Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

signatur - hjälp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• signatur - hjälp

Undrar om någon känner igen? Vill ev göra affär men önskar veta lite mer. Hoppas på tur, eller snarare - skicklighet! Dessvärre enda bilden.
    Bifogade filer

jani keramik Laholm stämpeln upp och ned

Comment

Många, många tack. Visste inte att den stod på huvudet!

Comment

Vem kan ha gjort?

Rubriken stämmer så jag hänger på med ett nytt objekt!
        En liten skål med grepe och dekorerad med kvistar och hängen. Signaturen kan jag läsa som både Ao och Po och -41 är kanske årtal, så då bör åldern vara drygt 70 år. Någon som vet?
        Bifogade filer

Comment

Anna lisa

Vem är Anna-Lisa som gjort denna lilla kanna? Inte helt oäven med glasyr och färger.
          Någon som vet?
          Bifogade filer

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Rubriken stämmer så jag hänger på med ett nytt objekt!
            En liten skål med grepe och dekorerad med kvistar och hängen. Signaturen kan jag läsa som både Ao och Po och -41 är kanske årtal, så då bör åldern vara drygt 70 år. Någon som vet?
            Man kan tyda signeringen på fler sätt, som Atb till exempel.
            Därför vågar jag drista mig till att den lilla skålen kan vara ett elevarbete av Ingrid Atterberg, då hon gick på Slöjdföreningens skola i Göteborg.
            Dekoren känns också atterbergsk.

Men det är klart, jag kan ha helt fel här.

Comment

Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
              Vem är Anna-Lisa som gjort denna lilla kanna? Inte helt oäven med glasyr och färger.
              Någon som vet?
              Det är inte till någon större hjälp för identifieringen av Anna Lisa, men sägas kan ändå att såväl form som dekortyp vilar på äldre krukmakartradition främst från Kvidinge.

Comment

Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                Man kan tyda signeringen på fler sätt, som Atb till exempel.
                Därför vågar jag drista mig till att den lilla skålen kan vara ett elevarbete av Ingrid Atterberg, då hon gick på Slöjdföreningens skola i Göteborg.
                Dekoren känns också atterbergsk.

Men det är klart, jag kan ha helt fel här.
                Tack Gideon och god fortsättning!
                Jo, men så kan det vara. Den vänstra lodräta stapeln är ju lite kraftigare och då kan man få fram I A b, som i Ingrid Atterberg.

Comment

God fortsättning, Lars!
                  Våra ögon ser, helt klart, olika. Jag utläser Atb i signaturen.
                  En ung lärling som prövade sina vingar med signatur, om än lekfullt som i detta fall?

Comment

Working...
                  X