Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vicke Lindstrand (1904-1983) vid Upsala-Ekeby

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Dokumentation: Vicke Lindstrand (1904-1983) vid Upsala-Ekeby

Jag upplever att jag inte får något riktigt grepp över vad var och en av de olika formgivarna vid Upsala-Ekeby har skapat. När jag exempelvis söker på forumet efter Vicke Lindstrand får jag minst hundra träffar och förmodligen är de allra flesta inom kategorin Glas.

På Grödinge Antik & Design AB:s lysande hemsida om Upsala-Ekeby finns både bra fakta utifrån modellnummer och korta biografier om de formgivare som har verkat där. Jag och många med mig känner sig säkert en aning osäkra ibland, när man försöker att identifiera utifrån svagt stämplade, felstämplade och ostämplade föremål. Man hade önskat sig att alla föremål i Grödinges samlingar var fotograferade.

När nu inte så är fallet, föreslår jag att vi tillsammans med utgångspunkt från Grödinges uppgifter dokumenterar de olika formgivarnas produkter-unika eller serieproducerade, stora och små och först ut är...

Vicke Lindstrand (1904-1983)

Född i Göteborg och utbildade sig till målare och konsthantverkare vid slöjdföreningens skola i samma stad. Till Upsala-Ekeby kom han 1942 som konstnärlig ledare och stannade till 1950. Under denna tid kom många unika föremål fram ur hans händer, men han bidrog också med föremål till standardkollektionen. Ett exempel är givetvis den numera mycket berömda elefanten i sex storlekar och tre färger. Ett tag så populär att butikerna gömde dem för att kunna sälja andra föremål. Elefanter har dock funnits tidigare i kollektionen. Vickes modell utstrålade dock en speciell grace och glädje som alla uppskattade. De två eskimöer som han formgav på fyrtiotalet blev verkligen långlivade i produktionen. De fanns med i tjugofem år i katalogen! För dessa figuriner kan man även se förändringar i produktionssätt och glasyrer. För de äldre har leran pressats ut i varsin halva och sedan ihopfogats, medans de yngre har formgjutits med flytande lera. De äldsta har en mera flammig glasyr och de sista har helt jämn grå glasyr.

Lindstrand är nog dock mest känd som glaskonstnär. Han tillträdde som konstnärlig ledare vid Kosta 1950 och kom att dominera femtiotalet totalt. På Kosta stannade Vicke till 1973. Glas var inget nytt för honom. Han hade under åren 1924-41 tillbringat en stor del av sin tid vid Orrefors.

Han började sin bana som redaktör för Handelstidningen och GöteborgsPosten, och anses vara en utmärkt karikatyrist. Lite av detta visade han i den uppmärksammade barnboken "Hur kamelen får sin puckel" som han illustrerade och Viveca Lindfors skrev.

Vicke Lindstrand finns representerad framförallt med sitt glas på bland annat Nationalmuseum, Röhsska och Metropolitan Museum.

Från Grödinge Antik & Design AB:s lysande hemsida om Upsala-Ekeby
    Född i Göteborg och utbildade sig till målare och konsthantverkare vid slöjdföreningens skola i samma stad. Till Upsala-Ekeby kom han 1942 som konstnä...

Vas 408, höjd 17 x bredd vid mynningen 14 cm, i produktion 1947, Vicke Lindstrand
    Vaser nr 401-600 Nr Beskrivning Mått År Konstnär 401 17,5 x 12,3 cm 1944 Vicke Lindstrand 402 Uppgifter saknas 40...
    Bifogade filer

Comment

Utmärkt idé Kaptenen!

Lägger in en vas med form liknande en tulpanknopp.

Vas 336 , höjd 22 cm, i produktion 1944, Vicke Lindstrand

Vaser nr 201 - 400 Nr Beskrivning Mått År Konstnär 201 16 x 15 cm 1940-42 202 16,5 x 16,5 cm 194...

Click image for larger version

Name:	Bild 751.jpg
Views:	1
Size:	86,3 KB
ID:	511504

Name:	Bild 752.jpg
Size:	40,2 KB
ID:	511503Click image for larger version

Name:	Bild 755.jpg
Size:	38,5 KB
ID:	511502

Comment

Vas nr 394, höjd 17.5 cm. Produktionsår: 1944-1949. Vicke Lindstrand.

Name:	Vicke Lindstrand.jpg
Size:	36,7 KB
ID:	513800

Name:	Vicke Lindstrand signatur.jpg
Size:	46,5 KB
ID:	513799

Comment

Min första Vicke vas (fiskfjällsvasen)

Name:	121032620_1.jpg
Size:	19,2 KB
ID:	513810Click image for larger version

Name:	121032620_2.jpg
Size:	20,3 KB
ID:	513811Click image for larger version

Name:	121032620_5.jpg
Size:	38,3 KB
ID:	513812
          Jag föll för den på en gång, färgen, tills med pastell o vit vägg ovan öppna spisen, lät nästan poetiskt,nästan Marcus Birro

Medan jag sitter o skryter över mig själv, så.........det var mkt foton till. som stämde (inte så vanligt) men han var duktigare, det tog ett tag för mig att klura ut siffrorna o jag hade dem SKRIVNA framför mig, men jag slog upp o vas Vicke L stod det i Grödinge bok. Kom inte ihåg tidsperioden, vill gärna veta

Denna tills m en av Anna-LISA s "kronärtkocksvaser", i exakt lika färg.............mmmm
          Nu blev det matlagning, äsch

Skulle vara kul om ni vana, kan tyda siffrorna o initialerna. !!??
          Ni som kan, eller vill prova gör det det lär en själv oxå en hel del !!!
          Annestig

Comment

Det bör vara 636 (19,7 x 12,2 cm) i produktion 1951-52.

Comment

Jovenvisst !!!

Har du alla såna nummer i
              huvudet- så det även går att väcka dig, o få rätt svar ????????

Skämt o sido, det är numret o tiden oxå. Men visst var det väl ganska svårt, allra helst Ekeby o initialerna, men ett v underlättar på nåt sätt.

Sen är det ingen som sagt, men den är underbar med sitt glittrande solstänk, känns som den vore av glas, men undersidan säger annat.

Comment

Vicke har komponerat hushållsgodset Gästis. Här kommer nr 13, gryta med lock 1 lit.
                Kycklinggul glasyr.
                Bifogade filer

Comment

Grön golvas från 1948. H 33 cm. Hål vid mynningen är till för att tömma vasen på vatten.
                  Bifogade filer

Comment

Grönt krus, nr 74 från 1947. H20cm.
                    Bifogade filer

Comment

Den här lergodskålen i skön stil från 1930, är signerad V.L.
                      Jag påstår inte att den är av Lindstrand, men vill ändå pröva möjligheten att han som 26-åring formgav en skål i tidens anda.

Det året var han vid Orrefors och formgav glas, men rimligen måste han också ha praktiserat hur krukmakeri gick till. Vad vet vi egentligen om hans tidiga lärospån?

Name:	V.L. 1930 1.JPG
Size:	43,2 KB
ID:	517851

Name:	V.L. 1930 2.JPG
Size:	38,3 KB
ID:	517852

Name:	V.L. 1930 3.JPG
Size:	23,6 KB
ID:	517849

Name:	V.L. 1930 4.JPG
Size:	34,6 KB
ID:	517850

Comment

Vill bara visa upp mitt FYND, måste visa för ngn som förstår

Name:	125661902_3.jpg
Size:	27,2 KB
ID:	517855Click image for larger version

Name:	125661902_1.jpg
Size:	28,7 KB
ID:	517853Click image for larger version

Name:	125661902_2.jpg
Size:	28,5 KB
ID:	517854Jag måste få visa upp mitt nya FYND, (för mig) . Det var på gränsen

t budgeten, o då vill jag så gärna visa det för några som förstår känslan !!!!

Vickes snäckformiga Upsala-Ekebys stora + för mig, natur o hav.

När jag först såg denna tänkte jag, hur kan han fått den så mjuk, ser nästan

fuktig ut inuti, o så grov, t o m små sand/sten korn längst mot botten

Modellnr är 3035 Vicke var konstnärlig ledare för UE 1942-1950,

Den är liten, som brukligt ..........höjd 4,5 cm o 8 cm bredd

Och jag är glad, det är verkligen inte storleken det hängde på. Få se om jag får inbilderna.

Comment

Vicktor Hägerstrand Örebro har gjort denna och inte Vicke lindstrand

Comment

Hej nillan och välkommen till forumet!

Intressant med informationen om Victor Hägerstrand.
                            Varför har han sgnerat V.L. och inte V.H.?
                            Har du några fler föremål som han tillverkat?

Mvh Simco
                            Last edited by simco; 2011-07-25, 00:34.

Comment

jag har ett par vaser och skålar ,han använde V L innan vicke började med den märkning ,Vicke märkte ju glas sakerna med LG och inte med VL ,har för mej att det finns ytterligare en person som märkte med V L kommer inte på namnet nu men det var en tjej,

Comment

Working...
                              X