Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Info om Rörstrand Japan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

Vet ju inte hur det är med just Japan, men Ironstone China-stämpeln användes nog ganska länge, säkert så länge som man använde sig av de godset.
    Enl. "Rörstrands Dekorer" så ska Ironstone china vara saluförd mellan 1862-1934. Rotade bland mina tallrikar och hittade "Lola" som gjordes ironstone 1925-1932 och den har en sådan djupstämpling, men de har ju också en tryckt kronstämpel. Samma gäller för "Sture" och "Sverige" också.
    Så om Japan fick någon tryckt kronstämpel någon gång vet jag inte.
    Vi kanske kan göra ett allmänt upprop, alla går in i sina Japan-samlingar och tittar hur stämplarna ser ut och rapporterar här sedan

Comment

Ja, det vore ju intressant att veta om det överhuvudtaget går att åldersbestämma Japan något så när! Den tillverkades ju så länge (1866 - 1925).

Förresten så kom jag över ett litet uppläggningsfat i den servisen idag, dessutom i mycket gott skick
      Bifogade filer
      Last edited by Hossbach; 2007-11-10, 18:31.

Comment

Jag letar ständigt efter fler Japan-delar och det som slagit mig är hur många tallrikar m.m. som är dåliga i färgerna! De är ofta väldigt bleka tycker jag. Kan det bero på stora variationer i tillverkningskvalitén eller har de blekts allteftersom, t ex av maskindisk?

Ibland är de också väldigt "suddiga" i trycket, och det måste ju ha funnits med från början.

Fatet på bilden ovan är dock i väldigt gott skick med fina färger.

Comment

Dekoren (emaljfärgerna) ligger utanpå så visst kan en del färger ha blekts. Men jag tror också att de hade rätt stor skillnad redan när de kom.

Comment

En Japan tallrik finns / fanns på Agape i gott skick för 75:- förra veckan. Man kanske skall slå till ?
            Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Comment

Här är Japan kanna http://www.tradera.com/Kaffekanna_Ja...ktion-56070418 stort fat http://www.tradera.com/RORSTRAND_STO...ktion-54827268 tallrikar http://www.tradera.com/RORSTRAND_JAP...ktion-55451433 och flera http://www.tradera.com/6_tallrikar_J...n-55483645#pic

Comment

Det låter ju inte som något superfynd förstås, men om du gillar dekoren bör du nog göra det.

Comment

Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                  En Japan tallrik finns / fanns på Agape i gott skick för 75:- förra veckan. Man kanske skall slå till ?
                  Vad är Agape??

Igår besökte jag porslinsbutiken Bungalow i Stockholm. De ska stänga så de har utförsäljning nu. Av ett 20-tal Japantallrikar/assietter fanns det en som var så pass bra i färgerna att jag ville ha den!

Comment

Agape är en hjlälpinsamling typ röda korset och liknande

Comment

Jag har bara ett fat med en gammal lagning.
                      Det har både en pressad Ironstone och en tryckt trekronorstämpel.
                      Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Hossbach Visa inlägg
                        Vad är Agape??

Igår besökte jag porslinsbutiken Bungalow i Stockholm. De ska stänga så de har utförsäljning nu. Av ett 20-tal Japantallrikar/assietter fanns det en som var så pass bra i färgerna att jag ville ha den!
                        Det är väl föregåendes inlägg i denna tråd Peter S butik som du var inne i. Synd att man bor så långt bort.

Comment

Alla ni som har Rörstrands-pjäser märkta "iron stone chine", har de alla ett inpresset F i botten? (vilket borde indikera massatyp).
                          < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Eller finns där månne någon annan bokstav?
                            < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Jo, jag hittar fler bokstäver på "Iron stone China", bl.a. M,P,R,J,A och F.
                              Iron stone china stämpeln kom ju 1859 på Rörstrands gods och den stämpeln i sig talar väl om vad det är för godskvalite.
                              Det står i "Rörstrand 280 år" under rubrik 1820-1884 att:
                              "Olika bokstäver förekommer inpressade och anger massans samansättning. När Ironstone China började användas 1859 anges detta med en särskild stämpel i massan."

Så jag förutsätter att det var innan 1859 som iaf Ironstone betecknades med bokstav.

Comment

jag har tre tallriker två djupa och en flat 28 cm alla tre har tre kronor stämpel
                                vetdu när dom kan var produserad

Comment

Working...
                                X