Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Møller & Bøgely och Roskilde lervarefabrik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Visa gärna bilder, skulle vara trevligt att få se.

    Mvh Simco

    Comment


    • #62
      Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
      Visa gärna bilder, skulle vara trevligt att få se.

      Mvh Simco
      Försöker fota en samling i taget, kommer nog till keramiken snart.
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #63
        Här har vi modell 136

        Comment


        • #64
          Tack Kaptenen!

          Den vill jag ha! En härlig kotte! Här har vi chokladsåsen igen och attribuering till Möller & Bögley.
          Ju fler som dyker upp desto gladare blir jag!

          Comment


          • #65
            För mig är den från Roskilde...

            Comment


            • #66
              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
              För mig är den från Roskilde...
              Jag är helt enig med dig! Jag undrar dock om Galerie Kunststücke har läst denna tråd och din attribuering av Simcos vas.

              Comment


              • #67
                Ett bidrag till tråden på uppmaning av Simco.
                Vas 10 cm hög med reliefdekor. Glasyr i brunt och blått.
                133 i botten.
                Och gräddvit (och lite ljusbrun) glasyr på insidan.
                Bifogade filer

                Comment


                • #68
                  Sött exemplar, Kecke!
                  Mellan två drejskivor, lutar jag mig åt Roskildes igen.

                  MB:s alster verkar renare invändigt och i botten, samt har inte de grova spåren efter avsnörningen från drejskivan - skulle jag vilja påstå.
                  Men dekoreringssätten är absolut förvirrande, och tyder på att samma arbetare gått från ett ställe till ett annat, precis som HAK läckte arbetskraft till andra fabriker.

                  Kaptenen - har Du fått svar ännu från museet? Grimmerhus har fortfarande inte svarat.
                  Responsen var bättre, då Ann Vibeke Knudsen fanns på Bornholms Museum. De nya borde ha lärt sig mer folkvett av sina företrädare på olika museitjänster...

                  Comment


                  • #69
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Sött exemplar, Kecke!
                    Mellan två drejskivor, lutar jag mig åt Roskildes igen.

                    MB:s alster verkar renare invändigt och i botten, samt har inte de grova spåren efter avsnörningen från drejskivan - skulle jag vilja påstå.
                    Men dekoreringssätten är absolut förvirrande, och tyder på att samma arbetare gått från ett ställe till ett annat, precis som HAK läckte arbetskraft till andra fabriker.

                    Kaptenen - har Du fått svar ännu från museet? Grimmerhus har fortfarande inte svarat.
                    Responsen var bättre, då Ann Vibeke Knudsen fanns på Bornholms Museum. De nya borde ha lärt sig mer folkvett av sina företrädare på olika museitjänster...
                    Håller med om att vas 133 hör till "Roskilde"-misstänkta. Man sparade uppenbarligen inte på den dyra kobolten!

                    Tyvärr har jag inte fått något svar än.

                    Comment


                    • #70
                      Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Håller med om att vas 133 hör till "Roskilde"-misstänkta. Man sparade uppenbarligen inte på den dyra kobolten!

                      Tyvärr har jag inte fått något svar än.
                      Inte med chokladsåsen heller på denna.

                      Comment


                      • #71
                        Verkligen jättefin vas Kecke!

                        Det är verkligen förvillande med dessa liknande vaser och deras härkomst. Har gjort ett litet kollage igen med de blåbruna vaserna med och utan chokladsås i botten. Möller & Bögley har det på en av sina vaser som Kaptenen visat, sedan har vi min vas och den som fanns på Auktionshuset med totalt olika undersidor, blankt och rent. Bengt H.s vas och Keckes vas som har liknande typsnitt på siffrorna.

                        Spännande och precis som Kaptenen och Gideon skriver, Roskilde och M&B, vandrande arbetskraft, hoppas att det kommer fram någon av dessa modeller med säker attribuering så att vi kan börja reda i numreringssystem och fabrikstillhörighet.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #72
                          Ännu en blå/brun vas till dokumentationen!

                          Likt en löpande gasell med något hysteriskt i blicken hann jag fram till loppisbordet när jag fick syn på denna vas. Medan min sambo stod i kön i mataffären, passade jag på att slinka in i på loppisen runt hörnet.
                          Det klack till i hjärtat, vände på den och fick se MB, 33, och (C?).C.
                          Lyckan var total chokladsås i botten, numrering och märkning.
                          Tror som Gideon; att MB-vaserna är mer blanka i botten än Roskilde-alstren, men någon koppling mellan de båda borde finnas.

                          Extra kul att min vas är numrerad 33 och de i bilden på M&B-vaserna, som Kaptenen visade,
                          är numrerade 32 och 34(?) eller 39.
                          Insidan är blå och den djupt sgraffiterade dekoren har glasyr i koboltblått/brunt och blågrått.
                          Vasen kostade 40:-, självklart hade jag inga kontanter och inte min sambo heller, när han kom och undrade vart jag höll hus?
                          -Du får åka till bankomaten, sa jag,-Annars sover jag här i natt.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            Grattis Simco!

                            Misstänker att din gubbe är lika härdad som min, han hade inte blivit ett dugg förvånad över att hitta mig desperat kramande en vas och med något vilt i blicken hota med att sova kvar om inte penningafrågan skulle lösas! Fast o andra sidan följer han inte med längre vad det nu kan beror på
                            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                            Comment


                            • #74
                              Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                              Grattis Simco!

                              Misstänker att din gubbe är lika härdad som min, han hade inte blivit ett dugg förvånad över att hitta mig desperat kramande en vas och med något vilt i blicken hota med att sova kvar om inte penningafrågan skulle lösas! Fast o andra sidan följer han inte med längre vad det nu kan beror på
                              Tack Tingeling!

                              Ha, ha, nog får han stå ut med mycket min sambo. Han följer heller aldrig med på loppisarna. I fall han gör det någon enda gång står han mest och suckar i ett hörn. -Hur länge kan man gå runt på samma ställe?! Han har också stängt av öronen för loppisprat, så det är tur att jag har mina likar här på PES. Det var verkligen kul att se dig på AR, jättebra framträdande! Ett helt program om äldre keramik runt sekelskiftet 18-1900 skulle jag vilja ha!

                              Comment


                              • #75
                                Grattis simco!




                                Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                                Kristine Toftgaard Tanderup hade vänligheten att skicka ett foto på bottnen och här är hennes svar...

                                Hej,

                                Tak for din mail. Vi tør ikke sige, hvem der har lavet krukken, men
                                du får et fotografi af bunden. Der er mindre reparationer af
                                glasurafslag, men det er pænt lavet og kan faktisk kun ses under UV
                                lys.

                                Med venlig hilsen/Best regards

                                Kristine Toftgaard Tanderup
                                Bruun Rasmussen Kunstauktioner
                                Søren Frichs Vej 34D
                                DK-8230 Åbyhøj, Århus

                                Jag har missat att delge Kristines svar på frågan om Roskilde.


                                Stort tack Kristine!

                                Jag funderar på om det kan röra sig om Roskilde Lervarefabrik.
                                ---

                                Hej igen,

                                Det vil også være mit bedste bud, men vi har aldrig set endeligt bevis for det.

                                Med venlig hilsen/Best regards


                                Kristine Toftgaard Tanderup
                                Bruun Rasmussen Kunstauktioner
                                Søren Frichs Vej 34D
                                DK-8230 Åbyhøj, Århus
                                Tlf. (+ 45) 8818 1237
                                Fax (+45) 8818 1101

                                Comment

                                Working...
                                X