Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ta bort missfärgningar??

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Ta bort missfärgningar??

Hej allihopa!

Har lite porslin med missfärgningar på, ser ut som det sitter utanpå glasyren. Har försökt med blöttläggning i maskindiskmedel och vanligt diskmedel vilket gav noll effekt.

Cironsyra kanske?
    Kan man ta stålull eller är det typ dödsstaff på det??

Någon som hat bra tips?

Ja just det, autosol ska tydligen vara bra men vilken ska man ta? Det finns ju fler att välja på.
    **Note to self: You can't buy things every singel day.**

Det vanligaste är att det INTE sitter utanpå glasyren. Och då måste man komma in i glasyrsprickorna med ett starkt blekmedel. Metoden är farlig (frätskador på hud och slemhinna), effekten är temporär och det luktar illa om behandlat porslin. Så det tycker jag inte är särskilt lämpligt.

Om det däremot sitter utanpå så brukar det fungera bra med Jif Creme och en mjuk svamp. Visa gärna bild på missfärgningen så är det enklare att svara.
    (Om det är s.k. fruktfläckar så är det förändringar i glasyren som kan vara omöjliga att få bort.)

Comment

Jag har räddat många ugnsformar och dylikt med mr muscle ugnsrengöring!

Comment

Här kommer en bild. Men om man nu inte kan tvätta bort det så att säga så sitter det nog under glasyren som du trodde Peter.

Johlin, ska prova ditt tips men betvivlar att det funkar på det här.
        Bifogade filer

Comment

Hmmm svårt att säga. Bilden svara ju inte riktigt på om porslinet är krackelerat...
          Men ibland kan även bestickrepor vara lite missfärgade i ytan. Ibland är det metallstreck som bäst tas bort med putsmedel (autosol) men ibland är de brunfärgade som här och då måste man ibland bleka dem. Klorin, citronsyra eller Jif (igen) kanske?

Comment

Tack! Jag ska prova dina tips! Den är inte krackelerad vad jag kan se.

Comment

Jag testade nåt som heter Oxy eller Oxi, kommer inte ihåg exakt, det innehåller natrium karbonat och natriumperkarbonat (pulver) och kan användas t.ex. vid tvättblekning. Det är inte lika "frätande" - aggressivt som klorin, men funkade utmärkt på en kopp som hade samma symptom som din. Jag tänker fortsätta använda den till att börja med på porslin, hanteringen är enklare än klorinet.

Som ett tips jag fick av min kemilärare Lieve "Fingerspitzgefühl" Paumen-Lindberg kan man vara snäll mot miljön även med klorin...hur då tänker du genast??? Jo, om man har sin klorinlösning i en plasthink, så istället för att tömma den i avloppet, så ställ ut den i solen och vänta. Efter en tid när det slutat lukta så har du en hink med saltvatten som du kan tömma bort...uv-ljuset bryter ner de aggressiva klorföreningarna
              http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Kompletterande information:

Natriumperkarbonat är lika med Dinatriumkarbonat--väteperoxid (2:3) enligt

Natriumkarbonat är detsamma som soda.

Summa summarum är det antagligen lika kraftigt och frätande som klorin, men mindre miljöskadligt...
                http://www.porslinsbloggen.se/

Comment

Tack för tipsen! Försöker tänka på miljön och hade ingen aning om att man kunde så att säga ta bort det farliga i klorinet. Undra varför tillverkarna inte skriver på förpackningen att man kan/ska göra så? Dom kanske inte ens vet om det själva?

Comment

Just klorets miljöfarlighet har debatterats ganska mycket...

Comment

Working...
                    X