Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St Göran och draken för utomhusbruk

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: St Göran och draken för utomhusbruk

St Göran och draken för utomhusbruk

Senaste ödet för St Göran har uppenbarligen varit att ligga nerpregad i någon rabatt eller så för den luktar mugg, är jordig och full av snigelbajs. Där finns två små hål för upphängning men det borde väl vara meningen att den ska muras in i en vägg. Om jag någon gång ska låta uppföra en öppen spis så kommer denna att ha en given plats i murbruket.

Hittar ingen signatur. Hittar inte heller något liknande på nätet när jag letat runt med alla möjliga slags sökord. Jag skulle gärna vilja veta vem som är formgivare, tillverkare och om det finns liknande med andra motiv. Finns det någon av alla keramikälskare här på PES som kan upplysa en som famlar i blindo?

Mått cirka 24.5 x 22.5 cm och djupet ca 5 cm.
    Bifogade filer

Hej. Har ingen aning om vem som gjort denna. Men glasyren har en dragning åt Kåges Argenta serie på Gustavsberg. Men även Anna-Lisa Thomson har på 30 taler gjort saker i dragning åt denna glasyr.
    Här är en bild på en frukttallrik av henne i denna glasyr. Den heter 3041Click image for larger version

Name:	1939_Frukttallrik_8.jpg
Views:	1
Size:	31,6 KB
ID:	562594

Comment

Gissar hej vilt

Som sagt, tillverkare S:t Erik Uppsala, formgiven av Ivar Johnsson-
      Riktigt fin på riktigt, grattis till ett keramikföremål av högsta klass.

Comment

Tack för era funderingar, tips och svar MrTompa och Prylsnubben - det var bra ledtrådar! Och tack för grattis, men Prylsnubben, jag hänger inte riktigt med: "Som sagt, tillverkare S:t Erik..."? Jag hittar däremot Ivar Johnssons figurer för Gefle och din gissning på Johnsson är nog inte så tokig Någon St Göran dyker dock inte upp någonstans - kan denna ha suttit på någon offentlig plats? Vad tror ni?

Under Figurer på sidan 39 i Tord Gyllenhammars Gefle Porslin - Modeller och dekorer (1996) finns "Karusellhästen" och "Den Törstige Caliban" medtagna och efter Googling fann jag dessa och försökte jämföra glasyren på bilderna men det är inte helt enkelt. Hittade även Kåges Drakvalp.

Bilder på ovan nämnda figurer från Gefle på länkarna nedan:

På Wilhelm Kåges Drakvalp:

Om Ivar Johnsson:

Comment

Förklarar saken........

Hej Ale.
          Hoppas dessa bilder förklarar saken.
          Bifogade filer
          Last edited by prylsnubben; 2016-05-23, 22:15.

Comment

Tack Prylsnubben! Var har du hittat dessa bilder? Please till me . I länken du skickade nämns ingenting om Ivar Johnsson. Det står heller ingen annanstans att han har formgivit något för St Erik förutom under dina bilder, så jag är konfunderad Dom på bilderna ger inte samma vibbar... Och om dessa på dina bilder är stämplade med St Erik så varför är inte min det? Hrrrmm, detta gör mig ännu mer nyfiken

Comment

Bilderna är hämtade ur Sankt Erikshäftet.
              Sankt Eriks Lervarufabriker i Uppsala S:t Eriks Lervarufabriker i Uppsala bildades den 4 december 1907 då bolaget konstituerades. Aktiekapitalet var ...

Vet ej om inbyggnadsrelieferna är märkta med
              St Erik, med Ivar Johnsson är dom ju INTE
              märkta eftersom man från Grödingehåll säger
              "tillskrivna" I.J. Det jag vet är att pojkarna
              bakom Grödinge antik och nämnda häfte brukar
              ha rätt i sak och inte brukar behöva ifrågasättas.

Comment

Tusen tack för länken Prylsnubben! Jo dom har säkert rätt, jag bara filosoferar lite rent stilmässigt (om den jag har kanske är gjord för Gefle) och så tänker jag främst på vart Ivar Johnsson var under olika år, inte att det INTE skulle vara Ivar Johnsson.
                Last edited by Ale.; 2016-06-07, 20:54. Anledning: Förtydligande

Comment

Working...
                X