Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Semestervecka 2 - Nya fynd - city x 2

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Semestervecka 2 - Nya fynd - city x 2

    Fick trevlig respons på min tråd om semesterns fynd på Österlen, så tänkte att jag likaväl kunde komplettera med de fynd som semstervecka 2 bjudit på hittills:

    Från vänster till höger främre och bakre raden:

    -Hänkelvas - Atterberg - kan ej tyda märkning 1034, 4034, 9034/???. Någon som kan hjälpa?
    -Kruka - Göran Andersson.
    -Kruka - Hjördis Oldfors "City" - två storlekar.
    -Teakask - Göran Andersson 3079G
    -Fat - rött - ALT. Märkt 217
    -Vas - Mari Simmulsson - "City" - märkt 8050M
    -Golvvas - gul märkt Atteberg 2288.
    - Golvvas - Göran Andersson 1034/66 alt 7034/66
    - Vas Mari Simmulsson - märkt 4101M
    - Vas blå - Ekeby, okänd.


    Trotsade stormen i måndags kväll och kom över 5 krukor och en vas hos en trevlig dam i Hörby. Var särskilt nöjd med att kunna komplettera min lilla cityvas med två fina krukor i samma mönster. Vasen - se bild nedan - är ljusblå och endast märkt "Ekeby" vad jag kan se. Tror mig eventuellt kunna se ett VL - alltså Vicke Lindstrand, men är svårt. Dessutom extra svårt då det stor blommor i vasen för tillfället . Någon som kan hjälpa mig med denna?

    I onsdags blev det en liten tur till Trelleborg, där jag kom över två fina vaser, bägge formgivna av MS. Det som var lite kul är att den lilla orange vasen (MS 8050M) också heter "City". Kändes lite konstigt!? Förvisso olika formgivare, men ändå?!

    Dagens tur till Löddeköpinge/Kävlinge var också lyckad. Kom över en fin golvvas formgiven av Atterberg för ynka 15 kr. Har försökt besöka den specifika loppisen två gånger tidigare, men inte lyckats pricka in när de hade öppet. Men va väl värt väntan!!

    Sista semesterhelgen ligger framför en - får se vad som kan hinnas med
    Bifogade filer
    -------------------------------------
    http://upsalaekeby.blogspot.com/

  • #2
    Alla krukorna är superfina. Vill ha!!!

    Comment


    • #3
      Visst är de fina!!

      Finns några till som får stå på balkongen så länge.

      Vet inte var du bor Susiflätan, men här är iallafall annonsen:



      Finns som sagt ca 15-20 krukor kvar.

      Passar på att visa en liten bild på hur "City" arrangemanget blev
      Bifogade filer
      Last edited by Wunderbaum; 2008-08-08, 18:25.
      -------------------------------------
      http://upsalaekeby.blogspot.com/

      Comment


      • #4
        Ursnyggt!!!

        Comment


        • #5
          Håller med Susiflätan. Jättesnyggt med tre olika City.

          Comment


          • #6
            Tackar!!

            Skulle gärna ha den höga cityvasen oxå, men kan bli svår att hitta till vettigt pris...

            Ingen som vet något om eventuell formgivare på den blåa vasen?!
            -------------------------------------
            http://upsalaekeby.blogspot.com/

            Comment


            • #7
              Atterbergs hänkelvas har nummer 1034/188
              ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

              Comment


              • #8
                Visst är Wunderbaums arr att föredra men tycker mitt inte är så pjåkigt heller.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                  Visst är Wunderbaums arr att föredra men tycker mitt inte är så pjåkigt heller.
                  Verkligen inte!! Kanske lite trist att ha dom nerpackade i en låda, men antar att det endast är tillfälligt?!

                  Är det en och samma storlek på alla tre krukorna?
                  -------------------------------------
                  http://upsalaekeby.blogspot.com/

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av brodertuck Visa inlägg
                    Atterbergs hänkelvas har nummer 1034/188
                    Tackar!!

                    Vet du vad serien den ingår i heter? Har försökt hitta den på UE-boken på nätet, men utan framgång.

                    Var inne i en antikaffär som hade exakt samma vas och hon trodde serien hette "Romerska siffror". Kan detta stämma?!
                    -------------------------------------
                    http://upsalaekeby.blogspot.com/

                    Comment


                    • #11
                      Här är en länk till där det står om den i UE-boken. http://www.upsala-ekeby.com/empty_115.html Det står inget namn på serien där, men romerska siffror låter bekant.
                      Skickar med en dålig bild på mina saker i den här serien. Askfatet heter 1037/28, vasen har en otydlig stämpel 10XX/X90 men ingen av dem har jag hittat i boken.
                      Bifogade filer
                      ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

                      Comment


                      • #12
                        Vad fin vasen var!

                        Är inte jätteförtjust i min hänkelvas, men din lite större vas var ju betydligt snyggare!!

                        Tack för länken! Tyckte att jag hade varit inne och letat där, men tydligen inte
                        -------------------------------------
                        http://upsalaekeby.blogspot.com/

                        Comment


                        • #13
                          Den blå vasen har nr 598 och formgavs av Vicke Lindstrand 1949. Den brukar kalls Reffel.
                          Vad gäller "romerska siffror", nej, den heter inte så. Jag har råkat kalla den så på min hemsida, eftersom dekoren påminner om just romerska siffror.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av bl.a keramik Visa inlägg
                            Den blå vasen har nr 598 och formgavs av Vicke Lindstrand 1949. Den brukar kalls Reffel.
                            Vad gäller "romerska siffror", nej, den heter inte så. Jag har råkat kalla den så på min hemsida, eftersom dekoren påminner om just romerska siffror.
                            Bl.a Keramik - tusen tack för hjälpen!! Har ofta besökt din eminenta hemsida!! Får försöka ta mig upp till Kristianstad vid nåt tillfälle och även besöka affären!

                            Mvh
                            -------------------------------------
                            http://upsalaekeby.blogspot.com/

                            Comment


                            • #15
                              Bl.a keramik. Vill du lämna ut adressen till din hemsida ? Nyfiken!!
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment

                              Working...
                              X