Det enda jag vet om denna lilla ljusstake är att jag lyckats uttyda Danmark och något som ser ut som ett ankare från en rörig djupstämel på undersidan under denna stämpel finns siffrorna 3 2 4 oxå de djupstämplade färgen är härligt turkosblå i glasyren ..undertill finns ingen glasyr men ett mönster i leran av svaga streck som löper ner till botten..den har tre små ben..
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Hegnetslund Lervarefabrik
Collapse
X
-
HmmUrsprungligen postat av Gideon Visa inläggDet kan möjligen vara Anker Keramik i Nyköbing, men ett bra närfoto av rundstämpeln är önskvärd.
Finns inte macroinställning på Din kamera? Försök annars låna en annan kamera av en granne eller god vän.
kan ju be dottern förstås..min kamera e inget vidare på närbilder som synes..
Comment
-
Storkäftad dansk katt - men till vad?
Denna storkäftade katt (jo, det är en katt även om gapet ser fiskliknande ut)
från Danmark undrar jag över.
På dess ena sida står det "Kapsel" och på andra sidan "hapser". Jag har frågat en kollega som är från Danmark, vad det kan betyda. Ordet "Kapsel" är (ju) kapsyl - men hapser är inte danskt, sade han. jag ver själv inne på att det kan vara tyska och då är det ju fortfarande kapsyl - men "hapser" kan jag inte hitta i mina lexika.
Vad är den avsedd till? Var är den tillverkad - och när? Djupstämplad undertill med ett ankare och "DANMARK".
Kan det vara så, att man har den på bordet och ska lägga kapsyler i den
Vad tror ni PES- kamrater+ Info såväl som gissningar är välkomna
Comment
-
Kapsylkatt är ingen dålig idé tycker jag. För övrigt har jag inget att komma med i ämnet.Ursprungligen postat av TinaSand Visa inläggKan det vara så, att man har den på bordet och ska lägga kapsyler i den
Vad tror ni PES- kamrater+ Info såväl som gissningar är välkomna
p-son
Comment
-
Kapsyler är ju givna att lägga i, men hapser kanske man kan plocka ur munnen och äta?
Hose kan nog förklara bedre.
Och det är för två valda ändamål alltså. :O
Kattens ursprung är Hegnetslunds Teglverk, som sedan blev lervarefabrik.
Vingedals bok påstår att den startade 1852, men ett danskt arkiv hävdar att verksamheten började 1892 och lades ner 1991.
Arkivet i Köge har digitaliserat en mängd foton från livet förr, och det är flera fina krukmakerifoton att beskåda.
Vidareklicka på gallerilänken:
Comment
-
Tack, Gideon, för intressant länk. Ja, kapsyler kan väl sägas vara "givet" - och det kan ju bli spännande att se, om ordet "hapser" också kan bli förklaratUrsprungligen postat av Gideon Visa inläggKapsyler är ju givna att lägga i, men hapser kanske man kan plocka ur munnen och äta?
Hose kan nog förklara bedre.
Och det är för två valda ändamål alltså. :O
Kattens ursprung är Hegnetslunds Teglverk, som sedan blev lervarefabrik.
Vingedals bok påstår att den startade 1852, men ett danskt arkiv hävdar att verksamheten började 1892 och lades ner 1991.
Arkivet i Köge har digitaliserat en mängd foton från livet förr, och det är flera fina krukmakerifoton att beskåda.
Vidareklicka på gallerilänken:
http://www.koegearkiv.dk/_da-DK(6566...0Teglv%C3%A6rk
Comment
-
Idén med att äta ur kattens mun, kommer av lite googlande tidigare, men nu hittade jag den här http://madmedvenner.dk/Hapsere.html och det borde väl vara som små aptitretare till välkomstdrinken?
Comment
-
Helt rätt...en hapser är en munsbit...sånt där trams på tandpetare typ.Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggIdén med att äta ur kattens mun, kommer av lite googlande tidigare, men nu hittade jag den här http://madmedvenner.dk/Hapsere.html och det borde väl vara som små aptitretare till välkomstdrinken?
Ska man översätta ordet blir det närmaste jag kommer på knipa...man kniper en bit mat... När man busar med en lite unge...haps nu tog jag dig...eller haps nu tog jag din näsa
Så svårt det blev...här har man använt ett ord i hela sitt liv men man kan inte förklara vad det betyder.
Comment
Comment