Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem är denna vackra kvinna??? - Karaff

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

• Fråga: Vem är denna vackra kvinna??? - Karaff

Om någon kan berätta något om denna eleganta lilla dam/karaff vore jag jätteglad!
    Jag tycker hon är helt ljuvligt söt!

Det finns ingen stämpel eller märkning någonstans.

Kvinnan/karaffen ser ju inte särskilt svensk ut - men vem vet, hon kanske är skapt i Sverige i alla fall? Eller var tror ni hon kan komma ifrån? Kan man uppskatta hennes ålder också?

Till vad använde man sådana här karaffer? Dessertvin/starkvin kanske? (Lite för stor för parfym i alla fall, tror jag.)

Karaffen är 16 cm hög - 21 cm hög med huvudet på plats.

Det vore så kul om någon här "förstår sig på" henne - det finns ju så mycket härlig kunskap här inne på forumet!

Stort tack på förhand!

Click image for larger version

Name:	ladykaraff_1.jpg
Views:	1
Size:	76,5 KB
ID:	658099

Name:	ladykaraff_2.jpg
Size:	71,8 KB
ID:	658098

Name:	ladykaraff_3.jpg
Size:	77,0 KB
ID:	658097
    "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
    och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
    k

Likör som någon tagit med sig som souvenir från en resa, tror jag. Ej svensk enlig mig.

Comment

Tack Peter S! Jag tror som du, att det inte är någon svensk karaff. Men jag är förstås nyfiken på om någon kan tänka sig varifrån "hon" kommer. 1980 flyttade hon hem till mig tillsammans med min man. Om jag minns rätt, tror jag inte att han heller visste varifrån karaffen kom (han är avliden nu, så jag kan tyvärr inte fråga honom igen).

Men det betyder i alla fall att kvinnan/karaffen åtminstone är vuxen, d v s ingen ungdom längre...

Så om någon känner igen stilen o vet nå't mer är jag 'idel öra'!

Intressant att det verkar vara en karaff för likör!
      Tack igen!
      "Allting är möjligt tills det är bevisat som omöjligt -
      och till och med då är det omöjliga kanske bara omöjligt än så länge." /Pearl Buc
      k

Comment

Working...
      X