Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Anna Lisa Thomson, men när och vilken verkstad? - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Anna Lisa Thomson, men när och vilken verkstad?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Anna Lisa Thomson, men när och vilken verkstad?

Hej!

Här är ett annat föremål som jag köpt. Jag antar att signeringen är Anna Lisa Thomson? Är det i så fall under hennes tid på Gefle? Är det serieproduktion?

MvH
    Emil

Click image for larger version

Name:	Thomson1.jpg
Views:	1
Size:	113,3 KB
ID:	634827
    Click image for larger version

Name:	Thomson2.jpg
Views:	1
Size:	114,0 KB
ID:	634826

En bumpning med förhoppning om allmänhetens benägna intresse och välvilja.

Den har ju likheter med denna:

och den här:

MvH
    Emil

Comment

Jag sticker ut hakan och säger unik och tillverkad under tiden 1936-52 på Upsala-Ekeby.

Denna signatur finns inte illustrerad.

Comment

Jag gillar när du sticker ut hakan! Jag hade tänkt föreslå unik av samma anledning som dig, men jag har för dålig koll för att göra den bedömningen.

MvH
        Emil

Comment

Får du inga andra svar, så kontakta Grödinge och hör vad de har att säga.

Comment

Hej!

Jag sticker också ut hakan och gissar på Gefle.
            Hittade några bilder på en av hennes vaser från Gefle och på sidan finns liknande signatur.
            Tycker också att glasyren ser ur att kunna vara från Gefles produktion.

Nu har jag väl rört till det, men det kan vara bra med referensmaterial.
            Last edited by simco; 2011-07-31, 08:44.

Comment

Har jag missat något? Har ALT varit på Gefle? I mina böcker nämns inget om Gefle. Hon kom till S:T Erik 1928 (23 år gammal)och blev efter ett par år konstnärlig ledare där och gjorde mycket av deras kollektion. Till UE kom hon 1933. Det var på Ekeby hon började med ljusare glasyrer bla gult. Hon har ju deltagit i en del utställningar och kanske din vas har varit med på någon. Fin är den och förmodligen unik, som Kaptenen också tror.

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                Har jag missat något? Har ALT varit på Gefle? I mina böcker nämns inget om Gefle. Hon kom till S:T Erik 1928 (23 år gammal)och blev efter ett par år konstnärlig ledare där och gjorde mycket av deras kollektion. Till UE kom hon 1933. Det var på Ekeby hon började med ljusare glasyrer bla gult. Hon har ju deltagit i en del utställningar och kanske din vas har varit med på någon. Fin är den och förmodligen unik, som Kaptenen också tror.

Nyström i Svensk keramik under 1900-talet skriver: "Verksam vid Gefle porslinsfabrik 1933-36".

Comment

Tack Kaptenen då har jag förmodligen missat något. (missade i skogen i dag också)
                  Här nämns inget om Gefle.
                  Född i Karlskrona och fick sin konstnärliga utbildning både vid den Konstindustriella skolan och på ett flertal platser utomlands. Mellan åren 1928-33...

Comment

I boken Gefle Porslinsfabrik av Tord Gyllenhammar och Björn Holm (2008) förekommer A.-L.T. som konstnärsnamn för bl.a. ett flertal vaser (med produktionstider som sträcker sig mellan 1936 och 1952) på sidorna 108-109.

Comment

Lite komplettering till den andra litteraturen

Ur Svenska Slöjdföreningens Facksektion: Medlemsförteckning utgiven 1950
                      Bifogade filer

Comment

Vill bara tillägga att jag också tror på unikat eller prov vad gäller Emils vas eftersom vasen ser handsignerad ut.
                        I övrigt sätter jag fortfarande min slant på Gefle, den breda fotringen och den mörka bruna glasyren runt fotringens kant stämmer bra överrens med vasen i länken jag bifogade.

Comment

Trevlig artikel hos Sköna Hem:

För övrigt håller jag på simcos kors i kikarsiktet - unikat hos Gefle.
                          luchur visade en annan, säreget modellerad blomstervas, som också ser ut att vara ett unikat.
                          Last edited by Gideon; 2011-04-09, 19:05.

Comment

I en lånad bok "Lergodskonstnärer" av Estelle Schlossman,
                            står att läsa att Anna-Lisa Thomson var den första att få fast anställning vid S:t Eriks Lervarufabriker 1928 efter examen på Tekniska Högskolan.
                            Hennes målade pjäser var drejade men efter 1930 använde man sig för det mesta av gjutet gods.
                            Hennes produktion på S:t Eriks var stor och de många glasyrvariationerna blev för dyra att hålla i lager, kunderna uppskattade dock bredden på kollektionerna.
                            Edvin Ollers använde sig av barockens metallformer på sitt gods några år tidigare på S:t Eriks och Arthur Percy använde liknande former på sitt gods vid Gefle Porslinsfabrik.
                            ALT fick stipendium att resa till Wien och Prag för studier 1932, vilket sammanföll med en resa till Berlin, från Tekniska Skolan, vilken leddes av Märta Ankarswärd Grönvall och Edvin Ollers. På världsutställningen i Paris 1937, Expo 37, ställde Upsala Ekeby ut och Anna-Lisa Thomsons visade flera vaser i stengods. De var tillverkade vid Gefle Porslinsfabrik som hade köpts upp av Upsala Ekeby 1935. Tidvis arbetade ALT vid Gefle Porslinsfabrik.
                            Last edited by simco; 2011-04-10, 10:13.

Comment

Det står inga exakta datum för när ALT var verksam vid eller formgav för Gefle Porslinsfabrik i Schlossmans bok. men "tidvis" tolkar jag som att hon arbetade där till och från under sin period på Upsala-Ekeby. Ekebykoncernen ägde vid den tidpunkten Gefle Porslinsfabrik så det fanns säkert inga motsättningar i det.

Lite rolig kuriosa är att Tyra Lundgren 1943 , i "Svenska hem ord och bild", rescenserade en utställning på Gefle Porslinsfabrik, anordnad av Ekebykoncernen för Arthur C:son Percys 20-års jubileum. Tyra Lundgren efterlyste mer lergodskaraktär på de utställda tingen och tyckte att de halvmatta glasyrerna gav sken av att föremålen skulle vara tillverkade i stengods.

Det har inte slagit mig förut, men när man kikar på Emils vas m.fl. skulle man faktiskt kunna missta den för en stengodsvas. De halvmatta glasyrerna blev ju en succé och din vas Emil är en riktig höjdare!

Comment

Working...
                              X