst skillnader i signering och stämpling - är faktorer som är lika viktiga i vågskålen.

Den där stora posten hos Rasmussen, skulle gärna köpas in för sitt dokumentariska värde, och det är synd att firman inte lade ner mer jobb på att fota föremålen enskilt. Att klumpa ihop dem alla, visar bara på den syn som kulturvetare på auktionsföretag och museer fortfarande har.

Din vas, simco, tror jag har samma stämpel (i M&B:s sista år?) som den av mig förevisade - i och med att det är tjock glasyr som dränkt alla spår.
                    Låt bli hammare och stämjärn nu...
                    Last edited by Gideon; 2010-12-11, 01:00.

Comment

Vet ni hur många sidor som man måste öppna för att hoppa mellan MB,ABL,KK och HAK? Många! Sedan alla sidospåren.........

Hittade den här idag i en kartong som jag hade packat runt 2005 och skrivit HAK på så det blev en överraskning när det fanns lite annat som jag misstänkte var danskt. Har för mig att den här vasen fanns med någonstans här på Pes så det var därför jag hoppade mellan alla sidor. Ca 25 cm hög.

Såg också att en del länkar hänvisar till en del vaser som jag äger och jag ger nu alla" keramiknördar" tillåtelse att kopiera mina bilder för att det ska bli mer sammanhängande trådar, bättre än länkar hit o dit.
                      Bifogade filer
                      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Var har ni chokladsåsen och den vita insidan?

I så fall är samtliga vaser som kunde vara Roskilde plötsligt M&B!
                        Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                        Vet ni hur många sidor som man måste öppna för att hoppa mellan MB,ABL,KK och HAK? Många! Sedan alla sidospåren.........

Hittade den här idag i en kartong som jag hade packat runt 2005 och skrivit HAK på så det blev en överraskning när det fanns lite annat som jag misstänkte var danskt. Har för mig att den här vasen fanns med någonstans här på Pes så det var därför jag hoppade mellan alla sidor. Ca 25 cm hög.

Såg också att en del länkar hänvisar till en del vaser som jag äger och jag ger nu alla" keramiknördar" tillåtelse att kopiera mina bilder för att det ska bli mer sammanhängande trådar, bättre än länkar hit o dit.
                        Där fick Kaptenen sin chokladsås igen, han är ju så förtjust i det.

Comment

Tack, den är vacker!

Comment

Osedvanligt "torr" botten, för att vara en M&B.
                            Det kan vara ett misstag att haka upp sig enbart på hur glasyrerna ser ut, och istället se till helheten, både enskilt som i grupp.
                            När i verksamhetsperioden föremålet är tillverkat, vem drejade, vem som glaserade, vem som brände, samt inte minst var och inte minst skillnader i signering och stämpling - är faktorer som är lika viktiga i vågskålen.

Den där stora posten hos Rasmussen, skulle gärna köpas in för sitt dokumentariska värde, och det är synd att firman inte lade ner mer jobb på att fota föremålen enskilt. Att klumpa ihop dem alla, visar bara på den syn som kulturvetare på auktionsföretag och museer fortfarande har.

Din vas, simco, tror jag har samma stämpel (i M&B:s sista år?) som den av mig förevisade - i och med att det är tjock glasyr som dränkt alla spår.
                            Låt bli hammare och stämjärn nu...
                            Tackar för Dina synpunkter!
                            Håller med om att vaserna skulle ha fått den omsorg de förtjänar, med fotografering och uppdelning, i alla fall i mindre grupper.

Stämpel från M&B:s sista år under glasyren. Det vore trevligt, då en med synlig märkning slank mig ur händerna. Jag lovar att alla stämjärn och dito mördarvapen aldrig kommer i närheten av mina tjocka blanka glasyrer.

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg

Fantastiskt fin vas Tingeling!

Kul att du visar den. Danskarna sipprar ut åt många håll och man vill inte missa någon.
                              Vad gäller kopiering av bilder gäller detta även för min del, kopiera på! De är jättebra om de dokumenteras sida vid sida när man diskuterar dem. Kaptenens kollage ger en jättebra uppfattning om likheterna mellan vaserna och man slipper hoppa fram och tillbaka i tråden/trådarna.

Nu är jag såklart jättenyfiken på vad som mer gömde sig i din HAK-låda, Tingeling!

Comment

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                                Nu är jag såklart jättenyfiken på vad som mer gömde sig i din HAK-låda, Tingeling!
                                Mest HAK! Lite sådant som jag inte tyckte var så inspirerande vid det lådnedpackningstillfället.
                                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Working...
                                X