Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Vicke Lindstrand (1904-1983) vid Upsala-Ekeby - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vicke Lindstrand (1904-1983) vid Upsala-Ekeby

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Anledningen till att Vicke Lindstrands glas märktes med olika bokstäver efter L har att göra med att den andra bokstaven beskriver beskaffenheten på glaset.

LH= Lindstrand, Hyttarbetat
    LS= Lindstrand, Slipat
    LG= Lindstrand, Graverat

och så vidare.

Jag har inte hört om att man skulle göra det med en signatur i keramik. Vet du anledningen till varför Victor Hägerstrand skulle ha signerat V.L.?
    Efter vad jag läst så signerade han just V.H.

Det skulle vara mycket trevligt att se dina föremål.
    Last edited by simco; 2011-07-25, 00:33.

Comment

Den lilla skålen tillverkades endast under 1950, så jag tror inte att den är så vanlig. Jag har sett den vid några få tillfällen.

Upsala-Ekeby keramik av Vicke Lindstrand nr 3000 - Nr Beskrivning Mått År 3000 Fat, zebror 6,5 x 45,5 cm 19...

3035 Skål, snäcka 4,6 x 8,5 cm 1950

Comment

Tack för att du tar reda på saker !

Säljaren, har jag o en annan köpare haft korrespondens m tid. Skrivit böcker, de senaste åren bott utrikes, en otroligt kunnig kvinna.

Just det, nr 3035, o vill man se den o dess 4 exakt likadant gjorda storesyskon så titta på Vicke på Vicke 3000, bilder bilden är i sv/vitt, men där är den.

Ni hade kunnat fråga mig ? Den är ovanlig, o det intressanta är den enorma kontrasten
        mellan ytan, underbar enl mig

Comment

Askfat 10x3cm 1947-48. Nr 65 V.L.
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Den här lergodskålen i skön stil från 1930, är signerad V.L.
            Jag påstår inte att den är av Lindstrand, men vill ändå pröva möjligheten att han som 26-åring formgav en skål i tidens anda.

Det året var han vid Orrefors och formgav glas, men rimligen måste han också ha praktiserat hur krukmakeri gick till. Vad vet vi egentligen om hans tidiga lärospån?
            Viss likhet finns ju med Cirkusvasen från 1930.

Å andra sidan var ju dekoren ett tecken i tiden. Jag tycker nog inte att Vicke var så grovhuggen 1930 att man direkt ser kopplingen till honom.

Comment

Man kan vara valhänt, för att med tiden bli förfinad och 1930 bör leran ännu ha varit ett tufft material för honom att arbeta med?
              Hans konstnärlighet kom väl som bäst till uttryck på skissbordet - som formgivare på den tiden. Det visar inte minst Ditt utsökta glasexempel på länken.
              Signeringen V.L. är ändå alldeles för lik, för att kunna bortse från och jag har inte hittat någon annan motkandidat. Och kvällskursarbete för amatörer är det knappast...

Men då så, skålen får stå på ett bord och bara vara vacker (i lergodsnördens ögon), tills liknade VL-föremål dyker upp och ny diskussion kan sätta fart.
              Tack för Ditt svar, Peter.
              Last edited by Gideon; 2011-08-02, 12:31.

Comment

"Glaskonstnärerna är allihop dirigenter för en orkester. Men i en orkester måste alla känna sina instrument. Kunna spela på rätt sätt. De behöver inte komponera, för de får noterna. Glasblåsarverkstaden är konstnärernas orkester, och det är konstnärernas uppgift att hålla samman det hela. Orkestern ser ut som en balett med svävande, glödande klot. Händerna är mjuka, likaså rörelserna. Glasblåsarens vänstra hand är som musikerns vänstra hand när han trakterar fiolen."

Orden är Vicke Lindstrands egna, intalade på band 1980, och trycktes i boken "Legend i Glas" av Lars Thor (1982).
                Den köpte jag på inrådan av Per Berg på Lindstrand-fonden, som annars svarade vid en förfrågan från mig:
                "Tyvärr känner jag inte till något om Vicke Lindstrands keramik 1920-1930-tal."

Det är med lika stor portion nyfikenhet, som envishet, jag kvarstår vid möjligheten att det är Vicke L. som formgett skålen, men inte nödvändtigvis drejat själv. Till exempel Ville Sjöholm, skulle kunnat ha följt hans skissförlaga och låtit Vicke signera.
                Men det är alltså en tanke värd att pröva.

Författaren skrev om V.L. och hans skapande, men tyvärr gavs fältet keramik endast ett par sidor, som avhandlar tiden på UE. Figuriner och skulpturer som de berömda elefanterna, gasellerna och mycket annat som prydnadsskålar, vaser etc är alla formgivna - men var de från början framställda av honom för hand, eller bara på ritbordet?
                Hans ord i början av inlägget, illustrerar och antyder att han, likt Stig Lindberg, faktiskt inte kunde dreja själv.
                Jag har sänt en förfrågan i den saken till Grödinge, och avvaktar vad de kan ha att säga.

Boken gav inte fler upplysningar, än att han utvecklade sitt konstnärskap vid Slöjdföreningens kvällskurser i det tidiga 1920-talet. Citat ur boken:
                "Vicke ritade, Vicke målade, Vicke dekorerade. Tusentals och åter tusentals alster måste ha sett dagens ljus under hans flinka fingrar. Men ingenting bevarades."

1928 anställdes han vid Orrefors som konstnär, utan att själv delta i hantverket - bara vid sidan om som dirigent.
                1942 kom han till UE och ledde verksamheten som konstnärlig ledare - också vid sidan om som dirigent?
                Last edited by Gideon; 2011-08-14, 20:45.

Comment

Hade turen att få ha en fotosession med ett Vicke Troll innan das Troll vandrade vidare. Så tänkte det kunde passa att dokumentera det här.
                  Bifogade filer
                  Pes är mitt google.

Comment

Tjusiga bilder wasistdas!

Jag tror Vicke hade Bigfoot som förebild när han gjorde ritningen till das Troll.

Comment

hahah ja ngt sådant måste det ju varit . Tack Simco.
                      Pes är mitt google.

Comment

Ditt troll har nr 84 och är handmodellerat. Här kommer bilder på ett likadant och kompisen nr 85.
                        Bifogade filer

Comment

Skål 222 7x30cm 1947-52.
                          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                            Ditt troll har nr 84 och är handmodellerat. Här kommer bilder på ett likadant och kompisen nr 85.
                            Tack för informationen Kolmårdstrollet. Kul att se det andra trollet också
                            Pes är mitt google.

Comment

VL troll på Tradera,

Comment

Hittade den här skålen i form av ett ostron eller snäcka på röda korset. Någon som vet mer om den? Ingår den i någon serie? Hittar den inte i UE-boken på nätet.
                                Storleken är ca 29 cm bred och 7 cm hög.

Click image for larger version

Name:	snäckskål (2).jpg
Views:	1
Size:	32,3 KB
ID:	530447

Click image for larger version

Name:	snäcka_under.jpg
Views:	1
Size:	43,7 KB
ID:	530448

Den är stämplad:

EKEBY