En av mina favoriter Lillemor Mannerheim!
Detta är vad jag samlat på mig av Mangania.
Det fatet du visat, Ballonggreven, visste inte jag att det fanns i svart. Jag har det i blått, nånstans...
Hon har ju gjort en hel del, både konstgods som vaserna och faten, men även mycket olika servisdekorer som är rätt coola. Ta "Solros" t.ex. den är ju fin. Finns både i rött och gult!
Hade aldrig sett assietterna till Solros förut, snyggt och de måste vara grymt ovanliga.
Visst är dom fina! Jag vet inte om dom är jätteovanliga, jag har lyckats skrapa ihop ett gäng i alla fall...men jag har väl haft tur! Däremot den röda varianten av assietterna har jag bara sett på bild. Såna vill jag verkligen ha till kopparna... Om nån som har röda vill ha gula så byter jag gärna några
Jag har inte så många gula koppar, och dom jag har är lite dåliga i skicket...man vill helst inte använda dom till te...den enda fina jag hade bytte jag bort, dock fick jag massor av servisdelar i en servis jag samlar på så bytet var fair!
Det finns också ugnsfasta delar, skålar mm. Dessa har både gula och röda Solrosor på. T.ex. kan en smörask se ut så här:
Om nån skulle vilja använda bilder här i forumet från min porslinssida går det bra...jag är inte så hård med sånt, själva tanken är ju att sprida kunskapen
Här kommer en bild på en annan av Lillemors skapelser, en annan färgvariant på "Tropik". Tropik finns även som fruktservis och llite annat
Jag har aldrig gillat blommor som dekorer men den Solrosen går rakt in i hjärtat(d.v.s till habegäret) de där skulle jag kunna ha som vardagskoppar! En riktig femetta!!!
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Jag har aldrig gillat blommor som dekorer men den Solrosen går rakt in i hjärtat(d.v.s till habegäret) de där skulle jag kunna ha som vardagskoppar! En riktig femetta!!!
Där håller jag med dig helt! Ska det vara blommor ska dom vara lite stiliserade
Annars gillar jag Helmer Ringströms stiliserade geometriska dekorer bäst, för mig är det 50- och 60-talets formspråk i ett nötskal!
Comment