Varmvattenkannan och marmeladburken har modellbeteckning B...
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Gefle tekoppar Modell AB
Collapse
X
-
Va roligt att så detaljerd information av Peter!
Tänkte passa på att sända bilden till Liljerik av mina servisdelar i Royal, jag tänker som Du att jag endast njuta med ögonen, och då behöver man inte ha så många delar. Då bevaras ju dom, får man hoppas till kommande generationer, i närmast perfeckt skick, som dom nu är.
Comment
-
Du har förstått det här Matti49! Välkommen till PES!
Verkligen en snygg uppsättning du har. Men de har ju inte samma dekor
som mina Royal.....men glasyren är kanske samma.
Är på jobbet nu så det blir svårt med bilder på direkten Peter.
Svårt det här med att fota dem och bibehålla rätt färger.
Blir nog inte tid förrän på fredag men jag har ju bara koppar i
Royal och kanna i REX, så REX-koppar står fortfarande på önskelistan.
Comment
-
Här kommer bild på kanna Rex och kopp Royal bredvid varandra. Man ser bättre i verkligheten att Rex har blank och Royal mattare glasyr. Och det är tydligen glasyren som har dessa namn. Att gulddekoren skiljer sig åt på Matti49's Royal och mina får man väl bara ta.....inte lätt att komplettera utan bild vid köp om man vill få exakt samma.Last edited by Liljerik; 2008-08-31, 19:26.
Comment
-
Jag tycker att tonen ser väldigt lika ut......för mina ögon är det bara blankheten som skiljer dem åt
Men mina ögon ser nog inte de där små små skillnaderna.....ungefär som med smaklökarna....viner är sura, söta eller mittimellnan
å då går det ju fortare att få ner det, går ju så fort att analysera
Comment
-
-
Jag tror inte man kan räkna med att dessa har något namn. Det experimenterades friskt med kombinationer av modeller och glasyrer och allt blev inte döpt.
Jag tror att den här kombinationen är mycket tidig i produktionen, kanske från 1930, eftersom den har en del art deco i sin färgställning.
Comment
-
När jag tänker efter finns det en fruktservis i snarlik färgställning, men där är både den röda och svarta färgen en slags utanpåliggande lackfärg som lätt skrapas bort. Den känns igen på att det är mycket vitt på undersidan. Hur ser dina tallrikar ut under?
Comment
nu kan vi alla njuta av tekanna
Comment