Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Kinesiskt?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Kinesiskt?

Hej alla kunniga!
    Jag har en skål med lock som jag länge har funderat över.. Kanske kan ngn här hjälpa mig?
    Det jag undrar är rätt och slätt; ursprung? Är den av värde? Eller jag vill veta allt!!Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	126,9 KB
ID:	663628Click image for larger version

Size:	103,7 KB
ID:	663629Click image for larger version

Size:	104,9 KB
ID:	663630Click image for larger version

Size:	56,2 KB
ID:	663631

Äkta vara eller kopia?

Comment

Ingen?

Comment

Jag har haft en snarlik skål, samma form men lite annorlunda dekor, och blev inte heller klok på den. Rent spontant så är dekoren japansk i sin karaktär, men hela utförandet känns väldigt europeiskt. Tror inte att den är så gammal, men inte helt ny heller. Definitivt 1900-tal dock, varken tidigare eller senare. Tekniken med transfer-print som är lite klumpigt applicerad känns ovan för tillverkaren, vilket antyder tidigt 1900-tal, men glasyr och gods kändes väldigt modern på min skål i alla fall och jag tror att den var från 1980-90-talet. Kvaliteten på godset är bra, men dekor och arbete andas snabb massproduktion så värdet är inte så många kronor. Jag köpte min för en tia på loppis och sålde vidare den för samma belopp på en annan loppis några år senare.

Comment

Hej EmelieB och välkommen till PES.

Den ser ut att att vara ganska ny. Dekoren är gjord med schablon. Dom har varit väldigt snåla med kobolt färgen. Förmodligen kina och 1970 - 80 tal.

Mvh MrTompa

Comment

Hej EmelieB,

Jung_Kee och MrTompa har förstås rätt. De här är tillverkade i Kina någon gång under de senaste 30 åren och finns i flera storlekar. Ibland har de kvar folieetiketten där det står "Made in China". Har ändå sett dem i antikaffärer ibland där de oftast har kostat några hundralappar. "Antik" - hävdar de då.

Trots senare tiders massproduktion är den ju precis lika dekorativ för det.

Comment

Working...
            X