Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hegnetslund Lervarefabrik

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Nejdå skämtet gick hem..ledsen om det inte framgick.. Ja du har rätt i att det vore bättre att få ut det på Tradera..tyvärr räcker varken ork eller tid till just nu.. Mycket kommer ju ändå att få flytta med..men inte allt o då blir det dessa ihopsamlade diverselådor i källaren som stryker med.

Comment

Tack Gideon för att Du fann bilderna!

Comment

Det känns utmärkt och snart kan det bli en bra stämpelförteckning över Hegnetslunds olia märkningar.
        Det där ankaret...hm...

Comment

Mystisk signatur

Hej!

Vilken firma använde denna signatur? Ledsen att bilden är så otroligt dålig och att det saknas bild på föremålet i sig. Som jag uppfattar det så rör det sig om ett föremål från 1910-1930. Jag vet inte ens om stämpeln är åt rätt håll

Mvh
          Emil
          Bifogade filer

Comment

Kolla i Vingedals danska del, efter Hegnetslunds Lervarefabrik.
            Synd att föremålsbild inte kan levereras, så att åtminstone ett hum om åldern kan anas.

Comment

Hei, det kan jo også ligne litt på Theodor Friestads signatur. Han var keramikker og maler på Egersunds Fayancefabrik. Han var aktiv fra 1910 til 1950, så sånn sett skulle det passe. mvh pepita

Comment

Hej!

Tack för förslagen! Jag hittar inte riktigt något som passar när jag googlar, men jag ska försöka fixa en bild av vasen så kanske vi kommer vidare.

Mvh
                Emil

Comment

En PES-googling ger detta vid handen.

Comment

Ja, noen ganger skal man bare gå og legge seg i rett tid. Dette er nok ikke Friestads signatur. Som så ofte: følg Gideons råd! mvh pepita

Comment

Tanken var inte fel, pepita. Friestads monogram är snarlikt här.
                      Dina råd följs annars alltid.

Comment

Vasen i fråga. Jag tror på Hegnetslund.

Mvh
                        Emil
                        Bifogade filer

Comment

Nää, när du nu visar vasen har jag svårt att tro att det kan vara Hegnetslund. Den flammiga vasen i asiatisk bronsform kan vara från slutet av 1800-talet och kanske fransk.

Comment

Jag håller inte med Dig.

Formen är en typisk formgivning av Christopher Dresser, som däribland svenska keramikfabriker (exempelvis Höganäs) tog efter i början av 1900-talet. Han, i sin tur, influerades av japanska och kinesiska traditionsbundna föremål.
                            En bättre bild av stämpeln behövs, men jag är ändå säker på Hegnetslund här.

Ur Vingedals:
                            Hegnetslunds Lervarefabrik, Herfølge, grundades 1892 (årtalet korrigerat av mig). Den var först tegelbruk, men rätt snart tillverkades vackert formade föremål i lergods, som efter 1916 fick en prägel av konstnärlig nyttokonst."

Comment

Dresser håller jag med dig om och Arts and Crafts samt Aesthetic Movement, men kvaliteten känns mycket bättre än vad lervarefabriken verkade kunna prestera.

Comment

Exempelfotona visar enbart allmogebetonade bruksföremål, arbetarbilder från sekelskiftet och lergods från 1950-70talen.
                                Avvakta ny stämpelbild från Emil B. istället.
                                Last edited by Gideon; 2012-08-20, 18:58.

Comment

Working...
                                X