Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle tekoppar Modell AB

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Ur Tord Gyllenhammars bok Gefle Porslin:

Menuett: 1948-57 grön eller blå stämpeldekor med guld

Grand: 1943-57 handmålat guld på gråblå glasyr

Och den gula var Rex 1938-43

Hur ser brickan ut till Grand? Har servisen men har inte vetat om att det skall finnas en bricka till.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Måste ha tag på "Gefle porslin", ingen så har en dublett att sälja till mig?

Mina Menuett har inte ett spår av guld men de är snygga ändå.

Tingeling, jag skulle inte ha något emot en bild på dina Rex, de är som sagt nog snyggast

Comment

Eftersom jag bara har enstaka delar ligger de nerrpackade i väntan på att jag skall hitta mer, men de kanske dyker upp när vinden nu ska rensas för att isoleras. Ingen som anmäler sig frivilligt till att städa på en överfull vind som är jättevarm och har drösvis med döda flugor? Har försökt säga att porslin och gamla möbler nog isolerar lika bra som isolering men familjen tittar bara konstigt på mig

Har bara ett ex av TG:s bok men köpte den på Nora antikmässa förra sommaren av en som sålde just antikböcker, du får hålla utkik.
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Brickan är som en stor tallrik med små öron på (ej genombrutna). Ett ordinärt brödfat, med andra ord.

Comment

Teservis

Såg din kopp och gillade formen, hittade en idag.
            Dekor 950 tror jag.
            Bifogade filer

Comment

Hej Apps, kul att du visar oss din teservis, den är så snygg Jag har också assietter och en trasig kopp med din dekor och under dem finns Geflestämpel och dekornamn "Grand" i guldtryck. Har du siffrorna "950" i stället för "Grand"?
              Om du hittar den gula "Rex" så köper du väl dem och lägger in bild? Om inte jag hinner före

Comment

Mycket snygg. Det var den jag menade! Glöm 750... Det är inte lätt att hålla alla nummer i huvudet.

Comment

Läste i Gyllenhammar att under 40- och 50talet skrivs tre eller fyra siffror ut, som anger månad och år, ungefär som Rörstrand, då kanske det inte är Dekor 950 utan september 1950 som dom har fått dekoren???

Comment

Nej, dekoren finns väl med i kapitlet "Dekorer med nummer" i samma bok?

Comment

Helt rätt, man ska inte bara läsa början av boken

Comment

Ursprungligen postat av Tingeling
                        Ur Tord Gyllenhammars bok Gefle Porslin:

Menuett: 1948-57 grön eller blå stämpeldekor med guld

Grand: 1943-57 handmålat guld på gråblå glasyr

Och den gula var Rex 1938-43
                        Var i Västerås i dag på "storloppis", kan inte ha varit Sveriges största....
                        Såg en assiett "Menuett" med gröna löv på vitt gods och guldkant men det var en modell utan den här "åttakantiga profileringen" som Apps visar, helt slät alltså. Inte så snygg modell. Såg en gul med stiliserade guldblommor i samma modell också, de skulle ha 80kr för den och då var den krackelerad också...blev ingen affär.

Ja, det är väl som Peter S säger, man blandade både dekorer, gods, modeller och färger.....många varianter blir det.....

Comment

Var också där men det fatet missade jag, hade varit roligt att få se. Men det blev en hel del annat med hem istället, har just sökt på nätet efter en glashund som visade sig vara Murano 1940tal. Vet inte om det är det värsta eller det bästa att man ständigt söker info om alla udda objekt man släpar hem. En sak är säker, tid tar det!

Comment

Har väl haft tekanna och sockerskål för mig själv ett tag nu...tittat och beundrat, men nu har jag bestämt mig att ni också ska få se vad fint de trivs ihop med kopparna.
                            De är ju nu framplockade från garderoben men vi har inte druckit ur dem än...får se om vi gör det vid något högtidligt tillfälle.

Har ju införskaffat "Gefle porslin" boken nu men det var in som hjälpte mig med en massa uppgifter om Menuett, tack alla!

Menuett, modell AB, gjordes 1948-57, design A.Percy (iaf modellen)
                            Bifogade filer
                            Last edited by Liljerik; 2008-08-31, 19:17.

Comment

Har tackvare Kill3snail kommit över tre stycken Royal tekoppar och assietter modell AB Jag är såååå glad.
                              De har ju gul glasyr och frågan är vad som skiljer dem från Rex..? Är det annan gul glasyr eller är det gulddekoren?
                              Har köpt Grand också och kannan har 950-stämpel medans kopparna har Grand-stämpel...
                              Blir otroligt nyfiken på hur Boston kan se ut Om någon ser sådana tekoppar till salu så blir jag mycket tacksam om "någon" meddelar mig.

Här kommer den efterlängtade bilden på.........
                              ROYAL!!!!
                              Bifogade filer
                              Last edited by Liljerik; 2008-08-31, 19:18.

Comment

Jag har dessa och fler delar men i en blå variant på en loppis, de har stått där ganska länge, i en glasmonter, kanske är det priset, jag vet inte, men snygga är de. Denna har jag oxå sett svartvit bild på i en liten antikbods-bok, 1923 Percy grön nätt blad-dekor på vit botten.
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Working...
                                X