Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gissa eller veta!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Gissa eller veta!

I novembermörkret kan det kanske vara trevligt med en liten lek?
    Tre svenska företag på två orter ligger bakom de här sju föremålen. Guldstjärna blir det om formgivare finns med.
    Lycka till!
    Bifogade filer

Laholm och Alingsås säger jag.
    Alingsås keramik-Tomas Anagrius+U Winblad+Laholms keramik-Olof Larsson.
    Last edited by prylsnubben; 2014-11-16, 16:03.

Comment

Bra prylsnubben - Laholm är rätt men allt annat är fel!
      Jag medger att det är svårt för detta företag i Laholm verkade bara några år på 1960-talet.
      De övriga kommer från en "finare" ort........
      Last edited by Lars M; 2014-11-16, 16:38.

Comment

Gammelgården-Laholm=mittbilden.
        ----sen säger jag Gävle kanske.
        Last edited by prylsnubben; 2014-11-16, 16:54.

Comment

Bra idé med tre grisar från Gammelgården men de kommer från Sofiero (ja, inte slottet i Helsingborg utan ett område i Laholm)............. och de övriga är åt rätt håll men inte rätt ort......

Comment

Uppsala...............

Comment

Såklart Uppsala men vem och vilka? - där fanns ju både män och kvinnor som gjort keramik!
              Det finns säkert fortfarande men är inte aktuella just nu.

Comment

Gissar på TAL-keramik samt Paula von Freymann i Uppsala.

Jag har någon sak som det står "Lagaholms-keramik" på, så det får bli min gissning angående Laholm.

Comment

Tydligen är Lagaholm rätt, men då undrar jag över "några år på 60-talet", enligt Nyström
                  så verkade firman på 50-talet.
                  Gamla Uppsala=Billander och Marianne Grandien får bli övriga gisningar...............................
                  Last edited by prylsnubben; 2014-11-16, 19:22.

Comment

Bra Bengt H!
                    Visst är det Lagaholmskeramik! Christina Lindvall-Nordin skriver i sin bok om Laholmskeramik att Nils "Rulle" Persson startade en verkstad på Sofieroområdet med tillverkning av bland annat tallrikar och småskålar. Men varför tittar grisarna i taket? Och sign Oh på det lilla fatet kan jag inte tyda.
                    Men vad gäller Uppsala är det inte rätt - mer kända namn än så ......
                    Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                      Tydligen är Lagaholm rätt, men då undrar jag över "några år på 60-talet", enligt Nyström
                      så verkade firman på 50-talet.
                      Gamla Uppsala=Billander och Marianne Grandien får bli övriga gisningar...............................
                      Visst är det Lagaholm som jag redan skrivit om. Men det är välgörande med slammkrypare eller motsägelser för upphovskvinnan Christina Lindvall Nordin har två uppgifter om under när Lagaholm verkade. 1950-tal eller 1960-tal? Och Nyström har valt 1950-tal med referens till boken.
                      Och i Uppsala verkade ju både V och W .........
                      Bifogade filer

Comment

"Fort och fel är sämre än rätt och långsamt". Och det blev fel när jag ändrade mig i sista stund och tog med den lilla "vasen" från Bo Fajans och med signatur av Maggie Wibom och den kommer givetvis från Gävle. Ursäkta!!
                        Nr 4230/OB benämns marmeladburk i boken om Bo Fajans av Birgitta Lundblad men jag tycker den mer liknar en vas.
                        Från Upsala-Ekeby kommer två alster av Vicke Lindstrand. Det orange fatet med nr 16 är vad jag förstår ett fat till en smörpanna; Gästis. Den räfflade hänkelvasen har nr 10 och den har jag inte lyckts hitta i UE-boken. 13,5 cm hög.
                        Bifogade filer

Comment

Working...
                        X