Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Info om Rörstrand Japan?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Info om Rörstrand Japan?

Jag är rätt ny på detta med porslin! I helgen hittade jag en enstaka tallrik som jag verkligen gillade, nämligen Rörstrand Japan. Tänkte ställa några frågor om denna servis till er experter!

1.Vad kan stämplarna "DY" respektive "F" stå för?

2. Kan det stämma att just min tallrik är tillverkad före 1884? (Rörstrands-stämpeln tyder på det)

3. Finns det någonstans där man kan få info om vilka delar som ingick i servisen?

4. Priserna på porslin från andra halvan av 1800-talet verkar rätt låga. Vad kan det bero på? Är detta porslin helt enkelt inte inne just nu?

(Jag försökte ladda upp 3 JPEG-bilder, men det funkade tyvärr inte trots att de var av rätt storlek..)
    Last edited by Hossbach; 2007-10-22, 20:58.

Bilduppladdningen är tillfälligt ur funktion, vi hoppas det ska lösa sig inom kort.

Comment

Hej!
      Vill först säga att jag tycker det är bättre att lämna det öppet för alla, som har något att tillföra, att svara
      Så därför svarar jag:
      Förstår att du gillar Japan, det var en av lyxserviserna på den tiden!
      Den gjordes 1866-1925 och antal delar som ingick var säkerligen många, i slutet av 1800-talet var serviserna som störst och jag kan tänka mig att man tog fram fler delar allteftersom åren gick. Servisen var populär.
      Man kan läsa i "Gammalt porslin" Jane Fredlund att en Gustavsbergsservis på 1890-talet för 12 personer kunde bestå av 116 delar

Om din stämpel är en "rakstämpel" så är den från före 1884, åtminstone godset, dekoren kan ju kommit på lite efter.
      Priserna är väl inte generellt så höga på äldre tallrikar....men jag kan tänka mig att just Japan kan vara lite dyrare, den är ju snygg och var lyx då, om de är i fint skick alltså.

Det har ju varit lite strul med bildinlägg en stund igår och verkar ha varit så idag också, men du kan gå in i tråden och redigera och lägga in bilden efteråt. Jag vill se din Japan så prova igen om en stund.

Comment

Japan har verkligen varit en servis med status. När jag var yngre gick de för stora pengar på auktionerna, men på sista tiden har intresset nästan försvunnit helt. Jag är tveksam till att det kommer att bli lika högt värderat som det har varit.

Comment

Tack för era snabba svar! Bilduppladdningen verkar inte funka ännu, men jag försöker igen senare.

De låga priserna är ju en fördel för mig eftersom jag är köpare och inte säljare!

Comment

Finns en på tradera

Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

Comment

Ja, där kunde man ju bli lite sugen, vad stod det? Nästan oanvänd?
              Ska bli kul att se hur mycket den hamnar på
              Men tänk om den går för under 100kr, då blir ju frakten dyrare än tallriken.
              Det stör mig, att det är posten som får mest pengar
              Men vi får se, är ju två
              dagar kvar.
              Last edited by Liljerik; 2007-10-23, 10:20. Anledning: stavfel

Comment

Visste ni att den gjordes i en ofargad variant ocksa (svart)? Jag har bara sett ett exempel (i min ago). Trodde forst att det var ett provtryck men har senare last att sa var fallet.

Comment

Jo, jag har också ett te/kaffe-fat som inte är polykromt.

Comment

Jag köpte just ett annat ex på Tradera för 45 kr

Säljaren bor i närheten så jag hoppas att jag kan hämta den där.

Sådärja! Nu funkade det att ldda upp bilder!

Är det någon som vet vad stämplarna "DY" och "F" står för?
                    Bifogade filer
                    Last edited by Hossbach; 2007-10-23, 18:38.

Comment

DY tror jag är modellbeteckningen...
                      På sin plats här är att påpeka att detta är den s.k. Ironstone China-stämpeln som inte ska förväxlas med den s.k. rakstämpeln. Ironstone China-stämpeln användes även efter att kronstämpeln lanserats (men bara för denna kvalité).

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                        På sin plats här är att påpeka att detta är den s.k. Ironstone China-stämpeln som inte ska förväxlas med den s.k. rakstämpeln. Ironstone China-stämpeln användes även efter att kronstämpeln lanserats (men bara för denna kvalité).
                        Aha! Det förklarar varför det verkar vara ett så stort utbud av servisdelar med denna stämpel! Med tanke på att modellen gjordes mellan 1866 och 1925 så borde ju de flesta vara från tiden efter 1884. Jag trodde att alla som inte hade "Rörstrand" i kursiv stil var från tiden innan 1884!

Comment

Jaha, jag fick tallriken på traderalänken för 40kr
                          Ingen större konkurans heller då jag var ende bugivaren.

Jag skulle väl kunna bläddra i gamla A&A men Peter kanske kan ge ett ungefär på vad de har gått för när de betalades som bäst?

Nu var väl inte den här i fullstorlek men den ser ut att vara i bäst skick

Comment

Nej, jag har inga prisuppgifter tyvärr. Men de fanns med även på kvalitetsauktionerna om jag inte minns fel. (Tillsammans med "Kent" från kosta, bl.a.).

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                              DY tror jag är modellbeteckningen...

Vet någon hur länge Ironstone China-stämpeln användes? Fick denna servis någonsin kronstämpeln?

Comment

Working...
                              X