Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lillemor Mannerheim

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• carlogren
    replied
    Ursprungligen postat av jani Visa inlägg
    Vi får väl lägga in nåt 'tyngre' också
    Den här har Lillemor gjort på Rörstrand, en riktig bamse....
    Hej Jani!

Jag är helt besatt av Lillemor Mannerheim och har sökt efter "Tjuren" länge och snubblade in på den här sidan där jag hittade ditt inlägg. Har du "tjuren" i din ägo, och i så fall, hade du kunnat sälja den till mig?

Mvh
    Carl

Leave a comment:

• tallen
    replied
    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    Idag rodde jag hem det stora uppläggningsfatet till höger på bild. Så nu är den avkryssad. Ibland har man vind i ryggen! De med kryss är det jag saknar.
    Grattis! Blir spännande att se om du lyckas stöta på kopparna, modellen har jag aldrig sett i verkligheten faktiskt, bara på bild!

Leave a comment:

• Äjth
    replied
    Idag rodde jag hem det stora uppläggningsfatet till höger på bild. Så nu är den avkryssad. Ibland har man vind i ryggen! De med kryss är det jag saknar.
    Bifogade filer
    Last edited by Äjth; 2008-11-08, 16:04.

Leave a comment:

• tallen
    replied
    Ursprungligen postat av CBA Visa inlägg
    Lillemor Mannerheim har också designat glas. Hon var på Hovmantorps (Nya) Glasbruk på 1950-talet. Blått glas med vitt ben var något av det hon ägnade sig åt.
    Det hade varit kul att se några bilder på hennes glas! Hittade inget på internet, men det kanske finns någon som har i sina gömmor..?

Leave a comment:

• CBA
    replied
    Lillemor Mannerheim har också designat glas. Hon var på Hovmantorps (Nya) Glasbruk på 1950-talet. Blått glas med vitt ben var något av det hon ägnade sig åt.

Leave a comment:

• Äjth
    replied
    Jag använder Kulinar till vardags och söker således "huset fullt" d.v.s minst 6 st av varje del. Assietter är i samma KB modell:
    Här ser du dem: högst upp. http://www.precisensan.com/antikforu...t=10675&page=2

Leave a comment:

• tallen
    replied
    Ursprungligen postat av Wunderbaum Visa inlägg
    Fick veta att mitt senaste köp var en Lillemor Mannerheim, så lägger in den i den här tråden.

Någon som vet vad det "mönster" som finns på vasen heter? Vilka färger som det gjordes i m m?! Har sett min vas i svart också, men i lägre höjd...
    Finns även röd tror jag, se denna tråden, första bilden!

Leave a comment:

• tallen
    replied
    Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
    Det finns MA sockerskål också. Lite svajig kant.
    Ja du ser...aldrig tar letandet slut!

Jag har nog sett sockerskålen i brunt och svart, men aldrig i denna röda glasyr, det var första gången även med te-setet och assietterna jag köpte till.

Jag saknar således en sockerskål (ska lägga in en bild på modellen)och 1 st assiett (i modellen KB apropå fisktallrikarna)

Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
    De rödmarkerade objekten saknar jag nu. Mellanstort uppläggningsfat, djuptallrikar samt te/keffeset. Måste passa på att efterlysa; de är svåra att fina men har fått hjälp här tidigare. Ser nu att assietterna inte finns med på bilden?? de har jag en stacke av.
    Ska hålla ögonen öppna! Samlar du på en av varje eller en hel servis, apropå alla assietterna du pratade om? Visst är dom i samma modell som tallrikarna?

Ursprungligen postat av Äjth
    De där fisktallrikarna var fina, har aldrig sett dem förr och trevlig modell på tallriken var det KB den hette!
    Antar att fiskmodellen gjordes i en mindre upplaga, överhuvudtaget har jag, mig veterligen, sett väldigt få i den här modellen, som är väldigt enkel och utan brätte. Enbart enfärgade ;kanske man inte lägger ögonen på dem genast.
    Jag kan se om jag har en lista tallrikar i den modellen, jag har flera + massor av assietter!

Leave a comment:

• Äjth
    replied
    De rödmarkerade objekten saknar jag nu. Mellanstort uppläggningsfat, djuptallrikar samt te/keffeset. Måste passa på att efterlysa; de är svåra att fina men har fått hjälp här tidigare. Ser nu att assietterna inte finns med på bilden?? de har jag en stacke av.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Peter S
    replied
    Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
    Så kommer kannorna i modell MA, en rubinröd som matchar min "Röd solros" teservis och en i glasyren "Mangania". Gräddsnipan är i samma modell, medan sockerskålen som kompletterar är i modellen TF.
    Det finns MA sockerskål också. Lite svajig kant.

Leave a comment:

• Äjth
    replied
    Ursprungligen postat av tallen Visa inlägg
    På begäran så slänger jag in en fisktallrik, "Västkust" av Lillemor, dom gillar jag skarpt

Senare ska jag lägga in lite teservis-delar i andra serier !
    De där fisktallrikarna var fina, har aldrig sett dem förr och trevlig modell på tallriken var det KB den hette!
    Antar att fiskmodellen gjordes i en mindre upplaga, överhuvudtaget har jag, mig veterligen, sett väldigt få i den här modellen, som är väldigt enkel och utan brätte. Enbart enfärgade ;kanske man inte lägger ögonen på dem genast.

Leave a comment:

• tallen
    replied
    Så kommer kannorna i modell MA, en rubinröd som matchar min "Röd solros" teservis och en i glasyren "Mangania". Gräddsnipan är i samma modell, medan sockerskålen som kompletterar är i modellen TF.
    Bifogade filer

Leave a comment:

• tallen
    replied
    På begäran så slänger jag in en fisktallrik, "Västkust" av Lillemor, dom gillar jag skarpt

Senare ska jag lägga in lite teservis-delar i andra serier !
    Bifogade filer

Leave a comment:

• Ballonggreven
    replied
    Den var lite oväntad.

Leave a comment:

• jani
    replied
    Vi får väl lägga in nåt 'tyngre' också
    Den här har Lillemor gjort på Rörstrand, en riktig bamse....
    Bifogade filer

Leave a comment:

Working...
X