Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är detta??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Vad är detta??

Hej! Kan någon hjälpa mig och min mormor att ta reda på vad detta är. Mormor har tillomed haft med sig denna till Rörstrandfabriken, men ingen har kunnat svara på VAD det är förnat. Mormor skulle kunna tänka sig att den är ca 100 år gammal. Men ej säkra. Hon har 2 st likadana, vet ej om de hör ihop och för någon funktion ihop eller ej. Så, vad heter designen och VAD gör man med den??

Tacksam för hjälp!!

Maria
    Bifogade filer

Ser ut som en vas eller ytterfoder (kanske kan användas till båda). Stilen är jugend, så mormor har ganska rätt i sin ålderstro. Sedan är det ju frågan vem som designat. Flera skulle säkert säga Wallander, men det låter vi vara osagt.

Comment

Eller jardinjär. Vitsen är dock i alla tre fallen att man har blommor i den. Jag skulle tippa på perioden 1905-1915 och utförd i den stramare jugendstilen som brukar kallas kontrajugend. Det fanns fler än Alf Wallander som ritade föremål i den stilen och de som han har ritat brukar det stå "dessin Alf Wallander" under.

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Eller jardinjär. Vitsen är dock i alla tre fallen att man har blommor i den. Jag skulle tippa på perioden 1905-1915 och utförd i den stramare jugendstilen som brukar kallas kontrajugend. Det fanns fler än Alf Wallander som ritade föremål i den stilen och de som han har ritat brukar det stå "dessin Alf Wallander" under.

Intressant Peter S, är det så att vi kan lita på att märkningen av Wallanderföremål, förutom unikat förstås, är märkta med just "Dessin Alf Wallander", eller är det just brukar och undantag finns. Det skulle vara bra, kul att utreda just märkningen av dessa föremål som ofta brukar tillskrivas honom.

Comment

Brukar! Jag tycker allt är "okänt" tills motsatsen bevisats. Hans trollsländeservis står det aldrig hans namn under, men det finns andra källor som visar det. Mycket av det underglasyrmålade har andra upphovsmän/kvinnor än den mest namnkunnige av dem. Det visar inte minst Bengt Nyströms fina bok.

Comment

Här på Tradera!
            Peter sa jardinjär, snarlik form!
            Hirvi
            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

Jardinjär är en oval blomskål som man använder till dukningar. De finns i en massa olika material. Jag tror det är meningen att man ska kunna sätta små blommande växter i deras krukor brevid varandra för att göra "krukväxtarrangemang". Det är åtminstone så jag använder mina jardinjärer. Det finns alltid säsongsblommor i små krukor att använda. Trevligast är lökväxterna på våren...
              Alternativ (fransk stavning) är Jardiniere, och det betyder också Trädgårdsmästare...

Comment

Jardinjär är en oval blomskål som man använder till dukningar. De finns i en massa olika material. Jag tror det är meningen att man ska kunna sätta små blommande växter i deras krukor brevid varandra för att göra "krukväxtarrangemang". Det är åtminstone så jag använder mina jardinjärer. Det finns alltid säsongsblommor i små krukor att använda. Trevligast är lökväxterna på våren...
                Alternativ (fransk stavning) är Jardiniere, och det betyder också Trädgårdsmästare...
                Bra Peter då har man lärt sig detta,
                såg endast en i glas, Örnberg & Andersson 1903, fransk stavning!
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Comment

När det gäller användningsområdet för just dessa så kan jag inte säga mer än vad föregående skribenter redan sagt; jag skulle också gissa på en jardiniär, men det är en ren gissning utifrån formen.
                  Jag kan säga desto mer om när de kom till. Denna "genre" av föremål designades av Alf Wallander i slutet av 1907, möjligen inspirerad av keramik han sett under en resa till Spanien under sommaren samma år. Alla exempel som jag har sett tidigare har så vitt jag minns varit märkta "Dessin Wallander" (har dock inte sett just denna modell tidigare!). Lite underligt att dessa inte är det. Kanske glömts bort, eller så designade någon medarbetare dem i samma stil. Under hur många år denna typ av föremål sedan tillverkades vet jag inte, men knappast längre än till 1914. De blev visst inte så populära som man hoppats på...

Som kuriosa kommer här en samtida tidningsrecension (ur Svenska dagbladet, December 1907:

Förvånande billiga priser - bort med det utländska kramet!

Det var i söndags kväll, den stora skyltdagen, som dock på grund af kungssorgen blef något matt, i jämförelse med hvad den brukar vara. Jag kom händelsevis Biblioteksgatan fram och stannade då utanför Rörstrandsmagasinet, där mycket folk stod samlat, särskildt vid ett mellanfönster. Men där fanns också en utställning, upptagande hela det stora skyltfönstret, af föremål, hvartill maken aldrig förut varit att bese i Rörstrandsmagasinet. Det var med ett ord, idel nya Rörstrandssaker, större och mindre urnor, vaser, skålar, små fat att dekorera med eller använda till diverse ändamål, amplar, brännvins- eller vinkrus, desserttallrikar - allt lika vackert och trefligt hvad beträffar såväl form som färg, allt af dekorativ hållning, men i sin konstnärliga renhet ändå med ett sådant gemyt, att föremålen kunna placeras nästan i hvad slags rum som helst, i en sal lika bra som i en salong, ett herr-rum eller en hall.
                  Jag tänkte för mig själf: - Hvilka utomordentligt lyckade fajanssaker! Hvilka trefliga julgåfvor! Naturligtvis är Alf Wallander pappa för kompositionen, och Rörstrandsfabriken har alldeles briljant utfört det tekniska.
                  Åskådarna framför skyltfönstret, hvaraf åtskilliga hörbarligen voro lifliga och kunniga keramikvänner, sade högt ungefär detsamma, som jag tänkte.
                  I går, på måndagen, begaf jag mig till Rörstrandsmagasinet för att af dess föreståndarinna, fröken Nordvall, få litet närmare underrättelser om de nya, i hög grad anslående föremålen.
                  Fajanserna äro utförda med reliefkonturering omkring de under glasyren pålagda rågodsfärgerna. Man har sålunda haft att med färg fylla ytorna inom reliefkonturerna. Tre ā fyra hufvudfärger, gult, blått, grönt och rödt, äro använda. Till motiv har Wallander brukat blommor, frukter, fiskar, påfåglar, vindrufsklasar, o. .s. v., och härtill komma på ett synnerligen lyckligt sätt ornamentala slingor och ibland korgflätning. En stänk af humor har fått spela in beträffande de små väggfaten med deras grisar, som hålla äpplen i munnen, och vinkrusen med "skål" både i framvänd och bakvänd form. Utom de redan färdiga föremålen komma i framtiden liknande te- och kaffeserviser i marknaden.
                  Man skulle kunna tro, att dylika helt igenom konstnärliga fajanser - stämplade med, utom Rörstrandsmärket, "dessin Alf Wallander" - skulle betinga rätt afsevärda pris. Utländska fajanser, både från Danmark och andra land, som äro långt ifrån lika distinguerade, äro i allmänhet dyra, så snart de skola se något ut. Men dessa Rörstrandssaker, helt igenom svenska, helt igenom fina, äro rent af förvånande billiga. För 3 ā 4 kr. erhåller ni en förtjusande sak. För 6 ā 9 kr. får ni en riktigt stor pjäs. Ja, kolossalurnan i fönstret kostar icke mer än 40 kr.! Den kan göra sig i den elegantaste våning.
                  Den väg, som Rörstrand med dessa fajanser slagit in på, bör fortsättas i allt större utsträckning. Här går man och köper massvis med utländska fajanser och säger "ah!" och "oh!" framför dem. Här taga handlandena till julen in väldiga lager af utländska s. k. prydnadssaker i fajans, hvilka äro usla såväl till form som färg, fula, granna. Alltför litet har hittills gjorts inom landet för att möta den invasionen. Rörstrands nya fajanser, som till fullo vittna om Alf Wallanders gedigna förmåga, om hans fantasi och klokhet, borde bli verkligt eftersökta. För resten har man hittills medhunnit att tillverka blott ett ringa antal föremål.
                  Hvilket namn skola de nya fajanserna bära, ty ett namn böra de, i likhet med många dylika utländska tillverkningar, ha, för att därmed riktigt arbeta sig in i det allmänna medvetandet? Wallandia - duger det, eller vet ni något bättre?

O. R.
                  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

Comment

Underbart klipp! Härlig tidsanda och spännande sakinformation. Tack!

Comment

Giver medhåll. Utmärkt, emde!

Comment

Underbar läsning, tack emde!

Comment

Working...
                        X