Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ålder, material etc på fat? Koppar och emalj?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Ålder, material etc på fat? Koppar och emalj?

Hej!

Bearbetar mig igenom lådor av 50-års sparande efter min far. Lyckas ofta identifiera grejorna på egen hand, men stöter på patrull då och då och med mängden prylar jag har att gå igenom så blir det ändå en hel del jag behöver lite hjälp med...om jag ska bli klar någon gång öht

Nu har jag ett stycke fat på agendan. Troligtvis ett fruktfat. Ramen är koppar, materialet i botten är jag osäkrare på, men tror emalj av någon form. Det kan vara så att baksidan målats för att skydda från slitage eller liknande, men endast en teori. Kan mycket väl vara original, men såg så fräscht ut så...

Fatet står på tre små kulor till fötter. Själva motivet samt skicket på detta indikerar lite ålder(med det sagt så visar det väl sig vara en souvenir från 80-talets frankrike och inte 1800-talets asien )

Click image for larger version

Name:	kopparfat001.jpg
Views:	1
Size:	72,3 KB
ID:	701132

Name:	kopparfat002.jpg
Size:	52,0 KB
ID:	701131

Name:	kopparfat003.jpg
Size:	38,6 KB
ID:	701130

Name:	kopparfat004.jpg
Size:	45,4 KB
ID:	701129

Name:	kopparfat005.jpg
Size:	58,6 KB
ID:	701128

Tack på förhand!

Svårt att avgöra materialet. Emaljplatta med tryckt dekor förefaller troligt. Jag tror inte det är ett fruktfat utan ett kastrull- eller kaffepanneunderlägg.

Den är förmodligen från början eller första hälften av 1900-talet. Knappast svensk men skulle gissa på Europa.

Comment

Working...
    X