Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

1700 talls mugge med sjarmerende antik reparasjon. Men fra hvor og hvem ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• 1700 talls mugge med sjarmerende antik reparasjon. Men fra hvor og hvem ?

Click image for larger version

Name:	DSC08579.jpg
Views:	1
Size:	57,4 KB
ID:	668659Click image for larger version

Name:	DSC08583.jpg
Size:	44,6 KB
ID:	668660Click image for larger version

Name:	DSC08580.jpg
Size:	41,4 KB
ID:	668661Click image for larger version

Name:	DSC08586.jpg
Size:	32,9 KB
ID:	668662Hei

Viser bilder av en mugge jeg fant på loppis. Reparasjonen på håndtaket er en kunnskap som er borte i dag. Finnes det noen der ute med kunnskap om denne modellen ?. Mener selv denne er typisk rokokko sent 1700. Gjennomskinnelig gulaktig porslin. Håndmalt dekor fra tiden. Takknemlig for svar.
    En mugge som får en god plass i min samling takker være reparasjonen.

Mvh Karve

Charmig, javisst!
    Men i ålder känns den, för mig, som tidig nyrokoko. Det vill säga 1830/40-tal, med härkomst Staffordshire.

Comment

En liten överlevare - väldigt tilltalande!!!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Comment

Ja, verkligen.
        För att ytterligare lägga till om tiden för tillverkning, är att att kannan har kraftig fotring (kjol) med fyra fötter och handtaget är uppbyggt av voluter.
        Dessa dekorelement kopierade framförallt Gustavsberg, tiotalet år senare, i sin produktion av serviser.
        1700talets porslin och fajanser var gracilare än så i utformningen.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Charmig, javisst!
          Men i ålder känns den, för mig, som tidig nyrokoko. Det vill säga 1830/40-tal, med härkomst Staffordshire.
          Hei Gideon ... Takker for svar

En diskusjon er det jeg ba om, og takker for dine synspunkter. Når du skriver Staffordshire mener jeg at de kun lager keramik ?. Om jeg ikke tar helt feil slipper ikke lyset igjennom som denne om den er laget av keramik. I tillegg ser en tydelig rokoko rokokko cartouch med de riktige farger etc. Jeg forbinder ikke denne med engelsk keramik, men tysk porslin. Reparasjonen mener jeg er er gjort i en sterk blylegering.

Ha en trevlig lørdag

Comment

Glemte å si en ting til : Legg merke til den lille blå prikken under. Det finnes to blåe prikker ( den ene utydelig )

Mvh Karve

Comment

A jo, nog tillverkades det också porslin i Staffordshire, vilket Kim von P. och andra här kan intyga.
              Det säger också den här sidan:
              Most keen porcelain collectors will have heard of Staffordshire Porcelain but just what does Staffordshire refer to when we talk about pottery or porcelain?

och lite till:
              The manufacturers history, makers marks and antique periods for antique English porcelain and English porcelain factories from the 17th & 18th centuries

Blå prickar under glasyren, betyder inte heller automatiskt tyskt, det förekommer även i andra europeiska länder i äldre tid, inte minst England.
              Men fler motvalls behövs här, för att det ska bli en ordentlig diskussion.

Önskar Dig en fortsatt fin helg.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                A jo, nog tillverkades det också porslin i Staffordshire, vilket Kim von P. och andra här kan intyga. )
                Hallå, kan bara bekräfta att man tillverkade porslinsföremål i lilla Staffordshire, fine bone china, även om distriktet inre var världsberömt för sitt porslin. Engelsmän är ju rätt konservativa och i min samling kröningsmuggar är det först bit in på 1900-talet man kostade på sig äkta porslin.
                Om jag blundar för tidigare framförda hypoteser skulle jag gissa att Karves trevliga kanna kommer från England. Kaanke inte Staffordshire även om dekoren/måleriet påminner om den enkla, stiliserade stilen som jag förknippar med Staffordshire. Liksom färgskalan.
                Jag skulle inte gissa på porslin, av bilden att döma, tvärtom sätta en rejäl slant på flintgods.
                Formgivningen ser lite slarvig och överdriven ut, inte från tiden. Masstillverkning.

Ja, det var mitt bidrag som förhoppningsvis bidrar till förvirringen. Tack Karve för ditt bidrag... och so long...
                Bifogade filer

Comment

Working...
                X