Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St: Eriks Lervarufabriker Upsala

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Det går tyvärr inte. Strax efter att bilden togs, tog flaskan ett svanhopp och dök 25 meter ner.
    För övrigt - tråden handlar ju om St: Eriks Lervarufabriker Upsala, det var endast den gula leran som framhävdes här.
    Tror dig på någotvis inte.......men köper argument två, i varje fall i den här tråden.

Comment

Det går tyvärr inte. Strax efter att bilden togs, tog flaskan ett svanhopp och dök 25 meter ner.
      För övrigt - tråden handlar ju om St: Eriks Lervarufabriker Upsala, det var endast den gula leran som framhävdes här.
      Det var det absolut sista jag ville höra. Hädanefter förbjuder jag dig att fota saker på balkongräcket! Det är illa nog att behöva fantisera om vad som kan hända. När du skriver att det hänt är gränsen sedan länge passerad!

Seså! Gör nu genast iordning en liten ljuslåda inomhus, så som andra duktiga fotografer på PES gjort före dig.

Comment

• Jag tror vår käre vän Gideon behagar skämta med oss Peter S!
        Annars!!!
        Jag tycker ändå att vi skramlar till en portabel fotostudio åt honom, så att man kan sova gott.

Härlig film Kaptenen! Den hade jag missat, tack för titten!

Comment

• [QUOTE=Kaptenen;207875]Ett litet fat 12 x 12 cm med stämpeln som ska ha använts 1925. Jag tror att jag i något sammanhang skrivit att S:t Erik använde rödbrännande lera och jag gör nu avbön för denna är gul.

Liksom på denna kanna. 30-tal, Hildur Haggård.
          Bifogade filer

Comment

• Tack för det prylsnubben!

Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
            Blomkula H10cm diam.11cm. Gertrud Lönnegren 1933-37.
            I A&A mars-numret 2012 finns en artikel om Gertrud Lönegren och din blomkula med samma dekor finns med.

Comment

• Prenumererar på A&A och har läst reportaget. Kul.

Comment

• Lägger till blomboll nr. 46, med tilläggsiffra 1 (av tre storleker), som förfärdigades av Hilma Persson (sedermera -Hjelm) och Ruben Nordström tillsammans.
                Den ingick i serie 1-75, som ska ha presenterats vid Allmänna Svenska utställningen för konsthantverk och konstindustri 1909.
                Skönt grönrinnig marmorering.

Click image for larger version

Name:	St Erik 26.JPG
Views:	1
Size:	32,8 KB
ID:	530754

Name:	St Erik 27.JPG
Size:	35,7 KB
ID:	530753

Name:	St Erik 29.JPG
Size:	29,8 KB
ID:	530751

Name:	St Erik 30.JPG
Size:	29,6 KB
ID:	530752

Comment

• Verkligen vacker!

Grattis till ett bra köp!
                  Nu har du väl minst två stycken i 1-75-serien?

Comment

• Ahh, säg inte det.
                    Det låter så ödesbestämt att försöka samla alla 1-75, för vad ska man då ta sen?

Men de där prickarna i stämpeln uppmärksammade jag inte förrän vid bildredigeringen.
                    Mystiskt.

Comment

• Jo, jag vill se alla hemma hos dig!
                      Sedan hittar vi säkert någon annan serie som du kan börja samla på.
                      Den från S.t Eriks är ju dessutom riktigt angenäm!

Comment

• För ett och ett halvt år sedan hade jag och Gideon en kapplöpning mellan loppisarna i Solna. På ett bord fick jag tag på denna lilla vas. Vasen kostade 20kr och jag köpte den. Nämnde herre frågade mig då om jag visste vem som tillverkat vasen, vilket jag inte visste. Gertrud Lönegren tror jag på, fick jag till svar. Sedan dess har vasen stått hemma hos mig och jag har inte funderat över den så mycket. Men tack vare senaste numret av A&A fick jag upp ögonen för den igen.

På en av sidorna i reportaget om Gertrud Lönegren finns det bilder på olika varianter på hennes signeringar och en av dem stämmer väl överrens med den som finns under denna vas. Leran ser ut att vara samma gulbrända lera som visats här i tråden. 1932 anställdes Gertrud Lönegren vid S:t Eriks Lervarufabriker som ersättare för Anna-Lisa Thomson, efter att hon arbetat och studerat i Wien samt rest runt i Europa.
                        Kanske är denna lilla vas ett prov från hennes första tid på S.t Eriks?

Name:	Gertrud Lönegren.jpg
Size:	47,6 KB
ID:	530810Click image for larger version

Name:	Gertrud Lönegren.1.jpg
Size:	61,4 KB
ID:	530809Click image for larger version

Name:	Gertrud Lönegren.2.jpg
Size:	60,0 KB
ID:	530807Click image for larger version

Name:	Gertrud Lönegren.3.jpg
Size:	60,5 KB
ID:	530811Click image for larger version

Name:	Gertrud Lönegren.4.jpg
Size:	62,0 KB
ID:	530808

Comment

• Eftersom jag inte minns den, måste jag ha förträngt den.

Det är mycket möjligt att det är ett prov och den S:t Eriksgröna färgen går igen runt mynningen.
                          Vasen har klassisk resning (axlar) och har en form som vi ofta sett på föremål från 1910 och 20talen.
                          Museet i Grödinge vill säkert mycket gärna ha den.

Comment

• Det kan vara bra att kunna förtränga vissa saker.
                            Men det här kanske friskar upp minnet lite. Börja en sida bakåt så kanske du minns när min shoppingmani nådde nya höjder:

Kul att du kanske tror att detta kan vara Lönegrens vas. Grödinge får den inte för den är min

Comment

En skönt solig marmorerad vas i högblank glasyr, med märkning nr. 19. Höjdmåttet är 17,5 cm, till skillnad vad som står i S:t Erikshäftet, där artikelnumret står angivet med 16 cm i höjd.

Ur Uppland 1971, årsbok för Upplands Fornminnesförening, har dessa rader hämtats:
                              1909 var det utställning i Stockholm, den s.k. "Allmänna Svenska utställningen för konsthantverk och konstindustri". S:t Eriks Lervarufabriker deltog med bl. a. konstgods utfört av Ruben Nordström och Hilma Persson. Det är troligt att denna keramik är identisk med Kakelfabrikens första serie keramik, modellerna nr 1-75, en rad vaser med klar jugendkaraktär.
                              Din gula nr 19 har jag missat! Vilken otroligt snygg glasyr . Min nr 19 som syns till höger i det här inlägget: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post177099 ser ut att vara dekorerad av Agda Österberg, men din är nog av tidigare datum. Jag såg i ST Eriks-häftet på nätet att de tagit bort uppgifterna om HPH och Nordström för föremålen 1-75 . Jag ska mejla Grödinge i ett annat ärende så jag kan fråga vad det beror på.

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                              Lägger till blomboll nr. 46, med tilläggsiffra 1 (av tre storleker), som förfärdigades av Hilma Persson (sedermera -Hjelm) och Ruben Nordström tillsammans.
                              Den ingick i serie 1-75, som ska ha presenterats vid Allmänna Svenska utställningen för konsthantverk och konstindustri 1909.
                              Skönt grönrinnig marmorering.
                              Blombollen är verkligen snygg också. Bengt H har visat en lika läcker här: http://precisensan.com/antikforum/sh...l=1#post181431

Ursprungligen postat av simco Visa inlägg
                              För ett och ett halvt år sedan hade jag och Gideon en kapplöpning mellan loppisarna i Solna. På ett bord fick jag tag på denna lilla vas. Vasen kostade 20kr och jag köpte den. Nämnde herre frågade mig då om jag visste vem som tillverkat vasen, vilket jag inte visste. Gertrud Lönegren tror jag på, fick jag till svar. Sedan dess har vasen stått hemma hos mig och jag har inte funderat över den så mycket. Men tack vare senaste numret av A&A fick jag upp ögonen för den igen.

På en av sidorna i reportaget om Gertrud Lönegren finns det bilder på olika varianter på hennes signeringar och en av dem stämmer väl överrens med den som finns under denna vas. ..............
                              Vilken extra-fin super-duper glasyr simco! (ibland räcker ordförrådet inte till... ) Jag har ingen Lönegren än, så den skulle passa perfekt i min samling . I senaste numret av Antikvärlden var det också ett reportage om Eva Jahnke Björk, så nu har två av de kvinnliga lergodskonstnärerna blivit porträtterade på kort tid. Kul!

Comment

• Tusen tack för det fina omdömet Rosa!

Glasyren är verkligen läcker, det är lite "glaskänsla" över den. De små gulaktiga partierna är leran som lyser igenom där glasyren är helt genomskinlig. Hittar jag något Lönegrenskt ska jag hojta, men det är alltid kul att ha något att sukta efter. Jag saknar tex. både HPH och Ragnhild Godenius i mina samlingar.

Comment

Working...
                                X