Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Ekebykrukor - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekebykrukor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Visste inte var jag skulle göra av mina nya - eller snarast ärvda Ekbykrukor som jag fick hem idag, så jag tänkte bygga på den här tråden - första krukan har jag ju visat förrut när jag köpte den - men inte i den här tråden.
    Den andra är väl också 20-tal.
    Den sista är en jugendkruka, tror den kan vara riktigt tidig, någon som känner igen och törs datera närmare? Den kommer alla fall hemifrån min farmor, möjligen från hennes föräldrahem.
    Bifogade filer

Comment

Botten upp FBQ. Hur är krukorna signerade?

Comment

Vackra och eftertraktade krukor, FBQ!
        Den sista blom-/konfektskålen kan tyckas vara dansk med sin kohornsdekorering, men här vibrerar strängen mera för Agda Österberg och S:t Erkis lervarufabriker.
        Det sägs att standardgodset aldrig var signerat, likaså att det förekom att inte heller S:t Eriksstämpeln användes.
        Hon arbetade sporadiskt hos fabriken under åren 1910-21.
        Det är min hypotes och den kan mycket väl invändas med någon annan fabrik och konstnär, beroende på om just denna dekor återkommer på andra föremål.

Comment

Den måste ju vara med förståss
          Har ju satt blommor i dem, så det blev lite knepigt, men hoppas jag fick uttydbara bilder Stämpeln är ju inte jättetydlig på de båda första med oglacerad botten.
          Bifogade filer

Comment

Sista "krukan" har jag identifierat. Den finns med på bild sid. 49 i UE-boken. (längst ned i mitten av bilden). Snyggare i verkligheten än på bilden.
            1106 ä en skål i storlek 12x20,5 cm och tillverkad 11918-20.

Comment

Jaså, så det är inte en blomkruka från början?
              Måtten stämmer annars, kul att få en datering

Comment

Här finns den med som skål.
                Nr 1000 - 1399 Nytt nr från 1939 anges när föremålet har tillverkats efter 1938 med nytt artikelnummer Nr Beskrivning Bild Mått År Kons...

Comment

Trodde att skålen var omärkt, så som tråden började, men okej, då är det en UE-skål. Rätt och slätt!
                  Harald Pettersson var anställd som konstnärlig ledare 1890-1920, och det är knapphändiga uppgifter om vilka han hade som medarbetare under denna tid. Det är inte utan att man kan tro att fabriken sneglat på S:t Eriks produktion och efterhärmat, eller låtit till exempel Agda Österberg komma över för arbeta tillfälligt.
                  Men tillsvidare får vi nöja oss med 1918-20 och UE, som Kolmårdstrollet säger.
                  Var rädd om skålen, för den är bäst av de tre, om man tänker på hur många som överlevt till idag.

Comment

Var ut till garaget för att hämta fram grillen och där inemellan ser jag den här krukan. Förutom UE finns även denna märkning. Modell beteckning kanske?
                    Bifogade filer
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Liten EKEBY-kruka

Krukan är 7.5 cm hög och märkt EKEBY 1.
                      Söffe
                      Bifogade filer

Comment

Tjusig kruka. Denna modell heter "WASA-krukan". Har inte sett den i gul glasyr tidigare, men det var väldigt snyggt.
                        -------------------------------------
                        http://upsalaekeby.blogspot.com/

Comment

Ursprungligen postat av Wunderbaum Visa inlägg
                          Tjusig kruka. Denna modell heter "WASA-krukan". Har inte sett den i gul glasyr tidigare, men det var väldigt snyggt.
                          Tack för infon! Gillar också färgen!
                          Söffe

Comment

Kruka stämplad Ekeby 3 ur serien Bella (Bellakrukan). Finns mig veterligen också med blå prickar och ränder

Nr Mått
                            1 7,5 x 10 cm
                            2 9,5 x 12,5 cm
                            3 11,5 x 14,5 cm
                            4 13,5 x17,5 cm
                            5 15,5 x 20 cm

Bifogade filer

Comment

Här kommer lilla kruklan Bella. Stämplad Ekeby 1.
                              Bifogade filer

Comment

Jag har två såna här som jag tycker är ganska fina. Modellen heter Jolly enligt Grödinge. Det är Atterberg, nr 2602 från 1961-69.

Comment

Working...
                                X