Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St: Eriks Lervarufabriker Upsala

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ursprungligen postat av annestig Visa inlägg
    Undrar hur många skålar som vimlar där ute, som är bonbonjär, en hel del tror jag...............

Ska vi komma t saken då, min akilleshäl, Enl Grödinge S;t Erik häfte är den gjord mellan
    1920-28 av Agda Österberg, tycker själv den ser alldeles för modern 60-70 tal inspirerad
    men det stämmer väl.
    9,5 cm hög o diameter på 8 cm. Den stora frågan för mi, ovanför Erik står en 12 vad kan stå för, samt det moderna snittet

Kom igång o hjälp nu , jag vet ju att ni finns o vi andra måste oxå lära !!!.....
    Jag har en gul av samma modell. Visst ser de lite 70-talsaktiga ut med blommorna som liknar kvinnokampsmärket. På din står det ristat 21 och på min 11. Vet inte vad dessa siffror står för. http://precisensan.com/antikforum/sh...highlight=gult

PS kul att du hittat nya samlarområden Anne! Men hur är det med tallriksamlingen? Har du slutat slutat komplettera den?

Comment

• Drejar- eller formarsignaturer kanske?

Comment

• Tack för visat intresse

Tack Rosa !!!

Först o främst; vad roligt att höra av dig igen, verkligen !!
        Ska jag vara ärlig, så tycker jag inte så mkt om den blå krukan, men det är en tidig S:t Erik, samt

Den följde med den grön/svarta vasen, pokalen, som jag ville ha fr S:t Erik, för att senare kunna göra ett litet stileben m den, Ollers skål tillls på ett fint passande fat.
        Den är så robust den grön/svarta vasen m en etikett som får mig att undra o undra.

Ja, det verkar som för många inom pes, att man börjar m porslin o sedan blir mer allsidig.

Just nu Ekeby, men även försöka hitta tidiga lite ovanliga, men de är oftast för dyra
        Glas intresserar mig oxå, eller, som Kapten brukar säga, allt som ögat finner behag till

Men keramik efter 50-talet tilltalar inte mitt öga.

Tack även Kaptenen för att få mina tankar t nya banor, ifråga om nr 12, utöver produkt
        nummret !!! Kunde ni läsa numret, har inte förtydligat dem ??

Porslin, har nog tagit "time out" för ett tag, inte lika spännande o varierande just nu
        ..........men vem vet ??

Var fann du fotot av din gula skål, inte S:t Eriks väl ?
        Har beställt det häftet, försöker o försöker få Bo fajans boken
        U-E finns ju enstaka nu, men de håller ju på att komplettera, så jag väntar ?
        Skulle vara roligt att höra om dig o dina intresses vägar!!!

Tack, båda två för engagemang !!!!

Comment

• Hej Anne, klart att etiketten skall sitta kvar!! Nu börjar du bli en riktig samlare, du upptäcker nya saker och ditt intresse skiftar från en grupp till en annan. Du har nu blivit en "horisontell samlare", tidigare var du en "vertikal samlare", alltså en med bara ett ämne. Så är nog utvecklingen för de flesta.....
          Last edited by Andres; 2011-07-24, 17:19.

Comment

• Tack Andres för ditt svar i mig, det var trevligt

Jag, tycker mig märkt att skillnaden mellan horisontellt samlande samt

vertikalt samlande är en väldig vanlig väg.att vandra på olika sätt

Man ser andra saker som man blir väldigt fäst vid, o man lär sig ju så mkt mer om så mycket fler ämnen.

Jag håller m er om etiketten, men vad jag surfat på detta Forma H-borg i olika varianter

men, kanske ska jag skriva t damen i fråga o se om hon kan säga ngt vettigt

Vet inte vad du är mest intresserad av ??

Comment

• En liknande skålmodell har jag visat tidigare, men den här har annan dekor.
              Ingen nummermärkning på någon av dem utan endast fabriksmärkningen.

Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-07-30 014.JPG
Views:	1
Size:	46,9 KB
ID:	518238 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-07-30 013.JPG
Size:	47,4 KB
ID:	518239 Click image for larger version

Name:	Resize of 2011-07-30 015.JPG
Size:	43,5 KB
ID:	518240

Comment

• En skönt solig marmorerad vas i högblank glasyr, med märkning nr. 19. Höjdmåttet är 17,5 cm, till skillnad vad som står i S:t Erikshäftet, där artikelnumret står angivet med 16 cm i höjd.

Ur Uppland 1971, årsbok för Upplands Fornminnesförening, har dessa rader hämtats:
                1909 var det utställning i Stockholm, den s.k. "Allmänna Svenska utställningen för konsthantverk och konstindustri". S:t Eriks Lervarufabriker deltog med bl. a. konstgods utfört av Ruben Nordström och Hilma Persson. Det är troligt att denna keramik är identisk med Kakelfabrikens första serie keramik, modellerna nr 1-75, en rad vaser med klar jugendkaraktär.

Name:	St Erik 14.JPG
Size:	31,7 KB
ID:	518455

Name:	St Erik 15.JPG
Size:	41,2 KB
ID:	518454

Name:	St Erik 16.JPG
Size:	38,1 KB
ID:	518456

Comment

• Blomkula H10cm diam.11cm. Gertrud Lönnegren 1933-37.
                  Bifogade filer

Comment

• Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
                    Blomkula H10cm diam.11cm. Gertrud Lönnegren 1933-37.
                    Riktigt trevlig liten, och eftertraktad sak Du fått hem!

Den här bredbukiga hänkelvasen är inte lika färgsprakande, men har i sin diskreta framtoning ändå något att berätta. Förutom att stämpeln med frakturstil började användas 1929, är också G. L. formgivaren av vasen, som vi strax ska se.

Name:	St Erik 24.JPG
Size:	31,9 KB
ID:	526488

Name:	St Erik 25.JPG
Size:	16,9 KB
ID:	526487

I boken Uppland 1971, sidorna 98-99, står det:
                    "Under S:t Eriks Gammalgods sorterar också Cyperngodset. Modellerna i denna serie komponerades av Gertrud Lönegren efter de fynd av antika vaser, som gjordes under Cypernexpeditionen, en svensk arkeologisk expedition under ledning av professor Einar Gjerstad 1927-31.
                    Cyperngodset uppträder för första gången på katalogblad från 1934. Det är mycket tjockväggigt, formerna är kraftiga i kannor, urnor, vaser och skålar. Hänklar och handtag är formade av massiva och mycket tjocka lersträngar. På grund av kärlens storlek och tyngd var Cyperngodset till största delen prydnadsgods. Till skillnad från sina äldre förlagor var Cyperngodset enfärgat och saknade i stor utsträckning ornamental dekor. Glasyrerna var inte enbart svarta, som på Gammalgodset, men gick ändå i en sober färgskala; grönsvart, ljusgrått, svart, gult och blått, färger som överväger i prislistorna från denna tid."

Trots beskrivningen, är hänkelvasen inte tjockväggig, utan tunt drejad, medan handtaget faktiskt är massivt.
                    Last edited by Gideon; 2011-12-14, 01:40.

Comment

• Så här i juletider, en klocka. Ostämplad, men etikettmärkt.

Name:	STA60156_min.JPG
Size:	45,7 KB
ID:	526493

Comment

• Ett litet fat 12 x 12 cm med stämpeln som ska ha använts 1925. Jag tror att jag i något sammanhang skrivit att S:t Erik använde rödbrännande lera och jag gör nu avbön för denna är gul.

Name:	St Erik res.jpg
Size:	64,4 KB
ID:	530523Click image for larger version

Name:	St Erik 1 res.jpg
Size:	61,4 KB
ID:	530524Click image for larger version

Name:	Stämpel St Erik res.jpg
Size:	56,2 KB
ID:	530521Click image for larger version

Name:	Gul skärv St Erik res.jpg
Size:	54,4 KB
ID:	530522

Första delen av denna film är intressant med mycket bilder från utställningsrummet.

Comment

• Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                          Ett litet fat 12 x 12 cm med stämpeln som ska ha använts 1925. Jag tror att jag i något sammanhang skrivit att S:t Erik använde rödbrännande lera och jag gör nu avbön för denna är gul.
                          Härlig film, som jag inte har sett! Tack för den.

Ja, det står redan i inledningen om S:t Eriks Lervarufabriker (Uppland 1971) av redaktör Ola Ehn, på sidan 70, att:
                          "Mellersta Uppland har sedan länge varit centrum för lervarutillverkning, en direkt följd av traktens tjocka och lättillängliga lager av röd- och gulbrännande ishavsleror. I Uppsala har funnits många tegelbruk, kakelfabriker och tillverkare av hushållskeramik. Vi vet också att man under 1700-talet och 1800-talets början hämtade framförallt gulbrännande lera från Uppsala till de berömda keramiska fabrikerna vid Marieberg och Rörstrand i Stockholm."

Ditt fat kanske är en återblick på gamla tiders tennglaserade fajans? 1926 hade Rörstrand sitt 200-årsjubileum, samtidigt som fabriken flyttade från Stockholm till Göteborg.

Den här flaskan från Stockholm/Rörstrands tidiga 1740-tal har gulbrännande lera, som högst troligt kommer från Uppsala.

Name:	Stockholm oktogonal flaska 13.JPG
Views:	2
Size:	22,9 KB
ID:	530526

Comment

• Tack så mycket, Gideon!

Ja, det vare min tanke också, att det var 1920-talets svärmeri för 1700-talets svenska rokoko. I filmen kan man se brickor till tebord som hänger på väggen och en förmodligen blåvit kakelugn.

Flaskan blir jag riktigt nyfiken på!

Comment

• Låt oss se mer av den flaskan........

Comment

• Det går tyvärr inte. Strax efter att bilden togs, tog flaskan ett svanhopp och dök 25 meter ner.
                                För övrigt - tråden handlar ju om St: Eriks Lervarufabriker Upsala, det var endast den gula leran som framhävdes här.

Comment

Working...
                                X