Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stolt, charmig katt

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Hejsan.

    Ja, nu när Polsson har godkännt "icke skandinaviska katter" så törs jag visa mina. Dom har ingen märkning och är 30 cm höga. Påminner om Curious katt tycker jag. Vad jag förstår är dom tänkt att som vaser eller är det någon som är av annan åsikt.

    Mvh/Urban





    Comment


    • #62
      Vill självfallet bidra till denna fina samling

      Min enögda katt från Gabriel och signerad G.Green har jag förut frågat om på en annan tråd, men inte fått något svar - kanske går det bättre här: Vem är G.Green?
      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        Katter till tusen - 20 medlemmar

        Ett fullständigt katt-tåg har vandrat in på katt-tråden den senaste veckan.
        Nya medlemmar är söffe, umeubbe, Im not batman och gustav53. Trots att jag är trådsetter, kan jag tyvärr inte besvara några av de ställda frågorna, men förhoppningsvis kan någon av de andra medlemmarna eller icke medlemmar hjälpa till.

        Här presenteras min svärmors gamla gipskatt.
        Bifogade filer
        Last edited by Polsson; 2009-06-23, 12:52.
        p-son

        Comment


        • #64
          Ursprungligen postat av Im not batman Visa inlägg
          Vill självfallet bidra till denna fina samling

          Min enögda katt från Gabriel och signerad G.Green har jag förut frågat om på en annan tråd, men inte fått något svar - kanske går det bättre här: Vem är G.Green?
          Nu har jag löst G.Green-gåtan. Eller inte jag, men Lars på Gabriel Keramik! Mailet jag fick av honom citerar jag nedan:

          "Hej

          Det är en Engelsman, Geoffrey Green, som designade en del produkter för oss i slutet på 50-talet. Det står säkert också ett nummer på baksidan A40, A41 eller A42 det finns alltså Tre olika storlekar. A40 skall vara den minsta.

          Mvh
          Lars Burmeister"

          Trevligt va?

          Comment


          • #65
            Kända och okända katter

            Så blev den kattens, Im not batmans, stamtavla intakt. Man kan undra om denna kattfamilj också kan få sin identitet fastställd. Hoppet står till kattklubbens övriga 19 medlemmar eller någon annan.
            Bifogade filer
            p-son

            Comment


            • #66
              Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
              När jag lät de tre andra katterna komma med på tråden, hördes ett missljud från en av de övriga missarna. Därför får han också vara med.
              Det lilla pyret är från Wade Ceramics, Ltd., Burslem i England. Fabriken gjorde hundratals olika djur ur faunans värld, och de är än i dag populära samlarobjekt världen över. Värstingen jag hittills hört talas om, var visst från ett avsnitt av Antique Roadshow, där en medelålders dam visade upp delar av sin samling på c:a 2.500 miniatyrer.
              Att se och läsa mera, där Din katt också finns med nästan längst ner t.v.: http://www.wadewhimsies.com/History/history.htm

              Ursprungligen postat av Im not batman Visa inlägg
              Nu har jag löst G.Green-gåtan. Eller inte jag, men Lars på Gabriel Keramik! Mailet jag fick av honom citerar jag nedan:

              "Hej

              Det är en Engelsman, Geoffrey Green, som designade en del produkter för oss i slutet på 50-talet. Det står säkert också ett nummer på baksidan A40, A41 eller A42 det finns alltså Tre olika storlekar. A40 skall vara den minsta.

              Mvh
              Lars Burmeister"

              Trevligt va?
              Det var roligt! Bra att en lucka täppts till och G. Green är nu inskriven i Vingedalaren. Passade Du på att fråga Lars B. om han eller företaget planerar att ge ut en bok om Gabriels historia?
              En sådan saknas ju idag.

              Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
              Ska de va katt så ska de.
              Här kommer min kattgudinna Bastet. Hemsläpad i handbagaget från Egypten. Hon är av gjuten av någon slags stenmassa och väger c:a 7 kilo. Hon är 40 cm hög.
              Här är en annan Bastet, lite behändigare så att den går i fickan.
              Stämplad L. Hjorth, Bornholm.
              Bifogade filer
              Last edited by Gideon; 2009-06-24, 17:32.

              Comment


              • #67
                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                Så blev den kattens, Im not batmans, stamtavla intakt. Man kan undra om denna kattfamilj också kan få sin identitet fastställd. Hoppet står till kattklubbens övriga 19 medlemmar eller någon annan.
                Mina "svaga" ögon klarar inte stämpelbilden på den här och den andra tråden med hundfamilj. Gör om med bättre släpljus eller varför inte under lampan ovanför diskhon?

                Comment


                • #68
                  Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                  Det lilla pyret är från Wade Ceramics, Ltd., Burslem i England. Fabriken gjorde hundratals olika djur ur faunans värld, och de är än i dag populära samlarobjekt världen över. Värstingen jag hittills hört talas om, var visst från ett avsnitt av Antique Roadshow, där en medelålders dam visade upp delar av sin samling på c:a 2.500 miniatyrer.
                  Att se och läsa mera, där Din katt också finns med nästan längst ner t.v.: http://www.wadewhimsies.com/History/history.htm.
                  Du är en skatt, Gideon! Efter att jag berättat för katten om hans fina ursprung, sträckte han på sig och vägrade drick mjölk och krafsade med tassen på grädden. "Buteljen blir så stolt när den blir försedd med etikett"
                  (Citat Artur Lundqvist)

                  Gällande hundfamiljen går det inte att få fram bättre bilder. Har problem själv med förstoringsglas. Kattfamiljens bild visas dock i större storlek. Signeringen förefaller vara följande: Stort E med en krona över, &-tecken, stort A/Å och R. Hundfamiljen som också visas förefaller ha siffrorna 5052 som sign.

                  Inte visste jag att Bornholms-katterna hade en sådan fin hållning och en sådan förnäm uppsyn.


                  "Solen glimmar blank och trind, vattnet likt en spegel" som Bellman diktade passar väl bra till denna solkatt en sådan dag som i dag?
                  Bifogade filer
                  Last edited by Polsson; 2009-06-25, 00:17.
                  p-son

                  Comment


                  • #69
                    Dansk katt

                    Royal Copenhagen kallas denna kattras från Denmark. Som synes har han nummer 516 i produktionen. Har för mig att de tre vågorna i blått ska symbolisera Lilla Bält, Stora Bält och Öresund. Enligt Vingedal grundades fabriken år 1775, men katten är inte så gammal.Tror att TR är signatur på konstnären, men är inte säker.
                    Bifogade filer
                    p-son

                    Comment


                    • #70
                      Guldaktig katt

                      Dagens katt är lite utöver det vanliga eftersom har guld på tassarna, svansen och öronen. Även ungen har fått några stänk. Vilket ursprung hon har, har jag ingen aning om.
                      Bifogade filer
                      p-son

                      Comment


                      • #71
                        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                        Royal Copenhagen kallas denna kattras från Denmark. Som synes har han nummer 516 i produktionen. Har för mig att de tre vågorna i blått ska symbolisera Lilla Bält, Stora Bält och Öresund. Enligt Vingedal grundades fabriken år 1775, men katten är inte så gammal.Tror att TR är signatur på konstnären, men är inte säker.
                        TR är målarens signatur, och inte nödvändigtvis konstnärens. Jag har sett en nummerförteckning på nätet över alla Kunglig Dansk-figuriner, men länken är borttappad...
                        Ändå har vi dateringen som säger att RC-katten inte är gammal alls, utan från åren 1999-2004, vilket framgår av de två stecken ovanför ROYAL (R+A).


                        Ursprungligen postat av umeubbe Visa inlägg
                        Hejsan.
                        Ja, nu när Polsson har godkännt "icke skandinaviska katter" så törs jag visa mina. Dom har ingen märkning och är 30 cm höga. Påminner om Curious katt tycker jag. Vad jag förstår är dom tänkt att som vaser eller är det någon som är av annan åsikt.
                        Mvh/Urban
                        Ja, har katterna "hål i huvudet", så är de säkert avsedda för att komma i tankar om blommor.
                        Urprunget kan vara Italiens eller Tysklands 1950/-60tal.

                        Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                        Gällande hundfamiljen går det inte att få fram bättre bilder. Har problem själv med förstoringsglas. Kattfamiljens bild visas dock i större storlek. Signeringen förefaller vara följande: Stort E med en krona över, &-tecken, stort A/Å och R. Hundfamiljen som också visas förefaller ha siffrorna 5052 som sign.
                        Kattfamiljens märkning, misstänker jag egentligen är titeln och inte tillverkarens. E med öppen krona, kan vara Queen Elisabeth då hon var kronprinsessa och sedan tillkommer "& A R", också med öppen krona.
                        Frågan är vilken Elisabeth som avses, och det kan vara Elisabeth I. Det får man fortsätta att googla runt på. Titta närmare efter annan märkning på eller i figuren.

                        Comment


                        • #72
                          Iwars katt

                          Karl Erik Iwar har gjort denna bruna katt med gröna glasögon - nej förlåt gröna ögon av glas.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #73
                            Katten fran Royal Copenhagen ar fodd 1994-2004, sag just att Gideon redan svarat......
                            Last edited by Andres; 2009-06-26, 17:56.

                            Comment


                            • #74
                              Katter uppåt väggarna

                              Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              TR är målarens signatur, och inte nödvändigtvis konstnärens. Jag har sett en nummerförteckning på nätet över alla Kunglig Dansk-figuriner, men länken är borttappad...
                              Ändå har vi dateringen som säger att RC-katten inte är gammal alls, utan från åren 1999-2004, vilket framgår av de två stecken ovanför ROYAL (R+A).


                              Kattfamiljens märkning, misstänker jag egentligen är titeln och inte tillverkarens. E med öppen krona, kan vara Queen Elisabeth då hon var kronprinsessa och sedan tillkommer "& A R", också med öppen krona.
                              Frågan är vilken Elisabeth som avses, och det kan vara Elisabeth I. Det får man fortsätta att googla runt på. Titta närmare efter annan märkning på eller i figuren.
                              Om KD-katten är född 1994/1999 fyller han ju 15 eller 10 år i år. Det är väl inte dåligt för en katt

                              Ska kolla noggrannare nästa gång på kattfamiljen vilken hör hemma hos min svärmor.

                              Tackar för informationen.

                              En söt tavla, oljetryck?, som förgyller en av svärmors väggar. Kanske kan man säga katter uppåt väggarna.
                              Bifogade filer
                              p-son

                              Comment


                              • #75
                                Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
                                Om KD-katten är född 1994/1999 fyller han ju 15 eller 10 år i år. Det är väl inte dåligt för en katt
                                Ähm, det står faktiskt 2000-2004 på KD:s hemsida, för dessa dubbla streck på ordet ROYAL. Så den bör inte vara äldre än Du, även om man multiplicerar med sju djurår. Är Du 35 människoår, så ber jag djupt om ursäkt.
                                Det är detaljerna som gör det...

                                Comment

                                Working...
                                X