Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Stolt, charmig katt - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stolt, charmig katt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Jag har inga katter i porslin eller glas tex att bidra med...."bara" några bilder på mina 3 katter Sussie, Jeppe och Bus.
    Bifogade filer

    Comment


    • New members number 26 and 27 in The Cats Academy

      Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
      Eftersom tråden innehåller katter av skilda slag och skilda material, så dristar jag mig till ytterligare några bidrag – av skilda slag.

      Bild 1 och 2 – min stora feta 29- åriga glaskatt, signerad Studio Åhus, 1980, JN. Flankerad av två smala handdukskatter.
      Bild 3 och 4 – tavlor målade av Zoë Stokes, inhandlade 1987 i London, när konstnären hade utställning. Bild 3 heter ”The Sniffer” njutande i kattmyntabuskaget. Bild 4 heter ”Remembering the Rush Hour”.
      Bild 5 – Lasse Åbergs välkända katt (signerad affisch från 1994).
      Bild 6 – Collage av mina katter

      Och så trevligt att få tillhöra ”The Cat’s Academy”
      Stokes tavlor är såväl humoristiska som livfulla, tycker jag. Lasse Åbergs "välkända" katt var okänd för mig. Akademin tackar för det positiva omdömet.

      Ursprungligen postat av Gitte Visa inlägg
      Bidrar med lite katzenjammer....
      Ditt bidrag uppskattas, Gitte. Katterna är nog de smalaste hittills.
      Välkommen i akademin som den 26:e medlemmen.

      Ursprungligen postat av Eaglewoman Visa inlägg
      Jag har inga katter i porslin eller glas tex att bidra med...."bara" några bilder på mina 3 katter Sussie, Jeppe och Bus.
      Kattakademin har inget emot levande katter, speciellt inte sådana som dina som ser ut att njuta av livet i härligt avslappnande poser. Däremot fick kattstyrelsen diskutera ett slag innan den röstade för ditt inträde i klubben.
      Bakgrunden till diskussionen var ditt namn "Eaglewoman" vilket kan ställa till en katastrof bland missarna, men en av ledamöterna menade att det var bara
      örnmännen som jagade. Du kan med andra ord skatta dig lycklig och får nummer 27.
      Last edited by Polsson; 2009-07-18, 00:01.
      p-son

      Comment


      • Kattakademin har inget emot levande katter, speciellt inte sådana som dina som ser ut att njuta av livet i härligt avslappnande poser. Däremot fick kattstyrelsen diskutera ett slag innan den röstade för ditt inträde i klubben.
        Bakgrunden till diskussionen var ditt namn "Eaglewoman" vilket kan ställa till en katastrof bland missarna, men en av ledamöterna menade att det var bara
        örnmännen som jagade. Du kan med andra ord skatta dig lycklig och får nummer 27.[/QUOTE]

        Tackar ödmjukast för visad förtroende

        Comment


        • Två katter med etikett

          Att etikett betyder klisterlapp vet väl alla men det betyder också att uppträda och följa vissa regler. En regel borde vara att stava namnet rätt. Man kan då kanske säga att Gustavsberg gjort ett etikettsbrott, som gav Lisa Larson två s i efternamnet.......
          Sedan är det väl på gränsen det asiaterna gjort. Pirater som gjort intrång på upphovsrätten? Men i mörkret är alla katter grå!
          Bifogade filer

          Comment


          • Här är min dörrvakt.
            Bifogade filer

            Comment


            • Ingen svensk katt

              Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Att etikett betyder klisterlapp vet väl alla men det betyder också att uppträda och följa vissa regler. En regel borde vara att stava namnet rätt. Man kan då kanske säga att Gustavsberg gjort ett etikettsbrott, som gav Lisa Larson två s i efternamnet.......
              Sedan är det väl på gränsen det asiaterna gjort. Pirater som gjort intrång på upphovsrätten? Men i mörkret är alla katter grå!
              Ja, var ska det sluta! Några svensktillverkade kläder finns väl knappast att uppbringa, Asien där också, och IKEA:s möbler är också från "främmande" länder. Snart bli man väl tvungen att hålla med ornamentsbildhuggargesällen Olof Montanus vilken i sitt föredrag om Sverige i boken "Röda Rummet" av vännen August konstaterade:

              -Det finns inget svenskt!

              Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
              Här är min dörrvakt.
              Kecke! Din katt verkar stentuff!

              Vad gör man när de vanliga katterna är förevisade,jo, man gör som Kajsa Warg, man tager vad man haver. Just därför blev det denna stora katt.
              Bifogade filer
              Last edited by Polsson; 2009-07-18, 12:30.
              p-son

              Comment


              • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Den här katten gör ingen glad, åtminstone inte mig.
                Då har Du trots allt fått in Bastet i huset, Polsson!

                Lite engelskövning:
                "Bastet was the daughter of Ra. She was originally associated with the Sun, but the Greeks linked her to Artemis and declared her a moon goddess.
                Bastet was a giver of blessings to the good and a deliverer of wrath to the evil, just as was Sekhmet.
                The domestic cat was sacred to Bastet. The cult temple of Bastet at Bubastis was said to rival the temples of Ra and Horus. Bastet was also worshipped at Leontopolis along with other Lion-Ra-related gods.
                Mummified cats were offered to the god Bastet, and the domestic cat is thought to have been produced by cross breeding in the "catteries" of the temples.
                Domestic cats were kept in households of ancient Egypt and are sometimes pictured in tombs of Nobles. The death of a domestic cat called for a period of mourning and it is said that the household shaved their eyebrows in respect."


                Jämför huvudet med många andra här:

                Comment


                • Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Då har Du trots allt fått in Bastet i huset, Polsson!
                  Tack för upplysningarna, Gideon! Jag har redan börjat uppskatta katten mycket mer än tidigare.
                  p-son

                  Comment


                  • Katt-tunika

                    Version 1
                    Jag var nere i centrum en tur och upptäckte denna katt-tunika och tänkte:
                    "Oj,katter! Det var några dagar sedan jag hade en kattbild på katt-tråden. Jag köper tunikan till min hustru så blir hon glad."

                    Version 2
                    Min hustru var nere i centrum några ärenden och kom hem och visade katt-tunikan vilken hon hade köpt för halva priset. Hon sade vidare att hon ämnade bära den när det var shapendoeshundsamkväm i Vårgårda. Då sade jag: "Du ska väl inte ha ett katt-tunika på ett hundsamkväm. Fanns det inte med hundar?"

                    I vilket fall som helst, sätter katterna piff på tunikan, tycker jag.
                    Bifogade filer
                    p-son

                    Comment


                    • Version 3
                      Fasen vad jag är trött på det här jamandet.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Vad har du hällt i den katten, Gideon?
                        p-son

                        Comment


                        • Det var lite mer som katten Gustav - ska jag resa på mig eller inte - inte.......
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                          Comment


                          • Pelle svanslös eller manxkatt

                            Upptäckte denna svanslösa katt i en låda i hemmet. Eftersom manxkatten ska vara högre bak än fram, vilket denna katt är, kan det vara en sådan, men hur var det med Pelle Svanslös? Jo, det var ju en råtta som bet av hans svans medan manxkatten föds utan.

                            Varför den föds utan svans, finns det en föklarande berättelse som är så här:

                            När de spanska och portugisiska sjöfararna seglade runt på världshaven under 1400-1500-talen hade de för vana att besöka en speciell ö för att få tag i mer färskvatten. På ön fanns det en kattras med mycket vackra svansar. Sjöfararna som älskade att "spöka ut sig", fann katternas svansar dekorativa
                            som hattprydnader. De jagade fatt katterna, skar av svansarna och fortsatte sedan färden. Eftersom detta betende upprepades gång på gång, tyckte katthonan att måttet var rågat och bet själv av svansarna på sina ungar vid födseln. Detta ledde i sin tur till en mutation varvid ungarna så småningom föddes utan svansar.
                            Bifogade filer
                            Last edited by Polsson; 2009-07-22, 18:21.
                            p-son

                            Comment


                            • Eftersom jag ju är och alltid har varit kattmänniska så måste jag ju bidra lite till den här tråden också. En katt av obestämd ras men med gott humör, formgiven av Kjell Blomberg för Gullaskruf 1955. Troligen rätt ovanlig, den här är min mors och jag har inte sett nåt annat exemplar...
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Invalidiserad katt

                                Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
                                Eftersom jag ju är och alltid har varit kattmänniska så måste jag ju bidra lite till den här tråden också. En katt av obestämd ras men med gott humör, formgiven av Kjell Blomberg för Gullaskruf 1955. Troligen rätt ovanlig, den här är min mors och jag har inte sett nåt annat exemplar...
                                Du gör rätt i att inte missa möjligheten att bidra med en katt. The Cat´s Acedemy skattar sig lycklig över att få ännu en medlem, nummer 28.

                                'The Cats´ Academy
                                polsson, eje5666, TinaSand, Surmasen, kolmårdstrollet, luchur, Agda, LarsM, Lea, Gaspadin, guygil, LarsF, kecke, Maria, brodertuck, söffe, umeubbe, curious, Im not batman, Gustav 53, Gideon, Andres, BengtH, E.B, SylwiaK,Gitte, Eaglewomen, cjf. Summa 28

                                Dagens sista katt har verkligen sju liv. Det ena frambenet är amputerat och
                                och svansen likaså. men trots detta ställer den upp på bild.
                                Bifogade filer
                                Last edited by Polsson; 2009-07-22, 23:26.
                                p-son

                                Comment

                                Working...
                                X