Gillade den säkra formen och livet i glasyren. Märkt undertill med "AF", ellre kanske "AR" tror jag samt ett svagt nummer ovanför. Någon som tror sig känna igen denna?
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Ett svagt märkt vas i stengods [ID: Gefle modell AF]
Collapse
X
-
Har du boken, min har nog tyvärr åkt till återvinningen, för jag kan inte hitta den. Modellnummer 1639, kanske.Ursprungligen postat av Tingeling Visa inläggGefle!
Comment
-
Björn Holmström är ett helt obekant namn för mig, tell me more. Inte ens långt bak i huvudet kan jag finna ett uns av igenkännande för det namnet. Kul med nya bekantskaper.Ursprungligen postat av Gideon Visa inläggGlasyren och färgerna känns inte alls som Percy, och jag har då inte sett dekorer av honom i denna lava-liknade stil.
Formen kan vara i Percystöpning, men resten av vasen är då en skapelse av Björn Holmström (1885-1948)?
Comment
-
Att det finns instämplat ett serienummer, gör mig tveksam till att vasen är från Gefle. Det brukar annars bara vara en eller två bokstäver för modellen, samt logotypmärkning.
Tord Gyllenhammar kan svara tvärsäkert på det här, men under tiden får jag cykla med mitt påståendealternativ, med ett citat ur hans och kollegan Björn Holms utkomna bok från förra året, "Gefle Porslinsfabrik":
"Björn Holmström, 1885-1948; Utbildad på "Fachschule für Keramik und verwandte Kunstgewerbe" i Teplitz i Böhmen 1908-09. Praktiserade på Wood & Son i Burslem, Staffordshire i England 1909-10. Var anställd som driftsingenjör på Gefle Porslinsfabrik 1910-13. År 1913 fick han ett statligt stipendium för utlandsstudier och återkom till Teplitz för tre månaders laboratoriearbete. Arbetade som driftsdirektör på "Porzellan- und Steingutfabrik Ludwig Wessel" i Bonn 1914-18 och som teknisk ledare på Höganäsbolaget 1918-22 och han återkom som driftsingenjör på Gefle Porslinsfabrik 1922-48.
Holmström var en mycket skicklig glasyr- och massaberedare som helt ansvarade för och provade ut Gefles glasyrer och sammansättningar..."Last edited by Gideon; 2009-07-05, 18:59.
Comment
-
Kan vara som de här som jag tror ingått i en utställning/provkollektion och de har inristade nr.
Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Där sätter du mig på pottkanten! Har ingen aning, det bästa vore om man fick kontakt med någon som har varit insatt i försäljningsdelen på företaget. Att jag tror provkollektion/utställnig är att vaserna inköptes och låg i samma banankartong vid köptillfället så de verkar ha hört ihop från början. Får hoppas att Tord Gyllenhammar hittar hit till Pes, han kan nog räta ut en del frågetecken.Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh
Comment
-
Friskar upp den här gamla tråden med en fråga.
Hittade denna lilla vas - 8 cm - med ganska tjocka väggar och en murrig mustig glasyr. Väldigt mycket i min smak.
Kan det verkligen vara ett verk av Percy? Gefle och Percy är defintivt inte mitt område. Jag tror det står 2060 eller möjligen 1060 över Geflestämpeln. Hjälp.www.starkeld.com
Comment
Comment