Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kan det vara Wallander?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kan det vara Wallander?

Hej har ni ngn ide om denna? kan de vara Alf Wellander som formgivit den?
    Bilderna är tyvärr lite oskarpa.
    PPK är djuppressat i botten.
    Bifogade filer
    Utan historia vore vi icke

Lyfter frågan

Comment

Hallå Chramah,
      Nej så lätt är det inte att lyfta, jag vill veta om det är Wallander eller inte. Sätter en slant på det är Wallander, sätter du emot? Det här kan bli lyftet. So long...

Comment

Jag ser fra emot vad PES experter kommer fram till.
        Kompetensen är imponerande

Comment

Hallå och sorry, trodde du ville lyfta bort frågan. Min gissning är alltså Wallander för på färgen kan man inte ta miste, men det skall bli spännade att se.... so long.

Comment

Här är en gammal tråd, där det som står om osäkerheten att attribuera till Wallander är det centrala.

Comment

Apropå den urangula glasyren blev denna populär runt 1910 och förekommer i priskuranter fram till 1926. Den användes också på äldre modeller.

Ref: Ankarberg, C-H & Nyström, Bengt (2007), Rörstrand i Stockholm: Tegelbruk, fajansmanufaktur och keramisk storindustri 1270-1926, Stockholm: Stockholmia förlag

Comment

Urangult och Wallander är två komponenter som museifolk, samlare och handlare ofta har diskussioner om - att vara eller icke vara Wallander.
                I en grupp på Facebook pågår just nu en liten diskussion om kannan till vänster http://rorstrand-museum.se/historia/106-2/1910-tal-2/ där en en rådvill, oerfaren spekulant undrar om det är en Wallander.
                I mitt tycke är den alltför enkel i formgivningen och kan lika väl vara hämtad från tidskriften The Studio och ha influenser från Chriistopher Dresser och engelska formgivare som E. Mason.
                Handlaren hävdar att kannan är en Wallander och att den ska ställas på Rörstrands museum (fast de redan har den...) och följaktligen inte blir till salu. Veckan innan var den det.

Vad säger emde och andra?

Comment

Kannan, sockerskålen och koppen är relativt vanlig i vitt med en hel uppsjö av tryckta dekorer. Det ovanliga är väl färgen. Förlagan har jag alltid trott vara tysk, då jag sett snarlika, för att inte säga identiska, av tyskt fabrikat. Har även sett nickelserviser av den här typen. Den urangula färgen kanske är Wallanders verk, men att han formgivit kannan tvivlar jag starkt på.

Med vänlig hälsning en glad amatör!

Comment

Ok, här kommer lite info :-)

Den urangula glasyren togs fram 1907 och har inget med Alf Wallander att göra mer än indirekt såtillvida att den ofta användes för att "förnya" gamla populära modeller, däribland några som AW formgivit.

Vasen i början av tråden: BBK-modell (fr. 1909). Okänd formgivare.

Bilden med urangula föremål på Rörstrand museums website:

- Tre delar av en kaffeservis - jag inte är riktigt säker på modellen, men uppskattningsvis från 1910-talet. Mig veterligen ingen koppling till AW.

- Papegojvas BBF-modell, formgiven av AW 1909.

- Vas med 4 hänklar AGT-modell (fr. 1899). Okänd formgivare.
                    < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Working...
                    X