Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anna Lisa Thomson, men när och vilken verkstad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Jag stötte på något intressant i dag när jag höll på med ett annat bottenprojekt.

På Grödinges hemsida står det;

"UE-märkning av Gefle Porslin

Nya intressanta uppgifter om märkning av porslin för export från Gefle Porslinsfabrik.
    Serviser för export har inte märkts med Upsala-Ekeby Gefle, utan enbart med UE.
    För exportmarknaden har man ansett varumärket UE som starkare än Gefle. Vilket kanske är naturligt då Gefle mer intriktat sig på den nationella marknaden.
    "

Samma sak borde också gälla inte bara porslinet, men även keramiken som stämplats UE (innuti cirkel), Made In Sweden.
    Bifogar bilder med ett par fina vaser som Kolmårdstrollet tidigare visat på PES.
    Den högra vasen har den typiska exportstämpeln och även den bredare fotringen som
    diskuterats tidigare i tråden. Vi kanske får anledning att granska de UE-märkta vaserna, och detaljerna, då flera av dem kanske är tillverkade vid Gefle Porslinsfabrik.

Click image for larger version

Name:	ue.jpg
Views:	2
Size:	30,0 KB
ID:	513131

Comment

Jag har fått svar från Grödinge:

"Hej,

Visst är vasen en unik sak av Anna-Lisa Thomson. Du har helt rätt i att stilen är väldigt UE och Thomson märkningen är också 100% Thomson stil. Det kan ju teoretiskt finnas någon amatör som är keramiker och heter Thomson. Men denna är inte amatörmässigt gjord och namnet är också skrivit i samma stil som Anna-Lisa skrev. Gjord förmodligen under 1940-talet av stilen att döma.

--
      Med vänlig hälsning

Johan Helmersson & Peter Norén"

MvH
      Emil

Comment

Working...
      X