Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Liten blåvit "skål"

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Liten blåvit "skål"

Har en liten skål knappt 4 cm hög och ca 7 cm i diameter. Känner inte till varken stämpel eller ursprung. Jag använder den till tepåsen. Kan någon hjälpa mig? Motivet är ett landskapsmotiv. Vad använde man sådana här små skålar till?
    Bifogade filer
    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

Ser ut som en Sakekopp. Har inte sett stämpeln förut, men utgår från att den är japansk.

Comment

Eller te.
      --eller hur det nu va.

Comment

Trots jämförelsematerialet (fingrarna) är det svårt att se hur stor den är... VIsst kan det vara te. I antikdeckarna sist såg man tydligt hur en massa slabbande gör att innehållet i en stor kanna ryms i två yttepyttesmå koppar!

Comment

Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
          Trots jämförelsematerialet (fingrarna) är det svårt att se hur stor den är... VIsst kan det vara te. I antikdeckarna sist såg man tydligt hur en massa slabbande gör att innehållet i en stor kanna ryms i två yttepyttesmå koppar!
          slabbande jo nog slabbade dom alltid.
          --eller hur det nu va.

Comment

Ser till formen ut som en sakékopp, men dessa brukar ha något mönster i botten för att man ska kunna se klarheten i drycken.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

Comment

Jag hoppas att Du har kvar din tekopp, som i mina ögon ser ut som om den är från Kina -Kangxi 1662-1722.

Comment

Working...
              X