Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hjälp med kinesisk stämpel

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Hjälp med kinesisk stämpel

Hej! Är det någon som kan tyda denna stämpel från en kinesisk vas? Stort tack på förhand.
    Bifogade filer

På den här sidan finns kinesiska stämplar, kanske hittar du din:

Last edited by e_v_a; 2016-04-05, 21:28.

Comment

Tack! Letat endel där tidigare men inte hittat, än

Comment

Jag brukar själv leta runt, då jag har haft en del kinesiskt porslin. Ett sätt är att skicka foto till auktionshusen, som gör värderingar online, då får man åtminstone veta om det är massproducerat skräp, vilket det oftast är. Men din "grej" ser intressant ut, trots att du bara visar undersidan, vilken oftast säger mest.

Om du tittar igen på sidan: http://www.gotheborg.com/marks/20thcenturychina.shtml på punkt nr 198. Qianlong Nian Zhi - "Qianlong Period Make", ungefär på sidans mitt, så påminner den stämpeln mycket om din.

Även den här: https://fareastcollector.wordpress.c...nd-white-bowl/

Men det här med kinesisk märkning på porslin är en komplicerad historia, det stämmer inte alltid med den period som anges, utan kan vara tillverkat senare.
        Last edited by e_v_a; 2016-04-06, 03:47.

Comment

Skicka foto till auktionshus var ett bra tips, tack! Har du något speciellt bra aktionshus i åtanke? Jag skickade en gång för några år sedan för något annat kommer jag ihåg, men fick inget svar. Detta är en stor kinesisk golvvas stående hos mina föräldrar, som i sin tur kommer från mina morföräldrar så om inte värdefull alltid kul att lära sig lite nytt!

Oj, punkt nr 198 som du länkade till var ju verkligen likt! Du har ett tränat öga Stort tack! Kanske jag har lite mer att gå på. Ja precis, jag har har hört att period osv som anges inte alltid stämmer på kinesiskt porslin.

Comment

Om man inte får svar brukar det betyda att värdet är ringa, vilket ju är ett svar i sig, jag tror att gränsen ligger på runt 1500 kr. Du kan ju prova med:

Köp och sälj konst och design på Bukowskis. Hos oss hittar du allt inom inredning och design, möbler, konst, smycken & klockor. Onlineauktioner. Liveauk...

eller

I Uppsala har man en del duktiga personer på just kinesiskt porslin.

Comment

Working...
            X