Hmm, bokstaven indikerar förmodligen då vilken servisdel det är frågan om. Och ""iron stone china" stämpeln i sig själv skulle då ange massa. Eller är det någon som har (i övrigt) likadana tallrikar med olika inpressad bokstav?
Är EF och DY (de två översta exakt likadana i modellen? Jag hade nämligen en teori om att det var modellbeteckningen. De med kronstämpel verkar alla vara modell AB och storlek 10 (ca 10 tum = ca 24 cm)
Jo, de är exakt likadana alla sex. Diametern är nästan 26 cm.
Jag har läst alla möjliga förklaringar till Rörstrands bokstavsstämplar, t ex att de avser lerans sammansättning, verkmästarens namn, drejarens namn m.m.
I den nya boken "Rörstrand i Stockholm" finns det avbildat en liten instruktionsskylt från Rörstrand (numer bevarad i Tekniska Museet). På den står det:
Stämplar placeras i följande ordning
N.N.
Rörstrand
Perl AI1
I den åtföljande bildtexten står det att detta skall tolkas "mönsternamn, Rörstrand, Perl-massa, modellnumer".
Att Perl är massabeteckningen i detta fall är ju uppenbart (på andra typer av gods är inte massabeckningen lika uppenbar då den ofstast bara består av 1-4 alfanumeriska tecken - enbart vissa massor angavs med dess 'populära' namn).
Att understrykna 1-3st bokstäver anger formen är också obestridligt - detta system användes under en längre tidsperiod på det mesta av det serieproducerade godset (med olika serier för olika typer av varor - exvis servis AI är inte detsamma som vas AI!). Den efterföljande siffran anger storleken när det är servisdelar.
Men N.N. är jag själv inte helt övertygad om att det skulle ange mönstret.
Hossbach, på dina EF/DY + F tallrikar, exakt i vilken ordningsföljd sitter de inpressade bokstäverna och märkningarna?
Går det att hitta någon som hellst skillnad mellan EF och DY tallrikarna?
Comment