Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skickligaste formgivaren?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Skickligaste formgivaren?

Nu sticker jag ut hakan med något som jag länge gått och funderat på!

Vem var egentligen sveriges skickligaste keramiker när det gäller formgivning i lera och keramik?

Svårt, jag vet inte om man kan jämföra olika stilar och tidsepoker.
    Skilda förutsättningar när det gäller tekniska hjälpmedel, stilar,
    mode, läromästare är några av sakerna som är viktiga när det gäller
    att jämföra olika formgivare och keramiker och ställa dom emot varandra.
    Vissa var otroligt mångsidiga som t.ex Stig Lindberg medans andra var
    otroligt bra på just sitt speciella område. Det kan vara dekoratörer som
    var bra på att måla och sätta samman olika glasyrer. Det kan vara
    modellörer som var enastående att bygga upp ett föremål med lera.
    Det kan vara drejare som visste hur man skulle få en skål att bli exakt rund.
    Det kan vara formgivare som var skickliga med allt...

Nå hur var det då, blev egentligen lärlingen Stig Lindberg
    skickligare än sin lärare Kåge? Var mästerdrejaren Bernt Friberg på
    Gustavsberg skickligare än Lindbergs personliga drejare Sven Wejsfelt?
    Framför allt var dessa mästare på gustavsberg skickligare än tex.
    Anna- Lisa Thomson, Mari Simmulsen och Ingrid Attenberg på Upsala- Ekeby?
    Kan man tro att Nylund på rörstrand med sina formidabla djur kan jämföra sig
    med percys rubin eller kåges argenta...

Det skulle vara Otroligt spännande och intressant att höra era åsikter...

Jag har aldrig riktigt kunna släppa den här frågan om vem som egentligen
    var skickligast med leran som arbetsmaterial.

Jag tror man kan hitta honom eller henne ibland mitt urval:

1. Stig Lindberg G-berg
    2. Wilhelm Kåge G-berg
    3. Bernt Friberg G-berg
    4. Lisa Larson G-berg
    5. Artur Percy Gevle
    6. Gunnar Nylund Rörstrand
    7. Marianne Westman Rörstrand
    8. Signe Person Melin Rörstrand
    9. Vicke Lindstrand UE
    10. Anna Lisa Thomson UE
    11. Mari Simmulsen UE
    12. Ingrid Atterberg UE
    11. Hjördis Oldfors UE
    12. Jerk Werkmester Nittsjö

Min personliga top 5 lista

1. Stig Lindberg
    2. Wilhelm Kåge
    3. Gunnar Nylund
    4. Anna Lisa Thomson
    5. Mari Simmulsen

Vore kul att höra era åsikter, tyck till
    Last edited by Decorera; 2011-08-01, 20:08.

Stig Lindberg var väl egentligen ingen keramiker då han bara gjorde en rikning som Swen eller Friberg färdigställde. Likadant med Nylunds djur - där var det Folke Jernberg som modellerade.

Jag tycker nog att Stålhane bör vara med på listan iställer för Lisa Larsson, men det är min personliga synpunkt.

Comment

Det här är bara mitt personliga tycke och ingen fakta, men många av de formgivare du nämner är ju personer som har blivit tilltalande av den stora massan. Men är det alltid lika med att man per automatik är skickligast/bäst? Jag tror det handlar mycket om att Gustavsberg och Rörstrand exempelvis varit skickliga på att göra pr för och lyft fram sina konstnärer/formgivare, utan att för den skull nedvärdera dem på ngt sätt.
      Det jag menar är att frågeställningen torde vara rent av omöjlig att svara på, då det mer handlar om tycke och smak.
      Vem var bästa konstnären av Chagall, Rembrandt, da vinci, monet ?
      Vem gör de bästa bilarna i världen, Ferrari, Porsche, Audi, Mercedes ?
      Man kan jämföra exempelvis Lisa Larssons djurfigurer med Dagny Zachrisson. Personligen tycker jag att Dagnys är mycket bättre. Men det är ju vad jag tycker.
      (se exempel sida 3 inlägg 29 http://precisensan.com/antikforum/sh...chrisson/page3)

Det finns mycket kunnigare personer på pes än mig som ev kan tycka till, så du får ta ovan med en nypa salt =)
      Pes är mitt google.

Comment

Jag tycker man ska skilja på designers och keramiker, precis som J.J skriver. Många av de som anställdes genom slöjdföreningens byrå var bildkonstnärer som aldrig drejade själv. Om man ska premiera nytänkande, mångsidighet, idérikedom samt konsten att omskapa historiska föremål till hypermoderna utan att det känns varken mossigt eller främmande så är mitt svar Kåge. En enastående förmåga att ge varje keramikvariant sitt eget uttryck. Tunnt porslin, tjockt stengods, grovt och enkelt, sirligt och dekorerat.

Tyvärr tycker jag att Lindberg kommer långt ner på den skalan eftersom det sällan var nytänkande han ägnade sig åt, utan mer en omarbetning av det som redan låg i luften och surrade. För varje lindbergföremål kan man nog hitta något snarlikt som kom aningen före. Antingen här hemma eller utomlands.

Vad gäller keramiker, dvs någon som själv drejar eller formger är det lite svårare, men Inger Persson ligger bra till. Hon kan också konsten att förse varje material med det som ger det sin särprägel. Tyvärr kanske hon var lite väl färgad av sin samtid och föremålen känns lite daterade idag.

I tredje hand tycker jag nog att Hjördis Oldfors har ett fantastiskt sinnelag för både färg och form, tyvärr inte så stor variation i material, men det hon hade gjorde hon till fulländning.

Och då har jag INTE tagit några som helst hänsyn till min personliga smak, vilket tyvärr är alltför vanligt idag.

Comment

Rösta med Dekorera..

Hallå,
          Percy på första plats, Signe på andra och Lisa Larson på sista plats.
          Men, varför inte starta en omröstning? Men då måste du, Dekorera, precisera vad du menar med formgivare. Kul idé, kör vidare...so long...

Comment

Ursprungligen postat av J.J Visa inlägg
            Stig Lindberg var väl egentligen ingen keramiker då han bara gjorde en rikning som Swen eller Friberg färdigställde. Likadant med Nylunds djur - där var det Folke Jernberg som modellerade.

Jag tycker nog att Stålhane bör vara med på listan iställer för Lisa Larsson, men det är min personliga synpunkt.
            Jaha, det var nog mer än vad jag visste.
            Trodde nog att han var skapare med lera också...
            Vem tog fram Lindbergs alla fajanser då, eller skissade han dom bara..?

Kul och spännande

Comment

>>wasisdas>>

Jodå, det är jag medveten om men det går kanske inte att för den sakens skull
              välja bort dom bara för att dom är kända av stora massan. Jag tror säkert
              det funnits flera keramiker och formgivare som varit otroligt duktiga men
              som av olika anledningar inte kommit fram i rampljuset på samma sätt som
              dessa nu kända.

Men, vore kul att få lite förslag av dig...
              Det var lite det som var mitt syfte att få till mig andra
              namn på duktiga formgivare, drejare och keramiker.

För att ta drejare, så är det oftast Friberg och Wejsfelt som är namnen
              man kan och har läst om. Vore kul att höra om flera duktiga drejare som
              är värt namnet att nämnas...
              Tyck till...

Comment

Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå,
                Percy på första plats, Signe på andra och Lisa Larson på sista plats.
                Men, varför inte starta en omröstning? Men då måste du, Dekorera, precisera vad du menar med formgivare. Kul idé, kör vidare...so long...

Ja, det kanske vore ngt, men som jag tror kan det vara svårt att få en objektiv och seriös lista på detta då som tidigare sagts att mkt bygger på eget personligt tycke och smak. Där tror jag Lisa Larson med alla samlare och anhängare skulle vinna med hästlängder idag, haha

Men, vi får se om vi kan titta på en sådan omröstning!

Förslag på indelning- Top 5 lista...
                Enbart lera som material!

1. Sveriges 5 skickligaste drejare?
                2. Sveriges 5 bästa modellören?
                3. Sveriges 5 bästa skapare & formgivare?

Ngt sådant kanske skulle funka...?

Comment

Ursprungligen postat av Decorera Visa inlägg
                  >>wasisdas>>

Jodå, det är jag medveten om men det går kanske inte att för den sakens skull
                  välja bort dom bara för att dom är kända av stora massan. Jag tror säkert
                  det funnits flera keramiker och formgivare som varit otroligt duktiga men
                  som av olika anledningar inte kommit fram i rampljuset på samma sätt som
                  dessa nu kända.

Men, vore kul att få lite förslag av dig...
                  Det var lite det som var mitt syfte att få till mig andra
                  namn på duktiga formgivare, drejare och keramiker.

För att ta drejare, så är det oftast Friberg och Wejsfelt som är namnen
                  man kan och har läst om. Vore kul att höra om flera duktiga drejare som
                  är värt namnet att nämnas...
                  Tyck till...
                  När jag läser min text så ser jag att den kanske kan uppfattas som lite dryg, det var inte min avsikt decorera.
                  Pes är mitt google.

Comment

Ursprungligen postat av wasistdas Visa inlägg
                    När jag läser min text så ser jag att den kanske kan uppfattas som lite dryg, det var inte min avsikt decorera.
                    Nej, då
                    Jag ser det inte så, jag ser det bara som något positivt om man har
                    åsikter och synpunkter. Det är väl så man diskuterar och lär sig saker.
                    Ibland har man samma åsikter och ibland inte, det får man väl acceptera.

Fortsätt och tyck till, bara kul att höra andra åsikter och lära sig nya
                    saker i ämnet

Comment

Nu har jag varken erfarenhet eller kunskap för att kunna rangordna någon ur grupperna.
                      Men några drejarnamn som blivit omskrivna som mycket skickliga kan jag komma med.

Axel Petersson. Verksam bl.a. hos Ystads keramik, sin morbror "ATA" Andersson och slutligen hos Gustavsberg.
                      Säfströms. Hugo och sönerna Arne (bl.a. hos Rörstrand), Fred (bl.a. hos Syco) och möjligen Elon.
                      Sven Östling. Gustavsberg, Töreboda, Törngrens, Lerlaxen,Syco m.fl.
                      Knud Johansen. Rörstrand, Trillers, AWF och Syco.

Comment

Nominerar Arthur Andersson, Wallåkra Stenkärlsfabrik, med sin vackra och säregna keramik i saltglaserat.
                        I’m a real mean bitch!

Comment

Och jag är lite glad i Claes Thell
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ursprungligen postat av Decorera Visa inlägg
                            Jaha, det var nog mer än vad jag visste.
                            Trodde nog att han var skapare med lera också...
                            Vem tog fram Lindbergs alla fajanser då, eller skissade han dom bara..?

Kul och spännande
                            Så var det nog. Vissa av hans serviser togs fram av Gerhard Pehrson från Stigs ritningar.

Comment

Drejarlistan 1900-1970

Vi gör ett försök att samla in nya intressanta namn på en s.k drejarlista på erkänt duktiga och skickliga svenska lerdrejare som arbetat i våra svenska keramiska fabriker mellan åren 1900-1970. Jag fyller på listan vartefter det kommer in nya namn utan inbördes rangordning. Förhoppningsvis kan jag längre fram i tiden med stor hjälp av er kunniga samlare och allmänt intresserade av keramik göra ett urval och byta ut drejarlistan mot en kul "top-10 lista"

Drejarlistan: 2011-08-05

1. Sven Wejsfelt: G-berg (drejare åt bl.a S. Lindberg)
                              2. Bernt Friberg: G-berg
                              3. Axel Petersson: Ystad keramik
                              4. "ATA" Andersson: Ystad keramik
                              5. Arne Säfström: Gevle, Rörstrand (drejare åt bl.a G. Nylund)
                              6. Sven Östling: G-berg,Töreboda, Törngrens, Lerlaxen, Syco m.fl.
                              7. Knud Johansen: Rörstrand, Trillers, AWF och Syco

Fortsätt och lämna bidrag, det går också att mejla mig genom PM
                              Last edited by Decorera; 2011-08-05, 10:34.

Comment

Working...
                              X