Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kanna från Gefle

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Kanna från Gefle

Jag har äntligen fått lite plats för ordentlig fotografering, ett tag i alla fall, även om jag måste luta mig framåt så det blir snett...

Jag skulle vilja veta mer om denna kanna. När den tillverkades, vem som formgav, vem som gjorde dekorationen, vilken stil den har och så vidare. Jag har letat efter dekoren på Svenskt porslin utan att hitta den. Årtalen i dokumentationen kommer från signaturer.se.

Dokumentationen som den ser ut nu:

Kanna/tillbringare
    Färgstämpel: Gefle (1913-1925)
    Djupstämplar: . N 3 . och 27

Arv efter mamma. Kannan ser ut att vara i jugend snarare än 20-talsklassicism (gissning). Kan mycket väl ha tillhört Olle och Ebba, vilken stil det än är. Ska testamenteras till……….

Click image for larger version

Name:	Geflekanna.JPG
Views:	1
Size:	25,6 KB
ID:	657409Click image for larger version

Name:	Geflekanna stamp.JPG
Size:	25,7 KB
ID:	657410
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Hallon,
    Tillbringaren är av N-modell och alltså ganska sen skapelse, dock före 1930. Tillverkades i fyra storlekar, din har nr 3. Dekoren (tryckt eller rågodsdekor) finns inte med i kuranten från 1931. So long....

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
      Hallon,
      Tillbringaren är av N-modell och alltså ganska sen skapelse, dock före 1930. Tillverkades i fyra storlekar, din har nr 3. Dekoren (tryckt eller rågodsdekor) finns inte med i kuranten från 1931. So long....
      Hejsan Kim, och tack!

Vet du när N-modellen tillverkades? Stämpeln ska ha använts fram till och med 1925 och då kan väl inte min kanna ha tillverkats efter det året? Jag vet inte riktigt vad som menas med rågodsdekor men jag tror inte dekoren är tryckt, den ser handmålad ut.

Click image for larger version

Name:	Geflekanna close.jpg
Size:	84,5 KB
ID:	547120

Comment

Hallon Bizan,
        Tyvärr finns tillbringare inte med i Gyllenhammars bok Modeller och dekorer. Sannolikt ett förbiseende. Vad jag vet är att
        K-modellen kom 1927, därefter L-modellen 19?? och sedan N-modellen. Kanske lagom till världsutställningen 1930.

Vem som ritat/formgivit vet jag inte heller, men inte känns det vara Percy. Rågodsdekor:

So long...

Tillägg: Om dekoren är handmålad bör dekoren vara från tiden efter 1931.
        Last edited by Kim von Platen; 2013-04-13, 08:33.

Comment

Hallon Bizan,
          Tyvärr finns tillbringare inte med i Gyllenhammars bok Modeller och dekorer. Sannolikt ett förbiseende. Vad jag vet är att
          K-modellen kom 1927, därefter L-modellen 19?? och sedan N-modellen. Kanske lagom till världsutställningen 1930.

Vem som ritat/formgivit vet jag inte heller, men inte känns det vara Percy. Rågodsdekor:

So long...

Tillägg: Om dekoren är handmålad bör dekoren vara från tiden efter 1931.
          Ja, nog ser det ut som rågodsdekor alltid. När användes den tekniken, hela tiden?

Jag är ganska förvirrad vad gäller tillverkningstiden just nu. Tiden för stämpelns användande stämmer inte ett skvatt med tiden för modellens tillverkning. Om man dessutom lägger till tiden för handmålad dekor blir det ännu värre. Kan det vara så att stämpeln använts längre än vad som framgår på signaturer.se?
          Last edited by Bizan; 2013-04-13, 11:58. Anledning: Tryckfelsnisse

Comment

Blåbär och lingon?

Ursprungligen postat av Bizan Visa inlägg
            Ja, nog ser det ut som rågodsdekor alltid. När användes den tekniken, hela tiden?

Jag är ganska förvirrad vad gäller tillverkningstiden just nu. Tiden för stämpelns användande stämmer inte ett skvatt med tiden för modellens tillverkning. Om man dessutom lägger till tiden för handmålad dekor blir det ännu värre. Kan det vara så att stämpeln använts längre än vad som framgår på signaturer.se?
            Hallon igen,
            Ja, det kan vara lite knepigt. Godset/modellen har nästan alltid en djupstämpel, t ex N 3. Denna modell kan bära flera olika dekorer. Man började i bokstavsordning A, B etc för varje varuslag, tillbringare t ex. L är alltså ganska sen modell bland tillbringarna.
            Dekorerna stämplades ovan godset men under glasyren. Det är alltså stämplarna i alla fina böcker. Stämpeln ger en uppfattning om när just denna del är försedd med en dekor. Dekoren kan alltså ha lanserats tidigare med en annan stämpel.

Övertydlig, kanske det? Riktigt knepigt blir det då Gefle tar fram en ny formgivning/modellserie (bordsservis) som t ex Blått Band inför världsutställningen 1930 och ger alla delarna modellbeteckningen F. Inte blir det lättare av att en ny säljande dekor "klistrades" på äldre modeller och även senare på nya modeller som knappast har släktskap med F-modellen.

Ett exempel.
            Bild 1. Tillbringare (bringare) i F-modell med typisk formgivning (jfr hänklarna) men modellen kom först 1936.
            Bild 2. Tillbringare i K-modell som skapades redan 1927 med ett helt annat formspråk.
            Bifogade filer

Comment

Hallon igen,
              Ja, det kan vara lite knepigt. Godset/modellen har nästan alltid en djupstämpel, t ex N 3. Denna modell kan bära flera olika dekorer. Man började i bokstavsordning A, B etc för varje varuslag, tillbringare t ex. L är alltså ganska sen modell bland tillbringarna.
              Dekorerna stämplades ovan godset men under glasyren. Det är alltså stämplarna i alla fina böcker. Stämpeln ger en uppfattning om när just denna del är försedd med en dekor. Dekoren kan alltså ha lanserats tidigare med en annan stämpel.

Övertydlig, kanske det? Riktigt knepigt blir det då Gefle tar fram en ny formgivning/modellserie (bordsservis) som t ex Blått Band inför världsutställningen 1930 och ger alla delarna modellbeteckningen F. Inte blir det lättare av att en ny säljande dekor "klistrades" på äldre modeller och även senare på nya modeller som knappast har släktskap med F-modellen.

Ett exempel.
              Bild 1. Tillbringare (bringare) i F-modell med typisk formgivning (jfr hänklarna) men modellen kom först 1936.
              Bild 2. Tillbringare i K-modell som skapades redan 1927 med ett helt annat formspråk.
              Jag fattar nog ändå inte riktigt det här med stämpeln. Att dekorer och modeller kan ha använts lite hur som helst är jag med på. Men firmastämpeln, den med Gefle skrivet i snirklig skrivstil, ska enligt signaturer.se bara ha använts mellan 1913 och 1925. Vad Vingedal säger vet jag inte eftersom mitt ex är instängt av en massa kartonger. Det stämmer inte!!! *förtvivlad blick och rynkad panna* Jag vill helst att saker och ting ska stämma...

PS
              Modell K är snyggare än modell F, men modell N är snyggast!
              Last edited by Bizan; 2013-04-13, 15:33. Anledning: PS

Comment

Jag fattar nog ändå inte riktigt det här med stämpeln. Att dekorer och modeller kan ha använts lite hur som helst är jag med på. Men firmastämpeln, den med Gefle skrivet i snirklig skrivstil, ska enligt signaturer.se bara ha använts mellan 1913 och 1925. Vad Vingedal säger vet jag inte eftersom mitt ex är instängt av en massa kartonger. Det stämmer inte!!! *förtvivlad blick och rynkad panna* Jag vill helst att saker och ting ska stämma...

PS
                Modell K är snyggare än modell F, men modell N är snyggast!
                Hallon Bizan,
                Ja, det är mysko med den där tryckta fabriksstämpeln, men jag är ganska så säker på vilka principer Gefle av. Har ingen riktigt bra förklaring. Man kan ju jämföra med Rörstrands kantliga bringare (hämtad från tråden Ett År i Sverige utan att vara det) och klassiska servisen Japan (Rörstrand) har en mycket snarlik bringare (1866-1902). Ja, vad ska man tro? Men nog känns hänkeln väldigt mycket funkis...So long...
                Bifogade filer

Comment

Hallon Bizan,
                  Ja, det är mysko med den där tryckta fabriksstämpeln, men jag är ganska så säker på vilka principer Gefle av. Har ingen riktigt bra förklaring. Man kan ju jämföra med Rörstrands kantliga bringare (hämtad från tråden Ett År i Sverige utan att vara det) och klassiska servisen Japan (Rörstrand) har en mycket snarlik bringare (1866-1902). Ja, vad ska man tro? Men nog känns hänkeln väldigt mycket funkis...So long...
                  Jag tittade närmare på stämpeln och skiftningarna i färgen gör så att den ser ut att vara tryckt med gummistämpel. Det är också skiftningarna i färgen, med synliga penseldrag, som får mig att tro att den är handdekorerad. Vad vet jag, den kan ju vara tryckt i alla fall om skiftningarna finns med i mönstret på något sätt.

Jag tänkte över huvud taget inte på funkis på grund av stämpelns påstådda användningsår men du har rätt, den stilen är inte alls otänkbar. Det känns som om jag bara kommer att hitta ett paradoxalt mysterium om jag fortsätter gräva i detta, men jag är inte riktigt redo att ge upp än!

Tack, Kim, för ditt tålamot!

Comment

Never give it up...

Jag tittade närmare på stämpeln och skiftningarna i färgen gör så att den ser ut att vara tryckt med gummistämpel. Det är också skiftningarna i färgen, med synliga penseldrag, som får mig att tro att den är handdekorerad. Vad vet jag, den kan ju vara tryckt i alla fall om skiftningarna finns med i mönstret på något sätt.

Jag tänkte över huvud taget inte på funkis på grund av stämpelns påstådda användningsår men du har rätt, den stilen är inte alls otänkbar. Det känns som om jag bara kommer att hitta ett paradoxalt mysterium om jag fortsätter gräva i detta, men jag är inte riktigt redo att ge upp än!

Tack, Kim, för ditt tålamot!
                    Hallon,
                    Tålamot. Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

Comment

Hallon,
                      Tålamot. Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...
                      *flabb* Så sant så...

Comment

Tillbringare F hör till bordsservis F av Percy, och kannan L kan vara betydligt tidigare. Jag tror också det är en jugendmodell från 10-talet.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                          Tillbringare F hör till bordsservis F av Percy, och kannan L kan vara betydligt tidigare. Jag tror också det är en jugendmodell från 10-talet.
                          Mystiken tätnar...

Tror du man kan lita på stämpeln? Skulle det visa sig att de satte gamla stämplar på nyare gods skulle jag bli ganska så förtvivlad - för vad ska man då lita på om inte stämplarna? Kim sa tidigare att kannan tidigast kunde vara från 30-talet om den var handmålad. Vad anser du om det?

Comment

Mystiken tätnar...

Tror du man kan lita på stämpeln? Skulle det visa sig att de satte gamla stämplar på nyare gods skulle jag bli ganska så förtvivlad - för vad ska man då lita på om inte stämplarna? Kim sa tidigare att kannan tidigast kunde vara från 30-talet om den var handmålad. Vad anser du om det?
                            Hallon,
                            Modellen med djupstämpel är gammal, den gäller alltså godset
                            Dekorstämpeln tryckt under glasyren är betydligt senare.

Man satte alltså nya dekorstämplar på gamla modeller. Svårare är det inte.
                            So long...

Comment

Hallon,
                              Modellen med djupstämpel är gammal, den gäller alltså godset
                              Dekorstämpeln tryckt under glasyren är betydligt senare.

Man satte alltså nya dekorstämplar på gamla modeller. Svårare är det inte.
                              So long...
                              Djupstämpeln pressades in i godset när det fortfarande var mjukt, men andra ord när godset var nytt. Att det sedan producerades mer rågods än glaserade produkter gjorde att även äldre modeller kunde få nyare dekorer. Så långt är jag med, inga som helst problem.

Det du kallar dekorstämpel kallar jag fabriksstämpel. Fabriksstämpeln användes för att tala om vilket företag som tillverkat föremålet och hade inget med själva dekoren att göra. Dekorstämpel har jag alltid trott vara den stämpel som talar om vad en dekor heter och ev vem som har skapat den. Om så är fallet följde den med dekoren oavsett vilken modell den målades på.

Min kanna har bara en fabriksstämpel under glasyren, ingen modellstämpel. Förstår du hur jag menar?

ha't å natti

Comment

Working...
                              X