Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med att identifiera fajans

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med att identifiera fajans

Hej!

Har problem med att identifiera två stycken flisor av fajans som jag har haft liggande ett bra tag nu.

Någon som har en hum om vad det kan tänkas vara??

Mvh Patrik
    Bifogade filer

Regina, Gustavsberg.

Comment

Flintgods.

Comment

Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
        Flintgods.
        Ja, sedan kan man ju kalla flintgods för en sorts fajans

Comment

Kanske ändå inte så lämpligt att kalla det fajans när Gustavsberg
          anger servisen Regina som tillverkad mellan 1924-38 i flintporslin.
          Kan bli riktiga hårklyverier annars...........................................

Comment

Ja, absolut, kanske var min kommentar onödig. Men det förekommer ju att flintgods inbegrips i begreppet fajans, och som även 1900-talskeramik med tennglasyr på lergodslera brukar kallas fajans så kan man ju med fajans även mena moderna saker. Jag vet ju inte om Patrik trodde skärvan var från 1700-talet eller om han bara tyckte materialet liknade fajans.

Comment

Tack så jättemycket för svar!

Sen så måste jag erkänna att jag inte har stenkoll på fajans och flintgods så det är bra att ni påpekar detta.

Än en gång, tusen tack för svaren!

Comment

Hade lite för bråttom. Min tanke var inte att skapa debatt om materialets sammansättning. Regina tillverkades 1924-1939 och är alltså inte riktigt så gammal som man kan tro. Har du hittat dem i trädgården? Det är alltid lika roligt att hitta gamla skärvor. Förresten, välkommen till forumet!
                Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
                  Hade lite för bråttom. Min tanke var inte att skapa debatt om materialets sammansättning. Regina tillverkades 1924-1939 och är alltså inte riktigt så gammal som man kan tro. Har du hittat dem i trädgården? Det är alltid lika roligt att hitta gamla skärvor. Förresten, välkommen till forumet!
                  Hittade skärvorna i stugan så det kanske finns en hel servis där någonstans
                  Tack tack! På återseende

Comment

Working...
                  X