En liten saltglaserad flaska som bara rymmer 7 cl och stämplad Fructus. 10,5 cm hög och 3,3 cm Ø i botten.
Tillverkare och till vad...........Kan nog inte vara till Pommac.
Cylindrisk med smal indragen hals. In- och utsida saltglaserad. Ristade ränder på bottendel, skuldra och hals. Intryckt stämpel på buk "fructus". Sprucken.
Nog kan flaskan ha innehållit läskedrycksextrakt/essens för hemmatillverkning på 1920-talet, som det beskrivs här:
Tack Gideon!
Då kan vi tro att det är svensk tillverkning för någon slags essens från Fructus i Stockholm. Men varför saltglaserad keramik (från Skåne?) istället för glas?
Fortfarande ljusskygg förpackning om än i annat material (jag tillåter mig att övergå från keramik till glas). Här en 21 cm hög flaska som rymmer 70 cl och tydligt Fructus men inte tillstymmelse till vem som gjort flaskan. Och nog hade det varit kul med en etikett. Inte heller fråga om skruvkork utan plats för en naturlig sådan.
Fructansvärt fin flaska Lars M. Börjar nästan tro på att
den innehållit essens till Pommac eller Champis, men det
verkar fructlöst att leda antagandet i bevis................
Nu har jag hittat en Fructus med etikett på tre olika språk! Fructus E´Spaniora och på franska är texten lite fragmentarisk men ungefär: Frais de liqueur en gout exquis……… Fabrique et ment par..... Och på svenska: LAGL. SKYDDAT. Så nog är det väl Lazarolkungen Anders Lindahl som fick till att äpple (pomm) och Cognac (ac) blev Pommac på svenska. Men vem tillverkade de små saltglaserade krusen? https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...anserar-pommac
Fructansvärt fin flaska Lars M. Börjar nästan tro på att
den innehållit essens till Pommac eller Champis, men det
verkar fructlöst att leda antagandet i bevis................
Ja, men här är väl ett bevis eller kanske bara att Pommac marknadsfördes som en avläggare till Fructus……..
Indicium från en annons i Husmodern nr 14 år 1954?
Comment