Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Skickligaste formgivaren?
Collapse
X
-
Decorera: Du är väl inte seriös som lägger ner din aktivitet i en tråd för att NÅGON, förmodligen en person med bästföre-datum utgånget hetsar dig i privatmess...kära nån, vad är du byggd av påg???? grow some balls!!!!
I vilket fall var detta en konstruktiv och intressant tråd tycker jag, synd att den självdog. Kan vi ändra på det mån tro?
Leave a comment:
-
Låt dig inte kuvas av de idioter som tycker en massa saker. Detta forum är väl till för att diskutera dessa ämnen. Såklart kan man ha en annan åsikt om vem som bör ligga på första plats på listan men så blodigt allvar är det inte. Själv tycker Sven W. är självklar
1:a. Jag bifogar en bild på en typisk SWEN som är 27 cm.
Kör hårt!
Leave a comment:
-
Ursprungligen postat av Peter S Visa inläggTror det är syftet med mailet, tyvärr. Visa att det rådet inte är värt att följa! Och det finns ju moderatorer i forumet som säkert är intresserade.
och det känns inte direkt inspererande
Vi får se...
Leave a comment:
-
Hallå i leran,
Saknar några skickliga designers:
Alf Wallander
Gunnar Wennerberg
Kör så det ryker... so long...
Leave a comment:
-
Tror det är syftet med mailet, tyvärr. Visa att det rådet inte är värt att följa! Och det finns ju moderatorer i forumet som säkert är intresserade.
Leave a comment:
-
Med anledning av ett tråkigt mejl under onsdagkvällen från en PES medlem om att
"Jag borde ha mer under pannbenet innan jag går ut med en så korkad tävling om att lista sveriges bästa drejare" bestämmer jag mig för att lägga ner det hela.
Är det så man känner, så har jag ingen lust att fortsätta...
Tråkigt...
Leave a comment:
-
Hej!
Först av allt vill jag säga tack till alla som verkligen engagerat sig och lämnat personliga bidrag till den här drejarlistan. Jättekul och framför allt intressant
Jag har lärt mig flera nya drejarnamn och några av dom känns intressanta som jag tänker fånga upp och om möjligt läsa lite mera om. Med tanke på att det nu lungnat ner sig med nya förslag till drejarlistan de sista dagarna tänkte jag att det kunde vara på sin plats med ett slutdatum för den här listan innan jag drar igång med personliga nomineringar till "top-10 listan".
Vi sätter slutdatumet till 31 Augusti!
Så fortsätt att lämna namn
Leave a comment:
-
Fanns det inte en grupp på rörstrands fabriken som kallades "drejargruppen"...?
Om jag inte är helt ute och cyklar gästspelade väl Gunnar Nylund där
Leave a comment:
-
Hej!
Fria keramiker med egen studio.
10. Claes Thell: fabrik?
11. Rolf Palm: fabrik?
12. Roger Nilsson: fabrik?
13. Vincent Nilsson: fabrik?
14. Ulla Kraitz: fabrik?
15. Gustav Kraitz: fabrik?
16. Sven Hofverberg: fabrik?
17. Ingrid Herrlin: fabrik
Leave a comment:
-
Ursprungligen postat av Maria Visa inläggGlöm inte Claes Thell (som Tingeling vill ha med på listan), Rolf Palm och Roger o Vincent Nilsson (Henning Nilssons söner) Ulla och Gustav Kraitz, Sven Hofverberg. Jag vet inte om Ingrid Herrlin drejar men hon gör fantasiskt naturtrogna skulpturer.
Tack för påminnelsen, missade detta..
Nu ska allt vara uppdaterat och klart, dock får du gärna kompl. om
var dessa drejare var verksamma.
mvh, Decorera
Leave a comment:
-
Drejarlistan 1900-1970
Vi gör ett försök att samla in nya intressanta namn på en s.k drejarlista på erkänt duktiga och skickliga svenska lerdrejare som arbetat i våra svenska keramiska fabriker mellan åren 1900-1970. Jag fyller på listan vartefter det kommer in nya namn utan inbördes rangordning. Förhoppningsvis kan jag längre fram i tiden med stor hjälp av er kunniga samlare och allmänt intresserade av keramik göra ett urval och byta ut drejarlistan mot en kul "top-10 lista"
Drejarlistan uppdaterad: 2011-08-06
1. Sven Wejsfelt: G-berg (drejare åt bl.a S. Lindberg)
2. Bernt Friberg: G-berg
3. Axel Petersson: Ystad keramik
4. "ATA" Andersson: Ystad keramik
5. Arne Säfström: Gevle, Rörstrand (drejare åt bl.a G. Nylund)
6. Sven Östling: G-berg,Töreboda, Törngrens, Lerlaxen, Syco m.fl.
7. Knud Johansen: Rörstrand, Trillers, AWF och Syco
8. Börje Jacobsson: Jani-Keramik
9. Arthur Andersson: Wallåkra Stenkärlsfabrik
10. Dan Grip: G-berg
11. Claes Thell: fristående m. studio
12. Rolf Palm: fristående m. studio
13. Roger Nilsson: fristående m. studio
14. Vincent Nilsson: fristående m. studio
15. Ulla Kraitz: fristående m. studio
16. Gustav Kraitz: fristående m. studio
17. Sven Hofverberg: fristående m. studio
18. Ingrid Herrlin: fristående m. studio
19. Erik Hennix: G-berg
20. Kjell Jansson: G-berg
21. Börje Berglund: G-berg
22. Bengt Berglund: G-berg
23. Per Hammarström: G-berg
24. Peter Asshof: G-berg
Fortsätt och lämna bidrag, det går också att mejla mig genom PMLast edited by Decorera; 2011-08-06, 22:12.
Leave a comment:
-
Glöm inte Claes Thell (som Tingeling vill ha med på listan), Rolf Palm och Roger o Vincent Nilsson (Henning Nilssons söner) Ulla och Gustav Kraitz, Sven Hofverberg. Jag vet inte om Ingrid Herrlin drejar men hon gör fantasiskt naturtrogna skulpturer.
Leave a comment:
-
efterlysning av flera drejere!
Bra respons med nya namn till drejarlistan, jag har även fått ngr genom PM.
Jättekul, och framför allt fortsätt och tänk till om ni kan hitta flera drejare.
Bara en tanke, borde man inte kunna hitta flera drejare som varit verksamma
på Upsala Ekeby, Rörstrand och gevle fabriker
Eller har dom bara använt sig av modellörer
Leave a comment:
-
Ursprungligen postat av Maria Visa inläggNominerar Arthur Andersson, Wallåkra Stenkärlsfabrik, med sin vackra och säregna keramik i saltglaserat.
Han finns nu med på listan
Leave a comment:
Leave a comment: