Här kommer lite av mina pryttlar i kategorin. En M27a i udda färg och ett jättefat som jag tror är Gefle och donnan i fråga.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Lillemor Mannerheim
Collapse
X
-
Lite OT i en porslinstråd kanske.
Har fått tillstånd att visa denna bild på ett par stolar formgivna av Lillemor Manerheim-Klingspor (jo så hette hon som gift). Dessa och ett par andra modeller formgavs åt Nässjö Stolfabrik under 1960-talet.
Bilden är från en utställning på Hellekis Säteri.
"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Comment
-
Jag tänkte bjuda på lite ny information...hehehe...
Jag kom över en liten pamflett från UE-företagen, daterad hösten 1956. Kulinar är då helt ny på marknaden...
Denna lilla godbit till skrift är nästan som en priskurrant, men innehåller nyheter och grejer man vill marknadsföra! 20 sidor intressant läsning från UE - Ekebybruk, Gefle-porslin och Karlskrona porslilnsfabrik!http://www.porslinsbloggen.se/
Comment
-
Ursprungligen postat av zeza Visa inläggHittade på de blåa faten också!"Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
Konfucius
Comment
-
Har nu assietter, tallrikar, det smalaste avlånga fatet, samt grädd/såssnipan. Återstår nu djuptallrikar, runt, samt större avlångt fat OCH kaffe/te-koppar, det vore ngt det!!!! Det ´finns möjligtvis ingen som har??
Jag pratar Kulinar alltså.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Ursprungligen postat av tallen Visa inläggPå begäran så slänger jag in en fisktallrik, "Västkust" av Lillemor, dom gillar jag skarpt
Senare ska jag lägga in lite teservis-delar i andra serier !
Antar att fiskmodellen gjordes i en mindre upplaga, överhuvudtaget har jag, mig veterligen, sett väldigt få i den här modellen, som är väldigt enkel och utan brätte. Enbart enfärgade ;kanske man inte lägger ögonen på dem genast.Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
-
Ursprungligen postat av tallen Visa inläggSå kommer kannorna i modell MA, en rubinröd som matchar min "Röd solros" teservis och en i glasyren "Mangania". Gräddsnipan är i samma modell, medan sockerskålen som kompletterar är i modellen TF.
Comment
-
Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...
Comment
Comment