Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mari Simmulson

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Testar mina små keramikkunskaper!!!!

Trots att keramik inte är min grej, så kan jag väl få prova, det lilla jag läst o snappat upp, om fatet o vasen hör ihop har jag ingen aning om , men vasen, där känner jag (och kanske du) igen UE Uppsala-Ekeby o den lilla lustiga krumelursignaturen, så brukar ofta Marie Simonsson signera sina verk, sedan serie o när den gjordes osv, kommer du få svar av kunnigare människor av.

Men Marie Simonsson är populär o allt hon rör vid verkar vara värdefullt.
    Uppsala-Ekeby, överhuvudtaget är mkt populära, så det är säkert ett fynd du har där.
    Vill lägga till att det syns tydligt att tallriken o vasen hör till sammma serie, ska bli spännande att få reda på vilken !!

Början till ett svar!!!!
    annestig

Comment

• Assietterna tillhör serien Malta av Marie Simmulson och tillverkades under åren 1966-70
      Vasens sista siffra är svårläst men det verkar som om den tillhör serien Atoll eller Vallmo?? ( det står båda namnen efter varandra i U-E boken), även den av M. Simmulson

Tittade lite nogrannare och med hjälp av höjden så kan jag nog säkert säga att den heter Atoll och siffran är 6056M, tillverkning 1966-68.
      Last edited by luchur; 2010-07-08, 14:45.

Comment

• Googlade lite - min vas är mörkare brun än de Atoll-vaser som finns här:
        Klicka på bilden för att förstora den och få mer information om föremålen.

Är den misskött så den blivit brunare eller finns det olika färger?

Assietterna ser ut att vara Malta. Dom äääälskar jag - underbar blåfärg på dom. Kul att det fanns mer i serien. Kanske nåt att hålla utkik efter?

Comment

• Oj förlåt - glömde: TACK!!!! för så snabbt svar!

Comment

• Ursprungligen postat av tanteva Visa inlägg
            Googlade lite - min vas är mörkare brun än de Atoll-vaser som finns här:

Är den misskött så den blivit brunare eller finns det olika färger?

Assietterna ser ut att vara Malta. Dom äääälskar jag - underbar blåfärg på dom. Kul att det fanns mer i serien. Kanske nåt att hålla utkik efter?
            Är nog bara lerblandingen som gör att färgen diffar (tror jag i alla fall )
            Sen kan det även vara exponeringen vid fotograferingen som spöakar. Oavsett vad så är det en Atoll vas

Comment

• Vas av Mari Simmulson

Hej,

Jag har just köpt en vas på Tradera och undrar om det möjligtvis är någon som vet något om den?

Mvh Gerda
              Bifogade filer

Comment

• Hej Gerda - välkommen till PES-forumet!!

Din vas ingår i serien "Mariana", som Mari Simmulson formgav 1960. Finns flera andra föremål ifrån samma serie. Du kan läsa mer här:

-------------------------------------
                http://upsalaekeby.blogspot.com/

Comment

• Tusen tack. Gud vad mycket fina saker hon har gjort! /Gerda

Comment

• Mari Simmulson nr 1 vas

Den här är jag lite nyfiken på. Jag trodde jag skulle hitta några fler siffor när jag kom hem i bra ljus, men endast nummer 1 går att utläsa.

Min UE bok är utlånad uppåt landet och av informationen jag fick kunde han bara hitta "exklusiva föremål i egna serier studiogods 1938" med siffran 1. Höjden stämmer med 19cm, men inte bredd på 15cm. Denna är ca 12.

Någon som har lust att stilla min nyfikenhet så att jag slipper vänta på tills jag får tillbaka boken....
                    Bifogade filer
                    Pes är mitt google.

Comment

• kan inte 1:an vara en 7:a ? Ser ut som föremål från skiftet 60-70-tal.
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

• Jag har haft denna vas..tror inte den e kvar annars hade jag kollat numret..men jag har för mig jag letade efter den o Äjth har nog rätt med tiden där..70-tal

Comment

• Formen är mkt lik Rhee´s vaser från samma tid.

Comment

• Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                            kan inte 1:an vara en 7:a ? Ser ut som föremål från skiftet 60-70-tal.
                            Ursprungligen postat av engelsson Visa inlägg
                            Jag har haft denna vas..tror inte den e kvar annars hade jag kollat numret..men jag har för mig jag letade efter den o Äjth har nog rätt med tiden där..70-tal
                            Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                            Formen är mkt lik Rhee´s vaser från samma tid.

Jag ska kolla det där med 1:a eller en 7:a. Ska ta och lägga upp en skarpare bild ikväll, men tror det är en 1:a
                            Är det dessa du tänkte på Äjth?
                            Min första UE-vas var den olivgröna vasen längst till höger. Formgivaren är Hyonsun Rhee, som var aktiv som formgivare vid UpsalaEkeby under...
                            Pes är mitt google.

Comment

• Ja just de.

Comment

• Här kommer en bättre bild på undersidan.
                                Bifogade filer
                                Pes är mitt google.

Comment

Working...
                                X