Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borra i porslin

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Borra i porslin

Min kära fru har krav på sina julklappar. Nu vill hon ha ett kakfat i nivå med en pinne i mitten. Det är ju inte så svårt att hitta, men hon vill ha det i Gefles kryss. Så nu undrar jag om man kan borra i porslin och vilken typ av borr är bäst att använda om det går. Jag har pelarborrmaskin och kan fästa tallrikarna, så vilken typ av borr ska jag använda, om det nu går.

Tomte med bekymmer

Jag tror att du ska göra som när man borrar i kakel. Sätt en bit byggtejp över stället där det ska borras och använd en kakelborr. Se till att tallrikarna är felfria, annars kan gamla skador "gå upp". Minska trycket genom att placera tallriken på ett underlag som ger stöd över hela tallriken på en gång (både fotring, bräm och spegel... Så går det åtminstone till i teorin. Öva först på några andra tallrikar...
    Viktigast i sammanhanget är dock att påpeka att flintgods (som kryss ju är) inte lämpar sig för borrning eftersom man då introducerar hål i den skyddande glasyren och att de därför blir mycket känsligare och mottagligare för missfärgning bl.a.

Comment

Tackar. Ska försöka i veckan som kommer. Det borde inte bli så mycket missfärgningar på ett kakfat hoppas jag.

God Jul

Comment

Ursprungligen postat av Johan B Visa inlägg
        Min kära fru har krav på sina julklappar. Nu vill hon ha ett kakfat i nivå med en pinne i mitten. Det är ju inte så svårt att hitta, men hon vill ha det i Gefles kryss.
        Tomte med bekymmer

jag måste bara få fråga ..... gick det bra?

Comment

Wow! Jag blir alltid imponerad av människor som är ute i god tid när det gäller julklappar.

Comment

Frågan ställdes i december 2007, så det var kanske inte sååå god tid ändå. Men det är klart. Det stod ju inte vilket års julklapp det gällde...

Comment

Working...
            X