Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stengods?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Stengods?

Köpte på känn en låda med diverse vaser i och konstaterade när jag kom hem att de var från Gefle. Blev osäker då jag trodde att det var stengods men märktes de på samma sätt som deras porslinsvaror? Tex AC osv. Dessutom så har fyra av dem inristat 4 siffror och siffrorna är desamma fast vaserna är olika. Känns lite provkollektion eller utställning, ingen av dem hade Geflestämpeln.

Har glömt bort hur man avgjorde skillnaden mellan porslin/stengods, någon som vet?
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Jodå, vissa av deras stengodssaker har medellbeteckningen instämplat. En del föremål (både flintgods och stengods) saknar dock det.
    Det går inte att avgöra på glasyren om det är stengods, tyvärr. Och om det inte är skadat kan det vara svårt att se om det är poröst flintgods eller ej.
    "Porslin" däremot, dvs fältspat, är nästan omöjligt att skilja från stengods ibland. Det servisgods som Stålhane har gjort för Rörstrand är aldrig stengods, även om man tror det (Viking, Entré, Aniara m.fl). Glasyren luras!

Comment

Lutar åt att det är stengods trots allt, här kommer 2 gefle och en joker som visade sig vara signerad Holm Höganäs. Väldigt likt Böckmans keramik!
      Bifogade filer
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Glömde jokern............
        Bifogade filer

Comment

Den översta är design Anna-Lisa Thompson , i produktion 1936-48. Den andra visade sig vara Percy 1931-33 och visad i boken med en funkisinspirerad glasyr,"Kiruna".

Holmvasen är vad jag kunde läsa mig till från 20talets slut eller 30talets början.

Comment

Jag lutar också åt provkollektion. Troligen är det en beteckning för glasyren som är ristad i botten. Om man tar bort de gröna bubblorna från ALT-vasen så är glasyren rätt lik ändå (men med STOR konstnärlig frihet, dvs att den ljusa prickeffekten lägger sig helt slumpmässigt, beroende på form och kemi).
            Svårt att säga om det är flintgods eller stengods... Jag tycker det skulle vara konstigt om den undre vasen är tillverkad i både stengods och flintgods.

Jokern var verkligen otippad... Finns det något skrivet om Atte Holm, så man kan skilja de båda holmarna åt?

Comment

Hittar inte en radom Atte Holm men desto mer om Åke, här är en länk som en släkting till Åke har skrivit.

Comment

Sen reaktionsförmåga, först nu reagerade jag på vad du skrev! Siffrorna i botten har nog inte med glasyren att göra då en gulbrun skål också är märkt så.

I samband med Åke Holm nämns inte Atte utan Åke startade tydligen firman med sin bror Ernst 1928 och det är därifrån signeringen Holm Höganäs kommer. Enligt den länken som jag skickade med i förra inlägget så gjordes en Böckmanskliknande keramik i början. Det står inte när företaget upphörde men bröderna gick skilda vägar efter ett par år.

Comment

Ernst och "Atte" Holm är samma person. Han signerade sin keramik med "Atte Holm".

Comment

Tack för klarläggandet! Jag började nästan tro att Atte inte existerade... Ibland sägs det att den enkla art deco-målningen (typ svarta hjortar på grön botten) ska vara Atte, medan andra säger att det är Åke. Signerade Ernst alltid med Atte, eller finns det "Holm, Höganäs" som är Ernst också?

Comment

Under sin period i Östersund signerade han med Atte Holm, men keramiken som tillverkades tillsammans med Åke Holm signerades troligtvis annorlunda. Jag vet dock inte hur.

Comment

Citat från min nya bok "svensk jugendkeramik "

"Holm Gösta. Drejare och gjutare vid Höganäs-Billesholm, äldre bror till Åker Holm,Vas i jugendstil ala Hamberg från 1910 talet, signerad G Holm- signatur G Holm (ristad).

Så det finn en Holm till på Höganäs.

Mvh Helen

Comment

Här kommer ett troll av Atte Holm som jag tycker är jättecharmigt!
                          Och signeringen.
                          Bifogade filer

Comment

Synd att de inte skriver initialen före Holm så man visste vilken! Är nöjd vem som än är pappa till min vas, har köpt en del av Böckmans keramik innan och tycker om stilen.

LiB, är inte hemma på Holmarnas souvernirfigurer, har sett mest de vanliga och inte tilltalats av dem. Men din figur stack ut från de vanliga, charmig!

Comment

Enligt vad jag har hört så hade Atte andra uppgifter än att skapa så det mesta är Åke.

Comment

Working...
                              X