Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ekebykrukor

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Brainstorming

Nu behöver jag lite hjälp att fundera, min Lisakruka av Mari S är vad jag funderar runt för närvarande. Just nu har jag två teorier och undrar lite över vad som är mest sannolikt.
    1. Citykrukan av Hjördis Oldfors tillhör en serie som innehåller andra föremål med samma dekor. Kan det inte vara likadant med Lisakrukan?
    2. På Art in Uppsala finns en liknande kruka, enligt bild o länk vid namn Vera, som tillverkats för Å & H. Kan den här krukan också vara tillverkade för dem? Se Vera här: http://www.artinuppsala.com/ceramic/...verakruka.html

Jag skulle bli mycket tacksam om någon ville hjälpa mig in på rätt väg...
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Här har du båda på bild. Har ju några av dessa också
      Tyvärr vet jag inte så mycket om dem....
      Bifogade filer

Comment

Tror E. B. har rätt - det ringer en klocka någonstans när han säger Planta. Kåge är det alla fall. Har sett dem helt fyrkantiga, vitglaserade och med målade blommor också.

Mamma som har lite fler blommor än mig (har tänkt att plantera lite mer någon dag när jag får mer tid att sköta dem - vill ju inte bara behöva ha kaktusar )
        Kände igen de prickiga Nittsjökrukorna. Några snygga sådana med utfluten glasyr jag gillar också. Har för mig att det är mest Ekeby, men vill minnas att det var någon Bofajans också. Skall undersöka vid tillfälle.
        Mina andra krukor har jag nog redan visat här - om jag inte skall ta med en jugenkruka i koppar - men då drar jag iväg tråden riktigt

Comment

Ursprungligen postat av LiB Visa inlägg
          Här har du båda på bild. Har ju några av dessa också
          Tyvärr vet jag inte så mycket om dem....
          LIB, din samling slår min med hästlångder!!! Jag har bara Lisa än, men ska sannerligen hålla ögonen öppna efter Vera om jag får möjlighet att ta mig till någon loppis. Undrar föresten hur pass säkert det är att den heter Vera, med tanke på att Art in Uppsala bara har namnet i filnamnen och inte i texten. Bilden har kanske tagits av någon med en "tant Vera" i släktleden...

Comment

Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
            Mina andra krukor har jag nog redan visat här - om jag inte skall ta med en jugenkruka i koppar - men då drar jag iväg tråden riktigt
            Varför inte? Då kan vi premiera dig med första pris som den som är bäst på OT! (Utan att helt tappa tråden - det är ju fortfarande en kruka!!! *fniss*)

Comment

Ge mig inga ideér - blomkrukor försöker jag hålla mig till
              Eftersom du som trådstartare gett mig tillåtelse så slänger jag in min kopparkruka med
              Bifogade filer

Comment

Multum häftig!!! Gillar koppar som används...

Comment

[quote=Äjth;62394]
                  Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg

Här kommer några Steninge.krukor
                  Vad jag kan förstå skulle den här hittintills anonyma krukan kunna vara Steningen. Påminner om din ena kruka men annan färgsättning. (Höjd 10 cm.)
                  Söffe
                  Bifogade filer

Comment

Steninge?

Jag har sett flera hundra av dessa krukor som enligt tidigare inlägg tydligen tillverkats av Steninge. Hur har du kommit fram till det? Samtliga av de jag har "synat" har helt saknat märkning. Bifogar bild på några som jags jälv har i min samling.
                    Första gången för mig i detta forum så rätta mig gärna om jag gör "fel".
                    Bifogade filer

Comment

..snygga krukor, Jama!

Välkommen till forumet! Det är ett väldigt trevligt forum, det här.

Jag har en UE-kruka som heter "Lena 1", kompisen till vänster är läcker men tyvärr helt omärkt/osignerad.
                      Bifogade filer
                      Last edited by madame_on_fire; 2009-05-18, 21:53.

Comment

Stilig samling o välkommen hit till PES

Comment

Ursprungligen postat av Jama Visa inlägg
                          Jag har sett flera hundra av dessa krukor som enligt tidigare inlägg tydligen tillverkats av Steninge. Hur har du kommit fram till det? Samtliga av de jag har "synat" har helt saknat märkning. Bifogar bild på några som jags jälv har i min samling.
                          Första gången för mig i detta forum så rätta mig gärna om jag gör "fel".
                          Välkommen

Ingen har kunnat verifiera att det är Steninge, se denna tråd:

Äjth hade hittat info om att det var Steninge men kom inte ihåg var...det är det närmaste vi kommit...sen min referens till Antikprat om någon med många krukor i nån gammal tråd som jag sparat, det är ju också bara teorier.

Det jag däremot kunnat verifiera är att krukorna som ser ut lite som Svea, randiga i flera färger och även relief som följer ränderna, dessa är Gabriel(Timmernabben), se länken nedan

Använd sökfunktionen med krukor som sökord: http://www.precisensan.com/antikforu...earchid=745653

Där hittar du fler inlägg om krukor
                          http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

UE favoriter...

Här är mina favoriter när det gäller UE-krukor...
                            Bifogade filer

Comment

Dom var inte stora du

Comment

Oj oj vilka snygg krukor...tror jag måste börja kolla krukor nu på mina loppis rundor...:-)
                                http://gilasgrotta.blogspot.com/

Comment

Working...
                                X